Sukker

Slik kutter du sukkerinntaket

Se hvor mye som er ok, og hvordan du kan redusere bruken med enkle grep.

DROPP SUKKERET: En del av maten du spiser - som for eksempel frokostblandinger, kan inneholde mye "skjult" sukker. Vær derfor obs på dette - det kan gjøre det enklere å kutte ned på sukkerinntaket ditt.  Foto: Thinkstock.com
DROPP SUKKERET: En del av maten du spiser - som for eksempel frokostblandinger, kan inneholde mye "skjult" sukker. Vær derfor obs på dette - det kan gjøre det enklere å kutte ned på sukkerinntaket ditt. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er svært få av oss som helt ærlig kan si at vi ikke spiser for mye sukker.

Sukker er faktisk noe vi mennesker ikke trenger å få i oss i det hele tatt, for det er kun tom energi som lagres som fett (særlig rundt magen) - så fremt vi ikke forbrenner den.

Det er altså sukker som er den store synderen, som gjør at vi blir tjukkere og tjukkere.



Å kutte ned på sukkerinntaket er smart. Ikke bare vil du få et mer stabilt blodsukkernivå, du vil også redusere sukkersuget. Dermed reduserer du også risikoen for å gå på en sukkersmell og jafse i deg det du finner av sjokolade og godis i det «hemmelige» kjøkkenskapet. (Joda, vi vet at du har et!)

LES OGSÅ: Alt du bør vite om sukker

Så mye sukker er ok

Anbefalt maksimalt sukkerinntak er 10 prosent av energibehovet ditt, mener Helsedirektoratet.

Er du en normalt aktiv kvinne på 60 kilo trenger du omtrent 1800 kalorier daglig. 180 kalorier er også det som maksimalt anbefales å komme fra sukker.

Ett gram sukker tilsvarer cirka 4 kalorier. Med andre ord bør en 60 kilo tung kvinne få i seg maksimalt 45 gram sukker per dag. Det tilsvarer 15 teskjeer sukker, eller omtrent 4 dl cola. Drikker hun én halvliter cola er altså grensen overskredet.

Husk at sukker uansett er tomme kalorier, så det bør ikke være et mål å fylle opp denne sukkerkvoten. Det er bedre for kroppen om du får i deg kalorier fra mat som også tilfører nyttige næringsstoffer og vitaminer. Men det er altså ingen krise om du spiser moderat mengder sukker heller.

Dersom du tror du får i deg mer sukker enn den anbefalte grensen, bør du ta grep. Husk forøvrig at vi får i oss mye skjult sukker i form av halvfabrikata og ferdigmat.

Under finner du noen enkle måter å kutte sukkerinntaket på.

LES OGSÅ:Så mange kalorier trenger du hver dag

Vekk med søt drikke

Første bud er å kutte ut sukkeret du får i deg gjennom søt drikke. Bare her kan det være mye å spare inn. Slutt med brusdrikking, men kutt også saft, sukkerholdig sportsdrikke, drikkeyoghurt med smak og eventuelle kaffedrikker med mye sukker i (kaffemokka/iskaffe for eksempel).

Ha som tommelfingerregel at drikke ikke skal være søt på smak. Du drikker for å bli utørst, og da er vann det aller beste. Jucie er heller ikke så bra å drikke for mye av, da fruktjuice inneholder mye fruktsukker, men litt er ok, siden juice også gir deg vitaminer.

Drikker du vanlig kaffe eller te med sukker? En teskje sukker består av 3 gram sukker, så hvis du klarer deg uten er det fint. Hvis ikke, prøv å redusere mengden. Det går fort å venne seg til å bruke mindre sukker i kaffen eller teen.

LES OGSÅ: Biola er søtere enn sjokolademelk

AU NATURELL: Helt enkel mysli av rene korn og frø er best. Suppler gjerne med nøtter og fruktbiter. Foto: Colourbox
AU NATURELL: Helt enkel mysli av rene korn og frø er best. Suppler gjerne med nøtter og fruktbiter. Foto: Colourbox Vis mer

Frokostkuttene





Hvordan ser frokosten din ut? Spiser du kanskje frokostblanding med fruktyoghurt? Husk at mange frokostblandinger inneholder mye sukker - 100 gram Bran Flakes inneholder 20 gram sukker. Det samme gjelder fruktyoghurt. 100 gram TINE skogsbæryoghurt inneholder 13 gram sukker.

Bytt ut frokostblandingen med müsli bestående av ubehandlede korn, frø og nøtter. Dropp varianter med tørkede fruktbiter, da disse er sukkerbomber. Yoghurt naturell er et bedre valg enn fruktyoghurt. Trenger du litt søtsmak, så kutt litt frukt å ha oppi.

Er det brødskiver som gjelder, så styr unna søtt pålegg som syltetøy, brunost eller sjokoladepålegg. Disse påleggstypene inneholder henholdsvis omtrent 25, 40 og 65 prosent sukker.

LES OGSÅ: Gi naturellyoghurt fast plass i kjøleskapet

Lunsjkuttene

Går det i brødmat til lunsj, er trikset også her å velge pålegg som ikke er søtt. Ellers er lunsjmat sjelden veldig søt, men husk at det beste er å velge mat som er laget fra bunnen av (av deg selv eller kantinepersonalet), da halv- og helfabrikata ofte inneholder mye skjult sukker.

For eksempel inneholder en porsjon Toro tomatsuppe 6.6 gram sukker, mens den meksikanske gryta inneholder 6,9 gram sukker per porsjon. Dette tilsvarer litt over to teskjeer sukker.

Drikk vann til lunsj - hopp over juicen eller saften.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om tilsetningsstoffet stevia

Smarte mellommåltid

Du vet at et mellommåltid bør bestå av litt nøtter, grønnsaker eller en frukt. Siden frukt kan inneholde mye sukker, kan du jo sørge for å velge frukten med minst sukker og mest fiber. Finn ut hvilken frukt som egner seg her.

JA TAKK: Små kutt her og der i løpet av dagen gir rom for å spise noe godt når du er fysen på kvelden. Foto: Colourbox
JA TAKK: Små kutt her og der i løpet av dagen gir rom for å spise noe godt når du er fysen på kvelden. Foto: Colourbox Vis mer

Sunn middag

Hvis du lager middagen fra bunnen av, kan du fint lage mat helt uten tilsatt sukker. Hjemmelaget spaghetti med kjøttsaus, taco eller laks med urterømme og ris er tre eksempler (sjekk forresten hvordan du gjør tacomiddagen sunnere her).



Søt kos


Dersom du har vært restriktiv med sukkerinntaket dagen gjennom og ikke fylt opp «kvoten» din, kan du selvsagt unne deg noe søtt på kvelden med god samvittighet.

Det er som nevnt ikke farlig å spise moderate mengder med sukker, men vær klar over at det heller ikke gjør kroppen din noen tjeneste rent ernæringsmessig - det er ikke nyttig for kroppen.

Men noen ganger er det lov å skeie ut og kose seg med det søte du har lyst på. Så lenge det ikke blir en vane, er det ingen som tar skade av det.

LES OGSÅ: Energibarer er ikke så sunt som mange tror

TELLER DETTE DA?: Ja, et par teskjeer sukker i teen utgjør faktisk 13 prosent av maks anbefalt inntak for en kvinne på 60 kilo. Foto: Colourbox
TELLER DETTE DA?: Ja, et par teskjeer sukker i teen utgjør faktisk 13 prosent av maks anbefalt inntak for en kvinne på 60 kilo. Foto: Colourbox Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer