Kolesterol

Slik kommer du i kolesterolbalanse

Her er rådene du trenger.

VIT FORSKJELLEN: LDL regnes som det dårlige kolesterolet, mens HDL regnes som det gode. Foto: Thinkstock
VIT FORSKJELLEN: LDL regnes som det dårlige kolesterolet, mens HDL regnes som det gode. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Høyt kolesterol kan medvirke til hjerte- og karsykdommer, som er den hyppigste dødsårsaken for norske kvinner.

TA HJERTETESTEN: Sjekk om du er i faresonen

Kolesterol er et fettlignende stoff som trengs til bygging av cellevegger og membraner, og til dannelsen av kjønnshormoner, vitamin D og gallesyrer.

I blodet har kolesterol oppgaven med å pakke inn og frakte fettstoffer til alle kroppens celler. Kroppen produserer kolesterol selv, så vi trenger egentlig ikke å få det fra maten. Både arv og kosthold påvirker kroppens produksjon av kolesterol.

LDL og HDL - vet du hva som gjelder?

De to viktigste kolesteroltypene er LDL (low density lipoprotein) og HDL (high density lipoprotein).

LDL regnes som det dårlige kolesterolet, mens HDL regnes som det gode.

HDL skaper flyt i blodårene, mens LDL fester seg til åreveggene og bidrar til at blodårene fortettes over tid.

  • En total kolesterolverdi lik eller under 5 mmol/l er bra.

  • HDL bør ligge over 1,3 mmol/l hos kvinner. LDL bør ligge på 3 mmol/l eller lavere.

  • Kroppen har liten evne til å kvitte seg med kolesterol. Spiser du mye fett, spesielt mettet fett, må kroppen lage ekstra kolesterol til innpakking og frakting av fettet i blodet.

    Vi bør derfor spise minst mulig av det mettede fettet. Enumettet og flerumettet fett er derimot bra for oss.

    TA TESTEN: Hva vet du om fett?

    Lommelegen.no er i likhet med KK.no eid av Aller internett. Allmennlege Brynjulf Barexstein gir ofte kostholdsveiledning til brukerne av Lommelegen.no.

    Her er rådene til deg som trenger å komme i kolesterolbalanse:

    Om du vil senke det totale kolesterolnivået:

  • Alt som reduserer kroppens insulinnivåer (pga insulin øker enzymet HMGCoA-reduktase i lever, som stimulerer til kolesterolproduksjon i leveren)
  • Lite karbohydrater
  • Lav GI
  • Kromtilskudd
  • Kanel

  • Velg dette om du vil øke HDL:

  • Aerob eller anaerob trening daglig
  • Vektreduksjon
  • Slutte å røyke
  • 1-2 alkoholenheter per dag (kunfor de som måtte ønske dette, altså er ikke dette et råd for deg)
  • Øke mengde enumettet fett
  • Lavkarbo og lav-GI kosthold
  • Niacin og vitamin D
  • Kakao, appelsin, soya, valnøtter, tranebær

  • LES OGSÅ: Slik velger du riktig matolje

    Velg dette om du vil senke LDL:

  • Lav-glykemisk kosthold
  • Umettet fett
  • Nøtter (selvstendig effekt)
  • Soyaprotein
  • Plantesteroler
  • Kanel (1 gram daglig)
  • Løselig fiber
  • Grønn te
  • Krom
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer