Slanking

Slik slipper du slanking

Unngå disse tabbene og dropp diettene for alltid.

Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ikke bra å ha sunnhetsmani eller telle kalorier for hver munnfull mat man får i seg. Et balansert og bevisst forhold kosthold har imidlertid ingen vondt av.

  • Ta testen: Er du en slankehysteriker?

  • Når maten bidrar til å holde deg frisk og funksjonell, blir risikoen langt mindre for at du noen gang skulle behøve å slanke deg.

  • Ta testen: Trenger du egentlig å slanke deg?

  • Her er fem kostholdstabber det er lurt å styre unna:


    1. Du vet ikke forskjellen på fett

    Fett er ikke bare fett. Noen typer er faktisk bra for deg, andre typer bør du unngå.
    Usunt fett: Mettet fett og transfett.
    Sunt fett: Enumettet og flerumettet fett. Gode kilder er fisk, nøtter, avokado, soyabønner og rapsolje.

    Tips: Holder du noenlunde oversikt på kalorimengden du får i deg, trenger du ikke bekymre deg over hvor mye fett du spiser - så lenge det er av det sunne slaget.

  • Ta testen: Hva vet du om fett?
  • Her er fettet du kan fråtse i


  • 2. Du kjøper mye mat for å spare penger

    Undersøkelser viser at du spiser mer dersom du handler inn store kvanta med mat for å spare penger. Visst er det mange «3 for 2»-tilbud det er fristende å benytte seg av, men det blir jo ikke mye billigere i lengden dersom det medfører at forbruket går opp? Og det lønner seg jo heller ikke helsemessig.

    Tips: Vurdér størrelsen på matinnkjøp ved hjelp av håndflaten, ikke innholdet i lommeboka. En serveringsstørrelse er rundt regnet det du får plass til i håndflaten; litt mer for menn, litt mindre for barn.
    Til de fleste måltider bør du ha en serveringsenhet med proteinrik mat, en med karbohydrater, en med frukt og en med grønnsaker.

  • Slik holder du deg slank på tilbudsmat
  • Sunn og billig mat


  • 3. Du glemmer at det er kalorier i det du drikker

    Vi drikker enorme mengder brus og leskedrikk i dette landet, vi sukrer kaffen og teen og tar gjerne noen glass juice i løpet av dagen også. Det siste er ikke så ille, siden fruktjuice har mange gode næringsstoffer også, men det er mye sukker i den. Øl, vin og brennevin er svært kaloritung drikke.
    Vi får med andre ord mange kalorier i oss i løpet av dagen, som ikke kommer fra mat.

    Tips: Prøv å drikke mer te, og unngå for mange sukkerbiter i den. Det finnes utallige typer te, og det skal godt gjøres å ikke finne noen merker du liker. Te er rik på antioksidanter og studier viser at de som drikker te jevnlig får merkbart bedre helse. Kald te er fint som tørstedrikk.

  • Grønn te-glede
  • Alt du trenger å vite om kalorier


  • 4. Du vet ikke hva det vil si å være sulten

    Når man bor i vår del av verden er det noen behov vi sjelden virkelig har følt på kroppen, som for eksempel sult. Det betyr ikke at du skal vente med å spise til kroppen skriker etter mat, men en større bevissthet når det gjelder reell sultfølelse kan mange av oss trenge. Mange forveksler andre behov, både fysiske og følelsesmessige, med sult. Og når man ikke helt vet om man er sulten, vet man heller gjerne ikke helt når man er mett.

    Tips: Før du setter deg til bords kan du gradere sultfølelsen din fra 1 (svært sulten) til 7 (mett).
    Spis sakte, og kjenn innimellom etter hvor på skalaen sultfølelsen din er. Ta en sjekk også når du er ferdig med å spise.
    Prøv i det daglige å ligge på cirka 2 1/2 før du starter et måltid, og avslutt når du ligger på cirka 5 1/2.

  • Ukeplan for et sunnere liv


  • 5. Vi har for dårlig tid til matlaging

    Mange av oss strener hjem fra jobb og slenger sammen noe halvfabrikata for å få middagen kjapt på bordet. Det fører til at vi får i oss for mye salt (som halvfabrikata er full av), og for lite fiber, vitaminer og antioksidanter.

    Tips: Du trenger ikke slutte fullstendig med halvfabrikata, men lag en salat til varmretten og ta gjerne et grovt rundstykke til. Da spiser du mindre av ferdigmaten, samtidig som du får i deg viktige næringsstoffer. Salat kan du lage ferdig i store mengder, oppbevare i kjøleskapet og forsyne deg av etter behov uka igjennom.

  • Sunn kjappmat
  • 7 middager under 500 kalorier


  • LES OGSÅ:
  • Snarveien til gode matvaner
  • Kjendisenes syke sultekurer

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer