SLITER DU MED Å GÅ NED I VEKT? Sjekk om personligheten din kan være en del av grunnen.  Foto: Yann Poirier - Fotolia
SLITER DU MED Å GÅ NED I VEKT? Sjekk om personligheten din kan være en del av grunnen. Foto: Yann Poirier - FotoliaVis mer

Personlighet

Slik påvirker personlighet vekten din

Er du sjenert, supersosial, A-menneske eller nattugle? Sjekk hvilken betydning det kan ha.

Visste du at personligheten spiller en overraskende stor rolle i slankeprosessen din?

Ikke vi heller.

Enten du alltid er tidlig ute, er stille i sosiale sammenhenger, eller ofte har humørsvingninger, har faktisk dette noe å si for hvor lett det er for deg å gå ned de overflødige kiloene.

Huffington Post har samlet ti av de vanligste personlighetstrekkene, og her er guiden for deg som lurer på hvordan du blir påvirket og hvordan du kan bruke det til din fordel i slankeprosessen.

KAN HA MYE Å SI:Vekten din kan faktisk ha stor sammenheng med personligheten din.   Foto: Stephen Coburn - Fotolia
KAN HA MYE Å SI:Vekten din kan faktisk ha stor sammenheng med personligheten din. Foto: Stephen Coburn - Fotolia Vis mer


 

Du er impulsiv

De impulsive blant oss kan streve litt ekstra med vektnedgangen. De tar ting på sparket, inkludert en god fest med masse mat eller en spontantur på kino med popcorn og sjokolade. Fjern de små fristelsene! Ikke fyll opp kjøkkenskapet med søppelmat, og unngå pauserommet der bursdagskaken til en kollega står.

LES OGSÅ: Dette sier skoene dine om deg
 

Du er til å stole på

Er du alltid tidsnok? Følger du reglene til punkt og prikke? Det betyr at du er samvittighetsfull, et trekk som gjør det lettere for deg å holde deg til en trenings- eller diettplan. Men, enten du er samvittighetsfull eller ikke, paradokset i det å lage en plan som får deg til å tenke på mat hele tiden kan jobbe imot deg. Løsningen er å lage rutiner som - uten å fokusere spesielt på slanking, hjelper deg med å gå ned i vekt likevel. For eksempel kan du gå med barna dine til skolen i stedet for å kjøre dem.
 

Du opplever ofte humørsvingninger

Livets berg-og-dal-bane har alt å si for din emosjonelle stabilitet. Noen mennesker spiser når de føler seg nedfor. Lær deg å kjenne igjen dine egne oppturer og nedturer, og prøv å ta affære på sunnere måter. Som ved å ringe en venn eller svette ut stresset med en treningsøkt.
 

Du er introvert

Foretrekker du en rolig fredagskveld hjemme med en god bok fremfor en vill kveld med dansing på bardisken? Da har du kanskje et fortrinn når det kommer til vektnedgang. Introverter er ikke så impulsive, og tenker derfor gjennom valgmulighetene sine lenge og nøye. Introverter har større sannsynlighet for å ha kvaliteter som gjør dem i stand til å forplikte seg til et sunt kosthold og en regelmessig mosjonsrutine. Begge disse krever tilbakeholdenhet, noe som gjør det vanskelig for mer impulsive mennesker. Sjekk om du er introvert eller ekstrovert.

LES OGSÅ: Spis sjokolade og gå ned i vekt
 

Du er festens midtpunkt

SOSIAL OG UTADVENDT?: Det kan faktisk gjøre at du spiser mer enn andre.  Foto: fotek - Fotolia
SOSIAL OG UTADVENDT?: Det kan faktisk gjøre at du spiser mer enn andre. Foto: fotek - Fotolia Vis mer

Sosiale mennesker har en tendens til å spise mer, av den enkle grunn at de ofte deltar på sosiale tilstelninger. Denne gledesbaserte spisingen har vist seg å utløse en vanedannende reaksjon som ofte fører til overspising av kalori- og fettrik trøstemat. Hvis du liker å være i sentrum av oppmerksomhet, kan du prøve å prioritere sosiale situasjoner som ikke involverer mat. Alkohol derimot, er det fullt mulig å drikke av og til. Så lenge du drikker smartere og lettere.

Du er for streng mot deg selv

Hvis du mangler selvmedlidenhet, er det gjerne slik at du lar det gå veldig hardt utover deg selv hver gang du gjør en feil. Om du derimot har en god dose selvmedlidenhet, lar du feilen gå og fortsetter med livet ditt. Dersom du er hard mot deg selv, er det mer sannsynlig at du kommer til å fortsette å overspise, siden det å innse at du gjorde en feil fører til en følelse av håpløshet. Du må jobbe med å tilgi deg selv.

Du er en nattugle

Dersom du ofte sitter oppe til langt på natt, er sannsynligheten stor for at du tar til deg noen ekstra kilo rundt livet. Du kan nemlig spise så mye som 550 ekstra kalorier i løpet av nattetimene du tilbringer ute av sengen. Det er også sannsynlig at du vil få i deg fetere mat på denne tiden.

EN GOD NATTS SØVN:Hvis du sover godt og lenge nok, kan det hjelpe deg ned i vekt.  Foto: PantherMedia / Elena Elisseeva
EN GOD NATTS SØVN:Hvis du sover godt og lenge nok, kan det hjelpe deg ned i vekt. Foto: PantherMedia / Elena Elisseeva Vis mer

Du er en morgenfugl

De av oss som våkner tidlig har mindre sannsynlighet for å bli overvektige. Legg deg litt tidligere, og få en god døgnrytme. God søvn kan hjelpe deg ned i vekt. Mellom sju og ni timer er som kjent den passende mengden søvn for voksne mennesker.

Du er egoistisk

Å være litt selvsentrert er ikke så ille når du prøver å gå ned i vekt. Selvsentrerte mennesker har en tendens til å sette sine egne interesser først, som kan føre til at de bedre bevarer sin energi og har mer viljestyrke til å ta sunne valg. Øv på å være mer «egoistisk». Ikke vær redd for å spørre etter det du vil ha uten å få dårlig samvittighet. Møt venner etter trening i stedet for å avbryte treningsplanene, eller be dem om å bli med deg.

Du er lett omgjengelig

Lett omgjengelige mennesker stresser fort fordi de er redde for å skuffe andre. Dette stresset kan faktisk komme i veien for vellykket vektreduksjon, siden stress gjør det vanskeligere å motstå fristelser.

LES OGSÅ: Vesken din kan avsløre deg

 

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: