LITT MAT FØR SENGETID ER BRA: Visse matvarer kan hjelpe deg til å få økt trøtthetsfølelse før sengetid.  Foto: Ariwasabi - Fotolia
LITT MAT FØR SENGETID ER BRA: Visse matvarer kan hjelpe deg til å få økt trøtthetsfølelse før sengetid. Foto: Ariwasabi - Fotolia Vis mer

Søvnproblemer

Slik spiser du deg trøtt

Her er maten som hjelper deg i seng.

Søvnvansker er et stadig økende problem her til lands. Så mange som 1 av 3 nordmenn sliter med å sove skikkelig.

Kjenner du deg igjen? Da har du sikkert prøvd og testet all verdens metoder som lover å få deg inn i drømmeland.

Det kan være å unngå kaffe og annen koffeinholdig drikke på kvelden, droppe å trene sent, lære deg avspenningsteknikker og legge vekk mobil og PC noen timer før du legger deg. Men alt til ingen nytte.

Det finnes en rekke kjerringråd mot søvnløshet, som selvsagt kan virke i større eller mindre grad. Et annet tips er å ikke være sulten eller å innta et tungt måltid rett før sengetid. Men ironien i det hele er at du kanskje bør ta en titt i kjøleskapet før du legger deg likevel.

Det er fire næringsstoffer som kan hjelpe deg sove bedre, ifølge det amerikanske helsenettstedet Health.com.





LES OGSÅ: Visste du at trening kan forbedre søvnkvaliteten med 65 prosent?

Her er stoffene som gjør det trøtt:



Lykopen

Lykopen er et rødt fargestoff og en antioksidant, som blant annet finnes i tomater, vannmelon, guava, nype, rosa grapefrukt.

LES OGSÅ: Avslører superegenskaper ved tomat

LYKOPEN: Som blant annet finnes i tomater, har vist seg å være bra for søvnen.  Foto: Getty Images/iStockphoto
LYKOPEN: Som blant annet finnes i tomater, har vist seg å være bra for søvnen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Selen






Selen er et mineral som er en viktig antioksidant, og beskytter mot frie radikaler. Selen finnes i fisk som kveite, tunfisk og torsk, samt skalldyr, kalkun, nøtter og solsikkefrø.

LES OGSÅ: Spis deg glad med selen

Vitamin C

Vitamin C er også en viktig antioksidant som bidrar til oppbygging og vedlikehold av kroppens bindevev, i tillegg til å uskadeliggjøre frie radikaler. Vitaminet finnes hovedsakelig i frukt, grønnsaker og poteter.

LES OGSÅ: C-vitamin har enda flere egenskaper du kanskje ikke visste om

KARBOHYDRATER: Er ikke fy-fy før sengetid likevel, så fremt du ikke spiser et altfor stort måltid Foto: ISO K° - photography - Fotolia
KARBOHYDRATER: Er ikke fy-fy før sengetid likevel, så fremt du ikke spiser et altfor stort måltid Foto: ISO K° - photography - Fotolia Vis mer

Karbohydrater

Ja, det er sant! Glem lavkarbomanien, for ifølge en studie publisert i tidsskriftet The American Journal of Clinical Nutrition vil man sovne raskere hvis man spiser en liten mengde lett fordøyelige karbohydrater fire timer før man legger seg. Det er for eksempel ris, poteter, loff og frokostblanding.

Videre mener noen at det også er lurt å spise protein før man legger seg, for å få i seg aminosyren tryptofan. Tryptofan kan gjøres om til serotonin og melatonin som begge virker inn på søvn. Karbohydrater gjør tryptofan mer tilgjengelig for hjernen, skriver Bramat.no.





Det er derfor måltider som består av mange karbohydrater kan gjøre oss trøtte. Tipset for bedre søvn er da å spise noe som både inneholder karbohydrater og proteiner, som for eksempel frokostblanding med litt melk eller en brødskive med proteinrikt pålegg.

LES OGSÅ: Sover du dårlig mer enn fire netter i uka?

SØVNTRØBBEL: Sterk mat før sengetid kan gjøre det vanskelig å få sove godt.  Foto: Getty Images/Polka Dot RF
SØVNTRØBBEL: Sterk mat før sengetid kan gjøre det vanskelig å få sove godt. Foto: Getty Images/Polka Dot RF Vis mer

«Short sleepers» spiste for lite

Det er forskere ved University of Pennsylvania i USA som har kommet fram til at inntak av blant annet lykopen, selen, vitamin C og karbohydrater kan føre til et sunnere søvnmønster.

De har sett på kostholdet til 4500 personer som ble delt inn i fem grupper utifra hvor mye de sov om natten. Forskerne fant at personene som var i gruppen «short sleepers», som sov 5-6 timer om natten, fikk i seg mindre av de nevnte næringsstoffene, enn personene som sov i 7 timer eller mer per natt. Rundte åtte timer svøn om natten er det som anbefales.

Studien er publisert i tidsskriftet Appetite.

Forskningen sier ikke noe om hvorfor det er bedre å innta visse type matvarer for å sove godt, men det kan i alle fall ikke skade å prøve!





LES OGSÅ: Kan krydret mat føre til mareritt?

Unngå denne maten

De fleste er sikkert kjent med hva som kan gå utover nattesøvnen - som koffein og tunge middager.

Under nevnes noen flere ting du bør unngå før du legger deg, som du kanskje ikke har tenkt på før:

  • Sterk, krydret mat. Har du spist sterk krydret mat kan du oppleve å få halsbrann. Da er det ikke lett å sove. Er maten du har spist fet i tillegg, vil kroppen bruke mye tid på å fordøye dette, som går utover søvnen.

  • Skjult koffein. Du vet at du bør droppe den siste koppen med kaffe om kvelden. Men vær obs på andre koffeinkilder, som sjokolade, coca-cola og te. I tillegg til å inngå i en lang rekke ulike drikker, finnes koffein også i flere legemidler!

  • Kutt ned på all drikke. Du har nå fått med deg at du bør kutte koffeinholdig drikke, og du vet sikkert at du bør unngå for mye alkohol før du legger deg. Selv om det er viktig å huske væskeinntaket i løpet av dagen, bør du være forsiktig med all slags drikke på kvelden. Da slipper du å våkne opp i løpet av natten for å måtte gå på do.

    LES OGSÅ: Må du ofte tisse om natten?

  • SØVNVANSKER: Svært mange nordmenn sliter med søvnproblemer.  Foto: Getty Images/iStockphoto
    SØVNVANSKER: Svært mange nordmenn sliter med søvnproblemer. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: