EN GOD NATTS SØVN: Vi tilbringer en tredjedel av livet vårt i sovende tilstand, og det er en grunn til det. For selv om vi sover jobber kroppen med å gjenoppbygge både hjerne, muskler og blodårer, slik at vi skal holde oss friske.  Foto: Colourbox
EN GOD NATTS SØVN: Vi tilbringer en tredjedel av livet vårt i sovende tilstand, og det er en grunn til det. For selv om vi sover jobber kroppen med å gjenoppbygge både hjerne, muskler og blodårer, slik at vi skal holde oss friske. Foto: Colourbox
Søvn

Slik påvirker søvn kroppen

Timene på puta har innvirkning på alt fra vekt til muskler.

Å sove er noe vi gjør hver eneste dag i hele vårt lange liv. Faktisk bruker du en tredjedel av livet på å ligge i mørket og snorke, og hvis du tenker deg om utgjør dette til sammen ganske mange år.

Men, hvis du tror at kroppen skrur helt av når vi sover så tar du skammelig feil. Det er nemlig en hel haug av ting som skjer inne i kroppen vår mens vi leker oss i drømmeland.

Og alle disse tingene har en viktig funksjon, og er med på å holde oss friske og sunne.

– Det er ikke bare én grunn til at vi sover, det er mange. Og det er også mange ting som skjer mens vi sover, sier psykolog og søvnforsker ved St. Olavs hospital, Håvard Kallestad, til KK.no.

Søvn er et komplekst tema og Kallestad forteller at da grunnleggeren av dette fagfeltet en gang fikk spørsmål fra National Geographic om hvorfor vi egentlig sover, svarte han bare; «fordi vi blir søvnige».

Det er fortsatt mange ting man ikke har svaret på, men det er også mye forskningen har bevist. Og noen av de tingene som faktisk skjer i kroppen mens vi sover er både fantastiske og sjokkerende.

LES OGSÅ: Slik sover du bedre

Hvilemodus

Når vi sover synker kroppstemperaturen slik at kroppen bruker mindre energi for å holde seg i gang. Akkurat som en datamaskin, går vi altså inn i en form for hvilemodus, der energiforbruket er på sitt laveste. Dette betyr blant annet at puls og blodtrykk synker og vi puster roligere.

Når vi er i denne hvilemodusen får kroppen en pause, og kan derfor konsentrere seg om å gjenoppbygge både hjerne og kropp. Kroppen begynner for eksempel å produsere veksthormoner som reparerer og restituerer musklene våre. Derfor er en god natts søvn særlig viktig for deg som trener mye.

SKJØNNHETSSØVN: En god natts søvn gir kroppen anledning til å pleie seg selv, og vi våkner frisk og opplagt. Søvn er viktig for både følelseslivet og hukommelsen vår, og forskning viser at vi faktisk kan lære mens vi sover. Foto: PantherMedia / Elena Elisseeva
SKJØNNHETSSØVN: En god natts søvn gir kroppen anledning til å pleie seg selv, og vi våkner frisk og opplagt. Søvn er viktig for både følelseslivet og hukommelsen vår, og forskning viser at vi faktisk kan lære mens vi sover. Foto: PantherMedia / Elena Elisseeva Vis mer

Hjernen lagrer minner

Også hjernen vår får litt vedlikehold mens vi sover.

– Søvn er viktig for å lære ting. Forskning viser at søvnmangel kan redusere våre kognitive evner. Vi får tregere reaksjonsevne og dårligere evne til å løse komplekse oppgaver. Men selv om kroppen vår er i et hvilestadie, har den også faser der den nesten er like aktiv som i våken tilstand, sier Kallestad.

Ja, søvn er viktig for både følelseslivet og hukommelsen vår. Det sies for eksempel at drømmene våre hjelper hjernen med å lagre hendelser, og kanskje er det derfor vi har uttrykket «å sove på det». Et uttrykk som Kallestad presiserer at finnes i alle verdens språk.

– Det tydes også på at søvnmangel kan minske hjernens evne til å huske de positive tingene som skjer. Og du vil derfor lettere sitte igjen med et mer negativt inntrykk av dagene dine, sier han.

At søvnmangel ofte henger sammen med depresjon er altså en stor mulighet. Dette blir blant annet bekreftet i en samarbeidsstudie mellom Universitetet i Bergen og University of California.

LES OGSÅ: Prater du i søvne

Påvirker appetitten din

Det dukker stadig opp nye bevis for at det er en stor sammenheng mellom søvn og vekt. En hel natts søvn antas å kunne regulere appetitthormonene i kroppen. Mens du sover vil kroppen undertrykke sulthormonet ghrelin, og stimulere hormonet leptin, som kontrollerer appetitten.

Har du for lite leptin i kroppen kan dette gi deg både økt appetitt og sultfølelse. Og Kallestad kan fortelle at dette kan påvirke dine matvalg i våken tilstand.

– Mennesker som frivillig sover mindre enn de trenger, viser seg å ubevisst velge fetere og mer usunn mat, sier søvnforskeren.

LAMMET: Har du noen gang våknet midt på natten og ikke klart å bevege deg? Dette kalles søvnparalyse og er faktisk ikke så uvanlig. Foto: Thinkstock
LAMMET: Har du noen gang våknet midt på natten og ikke klart å bevege deg? Dette kalles søvnparalyse og er faktisk ikke så uvanlig. Foto: Thinkstock Vis mer

Lam fra nakken og ned

Det er mange andre ting som skjer i kroppen din mens du sover, og noen av disse er egentlig ganske merkelige.

Du har sikkert opplevd å bråvåkne med et rykk rett etter du akkurat har sovnet. Dette skjer alltid veldig plutselig og kan gi deg en følelse av å falle, men i virkeligheten er det altså bare muskelrykninger. Disse rykningene er helt normale og skjer fordi hjernen gir beskjed om at musklene i kroppen skal slappe av og spenningene i muskelsystemet reduseres.

Men dette er langt fra det rareste som skjer mens du sover.  En gang i løpet av natten vil du gå inn i REM-søvn, også kalt drømmesøvn, og det er vanligvis her de rareste og mest uforklarlige drømmene oppstår. Og her skjer det noe pussig med musklene dine.

– Ja, det stemmer. På dette stadiet vil muskelgrupper bli lammet for å unngå at du lever ut drømmene dine, og du vil mer eller mindre være lam fra nakken og ned, forteller han.

Kanskje er det derfor det alltid føles så utrolig tungt å løpe i drømmer? Skulle du tilfeldigvis våkne under REM-søvn kan det også skje at du opplever denne lammelsen.

– Hvis man våkner under REM-søvn kan denne hemmemekanismen henge litt igjen, og du vil merke at du ikke klarer å bevege på deg. Dette kalles søvnparalyse og er helt ufarlig, men kan føles veldig skremmende for den som opplever det, forklarer han.

Til forsiden