Søtsaker

Slik klarer du å motstå fristelsene

Ifølge eksperter kan du trene opp viljestyrken som en muskel.

IKKE HAVN I FELLA: Det er ofte vanskelig å styre seg når noe frister, men du kan trene deg opp til å motstå dem.  Foto: Thinkstock.com
IKKE HAVN I FELLA: Det er ofte vanskelig å styre seg når noe frister, men du kan trene deg opp til å motstå dem. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vi kjenner alle til søtsuget som sniker seg innpå fra tid til annen.

Typiske tidspunkt er blant annet et par timer etter lunsj, når blodsukkeret begynner å synke og magen lengter etter middag.

Men også etter middag kan det snike seg på. Du har kanskje akkurat ryddet bort maten, men får fortsatt vann i munnen ved tanken på sjokolade.

Du er slettes ikke alene om problemet, men søtsaker hver eneste dag er sjeldent lurt.

For å stoppe søtsuget finnes det heldigvis noen triks du kan benytte deg av, og et viktig grep er å styrke viljen din, skriver LiveStrong.com.

LES OGSÅ: For lite søvn gjør deg søtsugen

Bygg opp viljestryrken litt etter litt

Ifølge forfatterne bak boken «Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength» Roy F. Baumeister og John Tierney er viljestyrken som en muskel som kan trenes opp.

De hevder at den beste måten å øke viljestyrken påm er ved å begynne i det små og deretter bygge seg oppover. Litt viljestyrke hver dag, uke og måned gir deg stor gevinst over lenger tid.

Hvis du for eksempel har et mål om å gå ned i vekt, anbefaler forfatterne at du bygger opp viljestyrken ved å gjøre tilsynelatende «ikke-relaterte» aktiviteter - som for eksempel gå en liten tur hver dag, eller vaske huset.

LES OGSÅ: Ikke så sunt som mange tror

Du kan lure hjernen ved å utsette ønsket

Et annet grep - i mangel for et bedre ord - er å lure deg selv. Nicole Mead ved Catolica-Lisbon School of Business and Economics hevder at at du kan redusere inntaket av søtsaker ved å utsette spisingen.

Hun tror at det er en bedre strategi å redusere ønsket etter godteri, fremfor å styrke viljestyrken, hvis du vil unngå uønsket sug etter mat og snacks.

Utsettelsen gir hjernen din tid til å roe seg ned, som gjør det lettere å motstå. Men hun forteller at du ikke skal vær for spesifikk.

Istedenfor at du tenker; «Jeg spiser hele den sjokoladen om en halvtime», burde du tenke; «Jeg spiser den en eller annen gang senere i dag».

Det finnes også andre triks som hjelper deg hvis du føler at viljestyrken svikter. Blant annet viser studier at du lettere kan motstå fristelser, smerter eller få ned veldig vond mat hvis du strammer musklene.

LES OGSÅ: Slik blir det enklere å gå ned i vekt

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer