TRE ØVELSER SOM LØFTER RUMPA: PT for stjernene - Johanna Grønneberg Mesa, har laget tre øvelser som vil løfte/gi deg høyere rumpe innen sommeren - så fremt du gjør dem hver dag.  Foto: Per Ervland
TRE ØVELSER SOM LØFTER RUMPA: PT for stjernene - Johanna Grønneberg Mesa, har laget tre øvelser som vil løfte/gi deg høyere rumpe innen sommeren - så fremt du gjør dem hver dag. Foto: Per Ervland Vis mer

Sprettrumpe

Slik «løfter» du rumpa innen sommeren

- Gjør du disse øvelsene hver dag, er du garantert effekt, sier stjernetreneren.

Publisert
TV-profil Johanna Grønneberg Mesa (33) har skapt seg et stort navn i Hollywood som personlig trener for stjernene. Blant annet var det hun som hjalp Oscar-vinner Natalie Portman i toppform til filmen «Thor: The Dark World», og hun har også en rekke andre celebre klienter på kundelisten.

CELEBRE KUNDER: Johanna har superstjerner som Natalie Portman på kundelisten, og innrømmer at noen av dem har ganske sprø krav til treningen sin.  Foto: Per Ervland
CELEBRE KUNDER: Johanna har superstjerner som Natalie Portman på kundelisten, og innrømmer at noen av dem har ganske sprø krav til treningen sin. Foto: Per Ervland Vis mer

Krevende Hollywood-stjerner

Tidligere har den nybakte mammaen avslørt overfor KK.no at mange av disse kundene også er svært krevende, og at hun alltid må være klar til å finne på knallgode, effektive treningsøvelser - selv på merkelige steder som ombord i et privatfly.





– I Hollywood er man opptatt av en «quick fix». Det handler ikke så mye om at de skal gå ned i vekt, men det er mye fokus på små ting, som at «jeg vil ha en sixpack innen da og da» eller «jeg vil ha rumpa litt høyere innen torsdag», har hun tidligere fortalt, og innrømmet at det er en del divanykker ute og går:

- Åh, ja! De vil gjerne at du skal trene de hvor som helst - gjerne på et fly! «Johanna, jeg vil trene nå.» «Nå?» Og da må vi trene.

For å ha noe å kunne tilby - uavhengig av tidspunkt, sted og utstyr, måtte Johanna derfor finne opp en rekke nye, geniale øvelser - som går under treningsformen hun kaller «Plyomind».

Ifølge Johanna, som snart slipper en egen trenings-dvd med disse øvelsene, handler Plyomind om trening hvor du får jobbet med flere områder av kroppen/muskelgrupper på én gang. Og det er nettopp dette som gjør det så effektivt - og ikke minst perfekt for deg som begynner å få litt hetta for sommerformen.

LES OGSÅ: Slik får du sprettrumpe som Tone Damli

BRUKER FLERE MUSKELGRUPPER: Ifølge Johanna er litt av poenget med Plyomind at øvelsene skal trene flere kroppsdeler på en gang. I tillegg skal de kunne gjøres over alt, uten utstyr.  Foto: Per Ervland
BRUKER FLERE MUSKELGRUPPER: Ifølge Johanna er litt av poenget med Plyomind at øvelsene skal trene flere kroppsdeler på en gang. I tillegg skal de kunne gjøres over alt, uten utstyr. Foto: Per Ervland Vis mer

Stresser du med sommerformen?

Nå som bikinisesongen nærmer seg med stormskritt, er det nemlig en del av oss som begynner å stresse litt med treningen og formen. For hvor har vel all tiden blitt av?






- Ja, det er ganske komisk, for det er nå nordmenn blir litt som Hollywood-stjernene. Man får litt hetta, og vil ha resultater så fort som mulig. Slik er det når sommeren nærmer seg, da tyr man til drastiske skippertak, humrer Johanna:

- Og det er jo særlig «quick fix»-kroppsdeler som mage, bein og rumpe folk vil få i stand raskest mulig.

Dette er altså noe PT-en er godt vant med, og hun har derfor utviklet flere øvelser som går konkret på disse kroppsdelene - samtidig som du får trent andre muskelgrupper i samme slengen.

LES OGSÅ: Lekre bein til sommerferien

«Høyere» rumpe innen sommeren

KK.no har selvsagt fått en liten innføring i noen av disse, og nedenfor får du Johannas beste tips for «høyere rumpe».

- Altså - øvelsene vil nok ikke gi deg «høyere rumpe innen torsdag», men det vil føles som om du har høyere rumpe. Gjør du disse tre øvelsene hver dag, så vil du også merke en effekt innen sommeren, helt klart, sier hun.

For å gjøre treningen ekstra morsom, har hun gitt øvelsene litt «spesielle» navn. Så ikke le når du setter deg ned.

1. Tissende hund

- Dette er en helt fantastisk øvelse for rumpa, og du får også trent armer og kjernemuskulatur. Kim Kardashian elsker dette - det er hennes favorittøvelse for rumpa, forklarer Johanna.

Se illustrasjonsbilder nedenfor:






Slik gjør du det:

  • Stell deg på alle fire - som en hund, inntil en vegg.
  • Løft beinet nærmest veggen rett og til siden, så den ytterste delen av foten din er i kontakt med veggen.
  • Nå skal du "flakke" foten frem og tilbake inn i veggen - altså først skal tåen i veggen, så hælen - og alt skal skje i en flytende bevegelse så raskt du kan - uten at du flytter beinet.
  • Gjør dette på hvert bein i 3 x 30 sekunder.

    LES OGSÅ: Så ofte bør du trene stussen

    2. Hawaiian Swan

    - Denne øvelsen er superbra for rumpe og lår. Den ser kanskje ikke så avansert ut, men du vil merke det - tro meg!

    Se illustrasjonsbilder nedenfor:






    Slik gjør du det:

  • Stell deg rett opp og ned på gulet
  • Flytt høyre bein en halv meter foran kroppen
  • Vri høyre fot ut til siden
  • Bøy deg langsomt ned - så langt du kan
  • Ta med armene ned når du går ned, og løft de opp - som en svane, når du reiser deg opp igjen
  • Gjenta 5-10 ganger opp og ned, før du bytter bein

    LES OGSÅ: Detaljene som løfter rumpa

    3. Sovende Krabbe

    - Denne øvelsen er kjempesmart fordi du trener utrolig mange kroppsdeler på én gang. Den er superbra for rumpe og lår, og tar skikkelig på både mage og armer i tillegg.

    Se illustrasjonsbilder nedenfor:






    Slik gjør du det:

  • Legg deg rett ned på ryggen
  • Bøy det ene beinet slik at kneet peker rett oppover
  • Hold armene foran kroppen og reis deg opp ved bruk av kjerne og mage.
  • Sett deretter armene bak deg og løft opp beinet som ikke er bøyd
  • Hev deg deretter opp ved bruk av armer, rumpe og kjerne
  • Hold ryggen og hele kroppen rett rett, trekk rumpe og mage inn og løft beinet så det er i 90-graders vinkel.
  • Senk deg deretter ned igjen sakte, og gjenta 20 x 3 ganger - på hvert bein.

    LES OGSÅ: Slik kommer du i toppform til sommeren

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer