SUPERT VERKTØY: En pulsklokke er noe alle kan dra nytte av, uavhengig av om du er hverdagsmosjonist eller en mer hardbarka treningsentusiast. Du trenger likevel ikke kjøpe en avansert og rådyr modell for å få godt utbytte av klokken.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SUPERT VERKTØY: En pulsklokke er noe alle kan dra nytte av, uavhengig av om du er hverdagsmosjonist eller en mer hardbarka treningsentusiast. Du trenger likevel ikke kjøpe en avansert og rådyr modell for å få godt utbytte av klokken. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Treningseffekt

Slik kan pulsklokken hjelpe deg med treningen

Du får mer ut av øktene, kommer i bedre form og får økt motivasjon.

Pulsklokker har blitt veldig populært de siste årene, og stadig flere har og bruker en slik klokke i forbindelse med trening - uavhengig av nivå.

Nyttig for alle

Ønsker du for eksempel å gå ned i vekt, eller rett og slett komme raskere i bedre form, kan nemlig pulsklokken hjelpe deg på vei. Først og fremst fordi du vil lære mer om kroppen din, og hvordan den fungerer under trening.

- Alle kan dra nytte av å bruke pulsklokke under trening, sier Petter Andersen, produktspesialist i Polar, til KK.no:

- Du vil lære mye mer om din egen kropp gjennom å bruke en slik klokke, og så er det et godt hjelpemiddel til å trene riktig, slik at du får enda mer igjen for øktene. Pulsklokke er i tillegg en god motivasjonsfaktor for å trene, og du vil få det mer morsomt under og i etterkant av treningen.

Også treningsekspert Jill Jahrmann er blant dem som anbefaler bruk av pulsklokke.

- Pulsklokke er helt genialt! For noen er det en morsom duppeditt som tar konsentrasjonen vekk fra treningen, for andre er det viktigste at man kan måle framgang i formen. Treningen får en helt ny mening når du kan kontrollere hva du faktisk driver med, har hun tidligere uttalt til KK.no.

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av treningen

MORSOMMERE Å TRENE: Det blir faktisk enda morsommere å trene når du kan følge din egen utvikling underveis, slik du kan med en pulsklokke.  Foto: Getty Images/iStockphoto
MORSOMMERE Å TRENE: Det blir faktisk enda morsommere å trene når du kan følge din egen utvikling underveis, slik du kan med en pulsklokke. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Hjelper deg å holde oversikt

Har du spesifikke mål med treningen din - som å få vekk noen kilo, eller få bedre utholdenhet, vil en pulsklokke være et glimrende verktøy for å holde oversikt over trening, effekt og resultater.






De fleste pulsklokker som selges i sportsforretninger i dag har både makspulsmåler og kaloriteller, dermed er det enklere å følge med på progresjon og forbrenning.

- Polars pulsklokker har for eksempel en Smart Coaching-funksjon som heter Smart Calories, og dette er en svært nøyaktig kaloriteller, forklarer Andersen:

- Den beregner hvor mange kalorier du forbrenner under en treningsøkt, basert på vekt, høyde, alder, kjønn, din individuelle maksimale hjertefrekvens (makspuls, eller HRmax) og hvor hardt du trener.

Husk imidlertid at pulsklokken aldri vil kunne være helt nøyaktig når det gjelder kaloriforbruket ditt, da de ikke tar hensy ttil basalstoffskiftet - og dermed andel muskelmasse.

LES OGSÅ: Løping er den beste treningsformen

Dette bør du se etter

Dersom du aldri har hatt, eller brukt pulsklokke, kan det være litt vanskelig å vite hva du bør se etter når du først skal investere i en.

Det finnes nemlig flust av ulike varianter, hvor de enkleste kun viser pulsen din mens du trener, mens de mer kompliserte fungerer som personlig treningsdagbok og kan brukes til tester og oppfølging av treningsfremgang.

Det er imidlertid ikke slik at du investere i en rådyr modell, for å få mest og best utbytte av klokka.

- Når du skal kjøpe deg en pulsklokke, bør du se på hvordan du normalt trener og hvilke mål du har. Deretter bør du prøve å finne en modell som har de riktige funksjonene for dette utgangspunktet. Én som går mye på ski vil for eksempel ha stor glede av en klokke som kan måle fart og distanse via GPS, sier Andersen.

Polar har for eksempel klokker i en prisklasse fra 699 kroner til opp mot 4000 kroner. Og ifølge Andersen er det klokkene med de viktigste, grunnleggende funksjonene, ikke de mest avanserte, som selger best.

- Jeg vil ikke anbefale nybegynnere å kjøpe for dyre og avanserte klokker. De avanserte modellene har mange hjelpefunksjoner som er veldig nyttige dersom man vet hva de skal brukes til. Disse funksjonene kan imidlertid bli et irritasjonsmoment dersom de blir brukt feil, forklarer han.

Forbrukerrådet gjennomførte tidligere i år en test av pulsklokker. Resultatene finner du her!

LES OGSÅ: Treningen som tar knekken på fettet

MAKSPULS MÅ TIL: Fr du begynner å bruke klokken, bør du finne ut hva makspulsen din er på. Det er den du skal forholde deg til under økten.  Foto: All Over Press
MAKSPULS MÅ TIL: Fr du begynner å bruke klokken, bør du finne ut hva makspulsen din er på. Det er den du skal forholde deg til under økten. Foto: All Over Press Vis mer

Finn makspuls først

Før du tar pulsklokken din i bruk (dette gjelder også for pulsmålerne du kan få låne på treningssentre, som for eksempel under spinningtimer), gjelder det å finne ut av hva makspulsen din er.






Det er flere ulike metoder du kan benytte for å finne ut makspulsen din. Og den aller enkleste er følgende formel:

220 – (alder x 0.7)

Er du 50 år skal altså makspulsen ligge på ca. 220 – (50x0.7) = 185 slag/min. Ifølge Olympiatoppen stemmer denne formelen for 80 prosent av alle personer. De resterende har et avvik på +/- 15 slag/min.

Årsaken til at pulsen kan variere fra person til person, er at makspuls er individuelt. Bruker du den ovenfornevnte formelen, kan det derfor være greit å følge litt med på pulsen din underveis i treningsøkten (med en klokke/måler).

Er du på timen og merker at pulsen din går opp i 80-90 prosent av makspuls svært raskt, bør du antagelig øke makspulsen din litt på apparatet/klokken du bruker. Det samme gjelder hvis det er motsatt – altså at du sliter veldig med å komme på pulsnivåene som anbefales i løpet av timen. Da bør du sette ned makspulsen litt.

LES OGSÅ: Slik når du kondistoppen

Må ikke ha pulsklokke

Dersom du ikke er interessert i å bruke penger på en pulsklokke, kan du enkelt følge med på progresjonen din likevel.

Noter ned hvor raskt og langt du for eksempel har syklet, svømt eller løpt for hver treningsøkt – så kan du sammenligne med de nye resultatene dine underveis.

Du kan for eksempel lage din egen treningsdagbok, ellers finnes det også en rekke smarte treningsapper du kan benytte for å loggføre treningen din.

Det å følge med på utviklingen din kan også være motiverende og inspirerende, særlig dersom du synes treningen er tung i begynnelsen.

LES OGSÅ: Ja, du kan «legge på deg» av trening

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: