GRØNNSAKER: Ikke glad i brokkoli? Ha det i en suppe, wrap eller salat, så merker du kanskje ikke smaken like godt, men får i deg alle de sunne næringsstoffene.  Foto: Thinkstock
GRØNNSAKER: Ikke glad i brokkoli? Ha det i en suppe, wrap eller salat, så merker du kanskje ikke smaken like godt, men får i deg alle de sunne næringsstoffene. Foto: ThinkstockVis mer

Grønnsaker

Slik lurer du mer grønnsaker inn i maten

Nyt wraps, salater, chili og suppe, og få i deg sunne næringsstoffer i samme slengen.

Du har antagelig fått banket inn i hodet ditt fra tidlig alder av at fem om dagen er det kroppen trenger av frukt og grønnsaker.

Likevel kan det i en hektisk hverdag være vanskelig å sørge for et regelmessig inntak av disse sunne matvarene.

Og som om det å skulle få i seg fem porsjoner frukt og grønt hver dag ikke er en stor nok utfordring, så viser det seg at fem om dagen faktisk ikke er nok.

LES OGSÅ: Velg varene øverst i grønnsaksdisken

Ikke nok med fem

En europeisk studie (ekstern lenke) vi i KK.no tidligere har omtalt, viste nemlig at åtte porsjoner om dagen egentlig er det kroppen din trener for å få i seg nok næringsstoffer.

Resultatene av undersøkelsen, hvor 300 000 mennesker fra åtte nasjoner deltok, konkluderte med at de som spiste åtte porsjoner frukt og grønt (én porsjon er 80 gram frukt eller grønt, for eksempel en liten banan, et medium eple eller en liten gulrot) hver dag hadde 22 prosent lavere risiko for å dø av hjertesykdom enn de som spiste tre om dagen.

I tillegg vil det å spise mye frukt og grønt, og da særlig grønt, kunne forhindre forhøyet kolesterol og risikoen for utvikling av diabetes.

LES OGSÅ: Frukttrikset som gjør deg sunnere

GODT OG SUNT: Du MÅ ikke spise de grønnsakene du ikke liker. Prøv heller å få i deg nok av de du faktisk synes smaker godt.
GODT OG SUNT: Du MÅ ikke spise de grønnsakene du ikke liker. Prøv heller å få i deg nok av de du faktisk synes smaker godt. Vis mer

Spis det du liker






Ok, så frukt og grønt-jobben vår har blitt enda tøffere, og slet du med å få i deg de fem porsjonene, så kan kanskje åtte bli i meste laget, særlig hvis du ikke er spesielt glad i frukt eller grønnsaker?

Er du ingen stor fan av salat, agurk eller brokkoli, trenger du imidlertid ikke fortvile.

Det finnes nemlig en rekke metoder du kan bruke for å «lure» litt ekstra grønnsaker inn i måltidene dine, uten at du merker så mye til smaken, skriver helsenettstedet Prevention.com (ekstern lenke).

Og den absolutt enkleste av dem alle, er faktisk å begynne med å spise det du faktisk liker.

- Start med salater. De fleste mennesker liker salat, men synes det er litt kjedelig fordi man tenker på det som kun tomater, salatblader og agurk. Du kan imidlertid legge til mye mer i salaten din, for eksempel artisjokker, svarte bønner og nøtter. Dette vil gi ekstra smak på maten og dermed få deg til å spise mer grønt, sier dr. Pam Popper, lege, samt grunnlegger og direktør av helsefirmaet the Wellness Forum.

Popper er en av ekspertene som uttaler seg i den nye dokumentarfilmen «Forks Over Knives», som dreier seg om «sunn spising».

Filmen presenterer en rekke data og forskningsresultater som viser en forbindelse mellom det å spise mye kjøtt og meieriprodukter samt risikoen for å utvikle kreft, hjertesykdommer, slag og diabetes.

For mange kan det være vanskelig og heller ikke ønskelig å gi opp kjøtt og meieriprodukter helt. Men for å unngå å spise for mye av det, kan du faktisk bruke grønnsaker som erstatning i en del retter.

LES OGSÅ: Er du for gammel til å spise pølser?

Flere grønnsakstriks Popper anbefaler:


I SUPPEN: Du kan ha mye godt og grønt i suppen din.
I SUPPEN: Du kan ha mye godt og grønt i suppen din. Vis mer

Fyll opp suppen






På kalde dager er det ingenting som er bedre enn en herlig varm suppe. Og et enkelt grønnsakstriks er rett og slett å ha grønnsaker oppi suppen din som smakstilsetninger. For eksempel kan du legge fersk sopp i en soppsuppe, eller blomkål i blomkålsuppen. Det er uendelig med muligheter. Velg det du liker og sleng det oppi.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer sopp

Wrap det

Wraps er ikke noe du kun kan bruke til taco eller faitas. En grønnsakswrap kan nemlig både være sunt og godt, så fremt du benytter deg av fullkornstortillas.

- Legg til salat, sopp og dine favorittgrønnsaker, og benytt gjerne litt hummus (en kremet puré laget av kikerter) som «saus» på toppen, forklarer Popper.

LES OGSÅ: Måltider under 400 kcal

«Grønn» chili

- Hvis du liker å lage chiliretter, så i stedet for å ha i kjøtt, bruk to forskjellige typer bønner og tomatstuing. Da får du alle de krydrete smakene, uten at du savner kjøttet, sier Popper.

LES OGSÅ: Stagg sulten med chilipepper

Ha grønnsaker i pastasausen

- I stedet for å lempe på med kjøtt i sausen din, forsøk heller å drysse litt linser og bønner, eller tempeh (fermentert eller gjæret soya) og tofu i sausen din. Dette minner litt om kjøtt på konsistensen, men inneholder også masse protein. Smaken fikser du ved å ha i ekstra hvitløk, tomater og basilikum, sier Popper.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer linser

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: