ER DU EGENTLIG SULTEN?: Det er viktig å skille mellom ekte og falsk sultfølelse! Foto: Getty Images
ER DU EGENTLIG SULTEN?: Det er viktig å skille mellom ekte og falsk sultfølelse! Foto: Getty Images Vis mer

Sultfølelse

Slik skiller du mellom ekte og falsk sult

Unngå å kjedespise deg opp i vekt. Her er tipsene du trenger!

Publisert
Er du en av dem som kjenner suget etter noe godt kort tid etter du har spist lunsj eller middag? Da er du ikke alene.

LES OGSÅ: Småspising kan skade tennene dine

Lytt til kroppen din

Svært mange mennesker «kjedespiser» (småspiser) uten å egentlig være sulten.

Klinisk hypnoterapeut Jacqueline Hurst har i en artikkel på The Telegraph, forklart at du må lytte til kroppen din for å finne ut om du virkelig er sulten.

– Indikatorer på ekte sult kan være at det rumler i magen, du får lett hodepine eller at du ikke klarer å konsentrere deg ordentlig.

– Mat skal kun brukes til å stagge sult, ikke følelser. Vi må lytte til kroppen og følge instinktene våre. På denne måten kan vi lære oss å spise fordi vi er sultne, og ikke fordi vi har lyst på noe, sier hun.

KJENN ETTER: Husk at det tar om lag 20 minutter før kroppen registrerer om du er mett! Foto: Getty Images/iStockphoto
KJENN ETTER: Husk at det tar om lag 20 minutter før kroppen registrerer om du er mett! Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Men hva er egentlig falsk sult?

Vi kan dele falsk sult inn i to kategorier. Den sosiale sulten og den humørpregede sulten.

Den sosiale sulten er den typen som kommer når vi vet at vi skal kose oss med god mat senere på kvelden. Dette fører ofte til at tennene løper i vann og vi får lyst på noe godt.

Den humørpregede sulten er den som kommer når vi er stresset, ensomme eller lei oss. Da hender det ofte at vi døyver følelsene våre med mat.





LES OGSÅ: Slik unngår du å småspise

VELG NOE SUNT: Ernæringsfysiolog,Camilla Andersen,anbefaler deg å velge noe sunt dersom du blir sulten mellom måltidene.  Foto: SomeBody/Martin Andersen
VELG NOE SUNT: Ernæringsfysiolog,Camilla Andersen,anbefaler deg å velge noe sunt dersom du blir sulten mellom måltidene. Foto: SomeBody/Martin Andersen Vis mer

Vi gjør feil valg

Feilen mange gjør er at de blander sult med lysten til å spise. Det er derfor viktig å kunne merke/kjenne igjen hva som faktisk er ekte og falsk sult.

Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no, forteller at problemet ligger i tankene og følelsene våre rundt mat.

–Det er ofte ikke selve maten som er problemet, men følelsene våre som får oss til å gjøre feil valg. Derfor nytter det ikke i de fleste tilfeller å bare jobbe med kostholdet og sette opp dietter og planer. Man må ta tak i de følelsene og tankene som saboterer for en - og lære å styre disse, forteller hun til KK.no.

Ved å spise mer bevisst og tillate deg å smatte og smake på maten, føler du deg mye mer tilfredsstilt etterpå.

– Det er lett å blande sult med lysten til å spise. Husk at det tar 20 minutter før kroppen kjenner seg mett. Det er lett å få i seg mye i løpet av denne tiden. Spis derfor sakte og nyt maten. Stopp når du er mett selv om det skulle være mer igjen på tallerken, forklarer Andersen.

LES OGSÅ: Spiser du for store porsjoner?





Velg et sunnere alternativ

Dersom det er slik at du har et behov for å spise noe mellom måltidene, mener Andersen du bør velge sunne alternativer, som for eksempel nøtter, bær eller en smoothie.

Lag en grønnsakssmoothie eller juice av grønnsaker og bær som gir kroppen den næringen den har bruk for.

Søtsaker som sjokolade, kjeks, brus og andre sukkerholdige produkter i hverdagen, anbefaler hun deg å styre unna når suget slår inn.

– Slike produkter gir bare en kortvarig lykke. Spis på lag med kroppen din og la den få et ord med i laget. Spis det som er godt for både kroppen og ganen din, da vil du føle seg så utrolig mye bedre, sier hun.

LES OGSÅ: Slik gjør du smoothien enda sunnere

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer