HJERNEN TRENGER ENERGI: Når vi skal ta en vanskelig avgjørelse, eller motivere oss til noe vi egentlig ikke har så lyst til (som trening), trenger hjernen energi i form av glukose/sukker. En bitteliten sjokoladebit, eller noen eplerskiver med mandelsmør kan gi den effekten.  Foto: Getty Images/BananaStock RF
HJERNEN TRENGER ENERGI: Når vi skal ta en vanskelig avgjørelse, eller motivere oss til noe vi egentlig ikke har så lyst til (som trening), trenger hjernen energi i form av glukose/sukker. En bitteliten sjokoladebit, eller noen eplerskiver med mandelsmør kan gi den effekten. Foto: Getty Images/BananaStock RF Vis mer

Motivasjon

Slik kan søtsaker hjelpe deg med å komme deg på trening

En dose glukose før trening gir hjernen energien den trenger for at du skal klare å motivere deg.

Du kommer hjem fra jobb, sliten, trøtt og sulten. Egentlig har du planlagt å trene, men akkurat nå er det mer fristende å legge seg på sofaen foran tv-en, fremfor å dra på seg løpetightsen.

Kjenner du deg igjen?

LES OGSÅ: 21 triks som får deg på trening

Litt sukker hjelper

Motivasjon er nøkkelen for å komme seg på trening på slike dager, og mat – rettere sagt noe søtt, kan faktisk være en enkel måte å bygge opp slik motivasjon på.

Å skulle ta seg en sjokoladebit eller saltsild før du løper på mølla kan kanskje høres litt selvmotsigende ut, særlig for de av oss som trener for å forbrenne kalorier og gå ned i vekt.

Men studier har faktisk vist at det å unne seg en liten søtsak (og da mener vi liten) før du skal motivere deg til noe hardt, som trening, eller ta en vanskelig avgjørelse, kan ha en positiv effekt på hjernen din, skriver helsenettstedet Health.com (ekstern lenke).

Ja, tidligere forskning har også vist at sjokolade faktisk kan øke ytelsen på treningen din!

LES OGSÅ: Fysisk aktivitet demper søtsug

Hjernen trenger energi

I slike situasjoner - hvor det skal tas «tøffe» avgjørelser, krever nemlig hjernen din energi, og denne energien får den fra glukose.

- Selvdisiplin er som en muskel, forklarer Roy F. Baumeister, professor i sosial pyskologi ved Florida State University, samt medforfatter av boken «Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength», til nettsiden:

- Etter at du har gjort noe som krever selvdisiplin, blir denne muskelen trøtt. Og dersom en ny, lignende oppgave må utføres kort tid etter dette, vil du automatisk gjøre det dårligere.

En liten dose med glukose har imidlertid vist seg å kunne gi hjernekapasiteten, selvdisiplinen og motivasjon vår en boost.

Etter en lang dag på kontoret, kan det altså tenkes at hjernen din trenger et lite sukkersjokk for å kunne ta en god avgjørelse.

LES OGSÅ: Derfor er sjokolademelk den beste treningsdrikken

Sunnere alternativ

Du imidlertid ikke hive i deg en Daim-bit fra Twist-posen for å få denne glukosemengden.

Et sunnere alternativ vil for eksempel være å ty til mer naturlige former for sukker, som frukt.

- Kroppen trenger en form for energi som vil vare lenger. Protein kombinert med naturlig sukker er et supert valg. Du kan for eksempel spise et eple med litt mandelsmør, eller yoghurt og bær, sier Baumeister.

LES OGSÅ: Slik blir treningen morsom igjen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: