SUNT OG BILLIG: Pitabrød med kylling, og gresk salat - kjapp, billig og sunn middag! Foto: Matprat.no
SUNT OG BILLIG: Pitabrød med kylling, og gresk salat - kjapp, billig og sunn middag! Foto: Matprat.noVis mer

Mat

Slik lever du sunnere på budsjett

Slunken lommebok, men ambisjoner om å spise smart? Slik får du det til!

Januar = lite penger og høye ambisjoner. I hvert fall er det slik for de fleste av oss. Vi har lyst til å forbedre både det ene og det andre, og ofte tenker vi at NÅ skal vi klinke til og virkelig sette fokus på et sunt kosthold.

Det er jo kjempebra - men hvor lett er det dersom matbudsjettet er lite?

Om du er student eller har noen kjipe regninger som gjør mengden penger du kan bruke på sunn mat er begrenset, så skal du lese videre, for her får du gode tips til hvordan du kan spise sunt til lavpris.

KLART DU KAN!: Å lære å lage mat fra bunnen av er ingen sak - følg oppskriften og behold roen ;-) Foto: Getty Images/Wavebreak Media
KLART DU KAN!: Å lære å lage mat fra bunnen av er ingen sak - følg oppskriften og behold roen ;-) Foto: Getty Images/Wavebreak Media Vis mer

Prioriter riktig

Først og fremst er det lurt å prioritere mat som gir energi og overskudd. Spis tre de tre hovedmåltidene; frokost, lunsj og middag, i tillegg til mellommåltider og eventuelt kveldsmat. Dette holder forbrenningen oppe og hodet skjerpet, sier Jeanette Roede, konseptsjef i Grete Roede AS.

- For å sikre at maten er mest mulig næringsrik er det best å satse på rene gode råvarer. Fokuser på grønnsaker og frukt, grove kornprodukter, fisk og renskåret/magert kjøtt. Frukt og grønt er ikke så dyrt som mange tror. Mat er i hvert fall billigere enn snacks og søte saker. Et skolebrød koster 12-15 kroner i butikken. For det får du i hvert fall fire epler.

- Grovt brød er sunt og mettende. Grove knekkebrød er også fint, og smart å ha stående skapet. Hvis du har tid og lyst kan du bake brød eller knekkebrød selv. Da blir det enda billigere.

Roede anbefaler å kjøpe frosne fiskefileter, eller fiskekaker og fiskepudding. De to sistnevnte kan også brukes som pålegg.

- Å ha en boks makrell i tomat i pastasausen er heller ikke dumt. Det høres kanskje merkelig ut, men det blir veldig godt.

Av kjøttvarer anbefaler hun kyllingfilet. Kjøp gjerne en stor pakning og frys ned filetene du ikke bruker.

- Enda billigere er det å kjøpe en hel kylling som du deler opp selv. Om du får lyst kan du jo også koke god kraft på kyllingbeina, så får du utnyttet alle deler.

- Jeg anbefaler karbonadedeig framfor kjøttdeig, selv om det er litt dyrere. Kyllingkjøttdeig er også et godt alternativ.

Andre generelle råd:
  • Kjøp store pakninger, og frys det du ikke bruker med én gang.
  • Kjøp rene råvarer, og lag mat fra bunnen. Det er billigere enn ferdigmat og halvfabrikata.
  • Lag store porsjoner når du først kokkelerer, så fryser du ned i porsjonsstørrelser.





  • FOR EI SUPPE: Hjemmelaget blomkålsuppe er billig og godt. Med litt sprøstekt spekeskinke blir den rene selskapsaten. Foto: Matprat.no/Studio Dreyer-Hensley
    FOR EI SUPPE: Hjemmelaget blomkålsuppe er billig og godt. Med litt sprøstekt spekeskinke blir den rene selskapsaten. Foto: Matprat.no/Studio Dreyer-Hensley Vis mer
    GODT FRA HAVET: Frossen laksefilet er billig og veldig greit å tilberede. Foto: Colourbox.com
    GODT FRA HAVET: Frossen laksefilet er billig og veldig greit å tilberede. Foto: Colourbox.com Vis mer

    Fem kjappe, sunne og rimelige middager

    Aner du ikke hva slags middag du skal lage deg? Her er noen fine forslag:

    Tortillapizza
    Kutt opp grønnsaker og eventuelle kjøttrester eller pålegg du har og legg på en tortilla. Som saus kan du bruke pesto, rømme eller litt utvannet tomatpuré. Riv litt ost på toppen, og stek i noen minutter på 200 grader, til osten er smeltet.

    Fylte pitabrød
    Grove pitabrød kan fylles av alskens godsaker - fra fiskekaker til skinke til kyllingkjøttdeig. Ha i litt salat, lag en dressing av kesam elle rømme med urter, og pynt med grønnsaker.



    Blomkålsuppe
    Kutt en blomkål i asse biter og kok til de er møre. Finhakk løk og eventuelt hvitløk, og stek gyllen i olje. Spe på med litt melk, krydre med salt og pepper. Ta den kokte blomkålen i en blender, og ha i suppebasen. Spe på mer væske om det trengs. Ha til slutt i noen små blomkålbiter (og gjerne brokkolibiter), og la det småkoke i fem minutter. Trenger du tykne suppa, har du i litt maizenna rørt ut i vann.

    Ikke tid til å lage suppa fra bunnen av? Slik gjør du posesuppa sunn på 1-2-3!



    Fisk i folie
    Tin en frossen fiskefilét ved å legge den i en plastpose, og senke den i en bolle varmt vann (ikke glovarmt). Kutt opp grønnsaker som brokkoli, gulrøtter, paprika og purre. Legg fisken og grønnsakene i folie, krydre med salt, pepper, chili eller hva du måtte ønske, og hell over en dæsj olivenolje. Pakk sammen folien, og stek i ovnen på 225 grader i 20 minutter. Server med ris, cous cous, eller bare som den er.

    Pasta med grønnsakssaus
    Kok fullkornspasta. Hakk løk og hvitløk, og stek gyllent i olje på middels varme. Ha i en boks tomater, en ts sukker (for å gjøre den mindre sur), salt, pepper, oregano, basilikum eller hva du måtte ønske. Hakk paprika og brokkoli i biter og ha i. La det småkoke i 5-10 minutter. Server med revet ost over.

    Flere middagstips? Sjekk ut Matprat.no, eller bladet KK, som presenterer fine ukesmenyer i hvert nummer!

    LES OGSÅ: Slik gjør du tacoen sunnere

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: