Yoghurt

Slik lager du din egen, sunne yoghurtis

Ferdigvariantene kan inneholde over 7 prosent sukker og 15 prosent fett.

KAN INNEHOLDE SUKKER OG FETT: Ferdiglagde yoghurtisvarianter kan være proppfulle av sukker, kalorier og fett. Derfor lønner det seg å velge små beger hvis du kjøper ute, eller sjekke innholdsdeklarasjonen før du kjøper. Eventuelt kan du lage isen selv.  Foto: Getty Images/iStockphoto
KAN INNEHOLDE SUKKER OG FETT: Ferdiglagde yoghurtisvarianter kan være proppfulle av sukker, kalorier og fett. Derfor lønner det seg å velge små beger hvis du kjøper ute, eller sjekke innholdsdeklarasjonen før du kjøper. Eventuelt kan du lage isen selv. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du har helt sikkert hørt at frozen yoghurt, eller yoghurtis, som det heter på norsk, er sunnere enn de vanlige, fløtebaserte iskremene.

Og kanskje du, av den grunn, er en av dem som dropper isen til fordel for disse mindre fett- og kaloririke yoghurtvariantene, når du skal nyte en kald sommerfristelse?

I så fall bør du få med deg dette.

LES OGSÅ: Snacks som faktisk er sunt

Hvor sunt er det, egentlig?

Yoghurtis er riktignok lettere enn mange iskremer du får kjøpt i butikkene i dag. Men - i likhet med det meste av mat, blir det ikke særlig sunt i store mengder.

Dette bekrefter også eksperter ovenfor helsenettsiden til Huffington Post (ekstern lenke).

- Det er en såkalt «sunnhetshype» rundt frozen yoghurt, og det er dette som har gjort det så enormt populært her i USA, sier Darren Tristano, en av lederne for Technomic, et selskap som driver med forskning på mat:

- Det er jo noe sannhet i dette, om at det er sunnere, men porsjonsstørrelse og bruk av strø har enormt mye å si.

LES OGSÅ: Bærene du bør spise mer av

Små beger og mindre strø

Frozen yoghurt er, som navnet tyder på, yoghurt i frossen tilstand. Og i likhet med all annen yoghurt kommer sunnheten an på hva slags ingredienser som er brukt for å lage den.

Det absolutt beste valget er naturlig, gresk yoghurt, som inneholder mindre fett og kalorier enn mange andre yoghurttyper - som ofte har mye sukker i seg.

Yoghurtis med smak kan også være en skjult sukkerbombe. Ja, de kan faktisk inneholde opp mot syv prosent sukker, så bestill alltid små beger hvis du skal unne deg en slik «is».

I USA er det veldig populært med strø på yoghurtisen, og i likhet med softisstrø, består dette ofte av små sjokoladebiter, nøtteblandinger eller sukker i ulike former.

Kjøper du yoghurtis for å være sunnere, bør du altså droppe strø eller ulike toppingvarianter. du ha en topping, så velg de nøttebaserte, da får du hvertfall i deg mer sunt fett.

LES OGSÅ: Yoghurt hjelper mot hull i tennene

ENKELT OG GODT: Lag din egen yoghurtis ved å blande favorittyoghurten med favorittfrukten og frys det ned.  Foto: Getty Images/iStockphoto
ENKELT OG GODT: Lag din egen yoghurtis ved å blande favorittyoghurten med favorittfrukten og frys det ned. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Sjekk innholdsdeklarasjonen

Et annet godt råd til deg som er glad i yoghurtis - særlig de du får kjøpt i butikken, er å alltid sjekke innholdsdeklarasjonen før du velger den varianten du tror er «sunnere».

Noen yoghurtiser kan ha et fettinnhold på opp til 15 gram per kopp , noe som faktisk er høyere enn i mange vanlige iskremer.

Prøver du å gå ned i vekt, kan det faktisk, i noen tilfeller, være bedre å velge lettis-varianter, fremfor yoghurtisvarianter. Se på innholdet, sammenlign og vurder!

Flere råd i forhold til hva du bør se etter når du skal kjøpe is, finner du i denne artikkelen!






LES OGSÅ: Velg lett-yoghurt fremfor drikkeyoghurt

Lag den selv

Dersom du ønsker den absolutt sunneste yoghurtisen, anbefaler ekspertene deg å lage den selv.

Og det er faktisk mye enklere enn du tror.

- Velg favorittyoghurten din, helst én med litt mindre fett, sukker og kalorier, bruk et lite beger av den og blant med masse frisk frukt - gjerne bær, som du deretter fryser i små beger med pinne i. Det er fantastisk godt, sunt og inneholder som oftest mye mindre kalorier og fett enn variantene du får kjøpt i butikkene, sier David Katz, ernæringsekspert ved Yale University.

Lager du yoghurtisen selv, kan du også bruke yoghurt som inneholder gunstige melkesyrebakterier, som er bra for mage og fordøyelse.

Mange av de ferdiglagde yoghurtisene du får kjøpt inneholder nemlig ikke disse bakteriene.

I tillegg har vanlig yoghurt, som du fryser ned, høyere innhold av kalsium og protein.

LES OGSÅ: Les dette før du dropper yoghurten

MMMM...:Hjemmelaget yoghurtis er supert som dessert, både for små og store. Og du kan bruke akkurat hva slags frukt og yoghurt du selv måtte ønske.  Foto: Getty Images/iStockphoto
MMMM...:Hjemmelaget yoghurtis er supert som dessert, både for små og store. Og du kan bruke akkurat hva slags frukt og yoghurt du selv måtte ønske. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Her er en super oppskrift:






Du trenger:
1 dl Biola naturell
1 dl vaniljeyoghurt (eventuelt 0,1 prosent fett-variantene)
2 dl frosne eller ferske blåbær
(vil du ha søtsmak - tilsett 1/2 ts flytende Natreen)

Slik gjør du det:
  • Bland yoghurt, Biola og Natreen
  • Ha i blåbærene og bland godt
  • Vend yoghurtkremen inn i blåbærblandingen og sett den i fryseren i minst 4 timer (for eksempel i plastbeger, eller glass)
  • Rør i isen en gang i timen
  • Det er vanskelig å unngå at den ikke krystalliserer seg, hvis det skjer - ha isen i food-processoren før servering
  • Ønsker du en annen smak enn blåbær,bruker du akkurat det du måtte ønske. Eventuelt lager du isen helt naturell

    Ønsker du en enda lettere iskremvariant? Prøv denne oppskriften på herlige ispinner!

    LES OGSÅ: Slik gjør du smoothien enda sunnere

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer