Trening

Slik skjerper du hjernen

Bekymret for hjernecellene du mistet i helgen? Her er guiden som får fart i fletta igjen.

Slik skjerper du hjernen
Publisert
Sist oppdatert
Etter å ha studert levende hjerner i arbeid har forskere funnet at hjernen er et dynamisk organ i stadig endring. Den forandrer seg og vokser i løpet av livet, produserer egne celler og reparerer seg selv etter traumer og sykdom. Det er lett å glemme at hver gang du tenker eller beveger deg så oppstår det nervekoblinger. Den gjennomsnittlige hjernecellen kan nemlig lage 10.000 koblinger til andre celler. Men for å holde hjernecellene friske og raske - og hukommelsen intakt, er det kun et gammelt motto som gjelder: «Use it or lose it».
  • Slik holder du deg ung
  • 1. Velg Kung Fu eller Hip-Hop

    I følge en undersøkelse utført ved universitetet i Columbia i 2007, så er trening bra for hjernen. Forskere målte blodverdier i hjernen til voksne mennesker som arbeidet fire ganger i uken i fire måneder og fant at aktivitet økte produksjonen av nerveceller. Tips: Kompleksitet er nøkkelen til en mental arbeidsøkt, skal vi tro legen John Ratey, forfatter av The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain.- Ved å danse for eksempel bruker du ulike deler av kroppen. Det er bra for din mentale helse, sier han til magasinet Women’s Health.

    2. Knekk noen egg

    Kvinner kan ikke leve på All Bran-frokostblanding alene, selv om reklamen gir inntrykk av det. Den beste maten for hjernen er den som vil råtne dersom energien gikk ut av den, skal vi tro legen Larry McLeary, forfatter av The Brain Trust Program. Velg frisk frukt, grønnsaker og proteiner, og unngå mettet fett og fruktsukker.Tips: En real frokost er egg, skal vi tro McCleary. De inneholder B-vitaminer, som får nervecellene til å brenne glukose, noe som er hjernens største energikilde, samt antioksidanter, som beskytter cellene mot ødeleggelse. Skyll dem ned med en kopp grønn te som inneholder theanin, en aminosyre som kun finnes i teblader.- Theanin hindrer hjernecellene i å bli utbrente, sier McLeary.

    3. Kast deg over noe nytt

    Nøkkelen til å huske noe er å gi det du vil huske din fulle oppmerksomhet. I en studie utført ved UCLA i 2006, ble folk bedt om å huske ting, som for eksempel et antall lyder. - Den største utfordringen når det kommer til å huske ting er å la tingene innta våre hukommelseskamre, det gjør vi vanligvis ikke, sier lege, direktør ved the UCLA Center on Aging and the Semel Institute Memory Research Center samt forfatter av The Longevity Bible, Gary Small. Tips: Før liste over gjøremålene dine og fullfør en oppgave av gangen. Rekker du ikke bli ferdig med et gjøremål på en time, så ta en økt senere på dagen og begynn i stedet på neste punkt på listen. - Dette er med på å involvere flere elementer av din mentale hukommelse, sier Small.

    4. Pust som om du mener det

    Meditasjon er bra for hjernen. I en undersøkelse utført ved Harvard Medical School i 2005 fant man at de som utøvde yoga etter en tid hadde større hjerne enn andre, det vil si de hjernekamrene som er assosiert med oppmerksomhet og tanker/følelser ble tykkere. - Meditasjon demper aldersbestemt hukommelsestap, sier Sara Lazar, lege og forsker bak studien. Tips: Sitt komfortabelt med rak rygg. Lukk øynene og pust overdrevent dypt inn noen ganger. Pust deretter naturlig, slik at du kjenner det i brystet og magemusklene. Når du føler at tankene vandrer, gå tilbake til å tenke på pusten din. Prøv å gjøre dette i 15-20 minutter.

    5. Skru av tv-en

    Etter en lang og slitsom dag er det fristende å koble ut med favorittseriene på tv. - Men for mye tv er skadelig for hukommelsen, sier Aric Sigman, psykolog, biolog og forfatter av Remotely Controlled: How Television Is Damaging Our Lives.En studie fra 2005 publisert i tidsskriftet Brain and Cognition viser at for hver daglige time vi ser på tv mellom alderstrinnet 40 og 59, øker vi risikoen for å pådra oss Alzheimer med 1,3 prosent. - Det er ikke hva som foregår i hjernen din som har betydning, men det som ikke foregår, sier Sigman. Tips: Sett en maksimumsgrense på to timer med tv-titting hver dag. Et bedre forslag er å oppfriske din Shakespeare. Å lese setninger med metaforisk betydning eller ironi stimulerer mer hjerneaktivitet enn det å la seg mate med direkte budskap. Det viser en studie som ble publisert i Neuropsychologia i 2006.

    6. Sex it up

    Sex er mat for hjernen, skal vi tro en undersøkelse utført ved Rutgers University i 2004.Forskere fant at en orgasme aktiverer mer enn 10 forskjellige deler av hjernen, inkludert området for hukommelse, følelse og religiøs ekstase. - Sex stimulerer alt på en gang, sier Gina Ogden, phD, sexterapeut og medprofessor i sexologi ved The Institute og Advanced Study of Huma Sexuality og forfatter av Women Who Love Sex and The Heart and Soul of Sex. Sengekos er som trim for hjernen, skal vi tro terapeuten. Tips: Uansett om du hygger deg alene eller sammen med kjæresten; sørg for å krydre det hele litt. - Lek i dusjen, les erotisk litteratur høyt for hverandre eller prøv et sexleketøy, foreslår Ogden.

    7. Slapp av

    Å slappe av er nøkkelen til å holde hodet kaldt, viser en undersøkelse utført ved Harvard Medical School i fjor. Studien viser at når vi sover så lagrer vi opplysninger i minnet. Hjernen samler altså bruddstykker av ulik informasjon og setter dem sammen til en helhet når vi sover. Tips: Sørg for å holde soverommet kjølig, mørkt og stille, sier dr. McLeary. Og unngå å gjøre noe som øker pulsen før du legger deg. Skrekkfilm er altså ikke det beste forslaget. Les heller en novelle, hør på rolig musikk, bla i en kokebok eller skriv dagbok i senga til øynene dine faller igjen. Prøv å sove i 8 timer hver natt. LES OGSÅ:
  • Hold hjernen i form
  • Stress spiser hjerneceller
  • Spis deg glad og frisk
  • Spis deg pen
  • Glem det han sa
  • Fylla gjør deg dum
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.