Portrait of a happy smiling latino hispanic woman eating a healthy breakfast of fruit and yoghurt in bed.  Foto: Warren Goldswain - Fotolia
Portrait of a happy smiling latino hispanic woman eating a healthy breakfast of fruit and yoghurt in bed. Foto: Warren Goldswain - Fotolia Vis mer

Søvn

Slik spiser du deg søvnig

Her er fem sunne snacks som hjelper deg med å sove.

Publisert
Sist oppdatert

Vi har alle vært der. Du har rukket å snu deg sju ganger siden du la deg for ti minutter siden, og en rumlende mage nekter å la deg sove.

Hva med å slå to fluer i en smekk - og både dempe snacksbehovet før du legger deg, og samtidig bli litt søvnig? 

Da gjelder det å holde seg unna iskrem og cookies, skriver Foxnews.com. 

Det høye innholdet av sukker i disse typer snacks gjør deg heller mer våken. Se derfor etter sunnere alternativer, som kan hjelpe deg med å dysse rolig i søvn!

<strong>SOV GODT MED BANAN:</strong> Bananer inneholder mye kalium - som får musklene våre til å slappe av. Med litt peanøttsmør på eller ved siden, blir du ekstra døsig. Foto: MSPhotographic - Fotolia
SOV GODT MED BANAN: Bananer inneholder mye kalium - som får musklene våre til å slappe av. Med litt peanøttsmør på eller ved siden, blir du ekstra døsig. Foto: MSPhotographic - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Maten du bør droppe før sengetid

Banan med mandel- eller peanøttsmør

En liten banan med en spiseskje nøttesmør på er smakfullt, kalorifattig og veldig mettende. I tillegg inneholder bananer mye kalium - som får musklene våre til å slappe av - og nøttesmøret inneholder mye magnesium og kalsium, næringsstoffer som gjør oss søvnige. 

Kalkunskinke og grove kjeks

<strong>SUNT OG BRA FOR SØVNEN:</strong> Bær og gresk yoghurt er en super kombinasjon før leggetid. Foto: gsk2013 - Fotolia
SUNT OG BRA FOR SØVNEN: Bær og gresk yoghurt er en super kombinasjon før leggetid. Foto: gsk2013 - Fotolia Vis mer

Kalkunskinke er kalorifattig, og en utmerket kilde til magre proteiner - som hjelper oss med å bygge muskler på en sunn måte. Kalkun inneholder også tryptofan, en aminosyre som gjør deg søvnig. Spis skinken sammen med grove kjeks eller knekkebrød, og du vil bli både mett og søvnig uten å innta for mange kalorier. 

Gresk yoghurt og skogsbær

Frister det med noe kaldt og kremete? Dropp boksen med iskrem, og finn frem litt naturell gresk yoghurt i stedet. Ha oppi litt skogsbær. Kalsiumet i yoghurten inneholder samme aminosyre som kroppen vår bruker for å produsere melatonin, et naturlig hormon som hjelper oss med å sove godt og rolig. Bringebær og jordbær er fulle av vitamin B6, som også stimulerer produksjonen av dette hormonet.

<strong>PERFEKT SNACKS:</strong> Epler før leggetid er ypperlig, da de inneholder mye mettende fiber. Foto: Fotolia
PERFEKT SNACKS: Epler før leggetid er ypperlig, da de inneholder mye mettende fiber. Foto: Fotolia Vis mer

Epler og lett ost 

Et lite eple kuttet i biter er naturlig søtt og fullt av fiber, som gjør den høyt elskede frukten veldig mettende. Innta det sammen med litt ost med lite fett, da denne inneholder sunt protein, kalsium og tryptofan. 

LES OGSÅ: Sørg for å få nok timer på puta

Usaltede mandler og pistasjnøtter

En håndfull mandler vil ikke bare gi deg etterlengtet protein og sunt fett, de er også en god kilde til magnesium, som fremmer produksjonen av melatonin. Pistasjnøtter er særlig gode for de av oss som er på en diett og kjenner på sulten. 25 nøtter utgjør bare 100 kalorier!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer