Magefett

Slik spiser du magen flat

Hva du spiser har like mye å si som hvor mye.

VRIENE VALKER: Men det finnes håp for å redusere spekklaget! Foto: Colourbox
VRIENE VALKER: Men det finnes håp for å redusere spekklaget! Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Den myke magen er mange kvinners såre punkt. Men ofte har vi komplekser helt uten grunn, for vaskebrettmage er ikke normalt for oss kvinner - vi skal jo normalt sett ha mellom 20 og 30 prosent kroppsfett.Men om du har fått håndtak på siden og kjenner at magen velter ut over bukselinningen, er det på tide å ta grep. Det skal nemlig ikke så mye ekstra magefett til før det er helsefarlig. Magefettet nedsetter nyrenes funksjon, og kan ogå gjøre at du på sikt utvikler insulinresistens og dermed får livsstilsdiabetes (diabetes type 2).LES OGSÅ: Er du i faresonen for å få livsstilsdiabetes? Ta testen her

Når trening ikke hjelper

Du vet sikkert at «punkttrening» ikke fungerer. Det hjelper ikke om du tar hundrevis av sit-ups - magemusklene under fettet blir selvsagt sterkere, men fettet over flytter seg ikke.Men du kan jo bli ganske fortvilet når du faktisk trener ganske iherdig, både kondisjon og styrke, og merker at kroppen blir slankere og mer definert - mens det hersens magefettet ikke forsvinner. Hva skal du gjøre da?LES OGSÅ: Derfor legger fettet seg akkurat der

Stress ned

Er du veldig stressa, fyker stresshormonet kortisol rundt i kroppen. Dette hormonet gjør at kroppen er i alarmberedskap, og dermed sendes det beskjed om at energien som brukes opp straks må erstattes. Dette gir deg matsug, og gjerne matsug etter usunne saker. Det er også slik type mat vi spiser når vi er stressa. Halvfabrikata og ferdigmat blir kjapt ferdig, og vi er jo stressa og har lite tid, og så har vi faktisk lyst på kaloririk mat, nettopp fordi stresshormonet kortisol raser rundt i oss. Med andre ord bør du stresse ned for å bli kvitt magefettet.LES OGSÅ: Maten som stresser deg ned

Kostholdsendring må til

Den standhaftige bilringen kan altså komme av at du ikke har riktig kosthold. For mye karbohydrater kombinert med fett gjør at fettet samler seg akkurat der. Tomme, raffinerte og raske karbohydrater i form av sukker, produkter laget av hvitt mel, ris og poteter omdannes til glukose i kroppen, noe som gjør at blodsukkernivået stiger. - Om vi ikke forbrenner all energien vi får i oss via karbohydratene vi spiser, vil mesteparten av blodsukkeret lagres som fett – og da særlig rundt magen, har Fedon Lindberg tidligere forklart.Og når blodet blir for søtt, skilles det ut insulin for å få normale blodsukkernivåer igjen. Det kjedelige er at insulinet også påvirker LPL-nivåene i kroppen. LPL, eller lipoprotein lipase, fungerer som en slags «døråpner» for fettcellene, og gjør at fettcellene lagrer det overflødige fettet som befinner seg i blodet.Derfor skal du først og fremst redusere inntaket av sukkerholdige matvarer, og matvarer som består av raffinerte karbohydrater som for eksempel pasta, hvit ris, fine bakevarer osv. I tillegg gjør du lurt i å ikke kombinere karbohydrater med fettholdig mat. Pommes frites og chips er altså verstinger i så måte. Og grøss og gru - det tar bare tre timer fra du har spist til fettet havner rundt magen, så det er ikke innbilning at du føler at magen har vokst etter helgeturen med mye god mat ...

Dette bør du spise mer av

Nok om det du ikke skal spise og over til det du bør spise for å holde magefettet unna.Nei, det finnes selvsagt ingen typer mat som smelter bort magefettet, men det finnes stoffer i visse typer mat som kan hindre veksten av flere fettceller eller til og med ødelegge eksisterende. Her er de mest effektive:Blåbær, bringebær, bjørnebær, morellerDisse bærene som er mørke i fargen inneholder polyfenoler som har vist seg å kunne bryte ned fettceller hos mus. Det skal selvsagt mer forskning til for å se om dette også gjelder mennesker, men forskerne ved University of Michigan mener det er sterke indikasjoner på at dette også gjelder mennesker. Teorien er at disse sterke antioksidantene endrer måten kroppen behandler glukosen. Les mer om temaet hos WebMD.com.GrapefruktDen bitre grapefrukten har vært et yndet middel for slankere - du har vel hørt om grapefruktdietten? Men du trenger ikke bare spise grapefrukt for å få effekt på magefettet. Men om du inkluderer grapefrukt i ditt daglige kosthold, vil antioksidantene i frukten være med og blokkere ensymer som bidrar til lagring av fett, ifølge en studie ved Louisiana State University.LES OGSÅ: Fire diettfrie slanketipsKanelForskningsstudier har vist at kanel virker omtrent som insulin i kroppen, og kan dermed stabilisere blodsukkernivået uten at kroppen selv trenger å pumpe så mye insulin ut i blodet. Dette er gunstig for folk i risikosonen for livsstilsdiabetes eller som allerede har sykdommen. Kanel kan også dempe appetitten noe, men ikke spis for mye av det, for store mengder kan skade leveren.ChiliMat med chili er bra for forbrenningen for caipcisin, stoffet som gjør chilien så sterk, øker kroppstemperaturen og dermed også fettforbrenningen. I tillegg vil sterk mat gjøre det lettere å kontrollere inntaket, fordi du ikke kan spise så fort. EddikFlere studier indikerer at eddik kan redusere karbomengden kroppen tar opp fra maten, og dermed unngår du at blodsukkernivået stiger like mye som det ellers villle gjort etter et karbohydratrikt måltid. En italiensk studie viste for eksempel at hvitvinseddik reduserte blodsukkerstigningen med 30 prosent. Med andre ord er å lage en dressing med eddik eller en blanding av olje og eddik til brødet en smart måte å gjøre måltidet sunnere. Du kan også drikke eddik blandet ut i vann, men det smaker jo ikke så godt, da.Grønn teGrønn te er full av antioksidantet katekin, et stoff som minsker det dårlige kolesterolet i blodet. I tillegg inneholder den ubehandlede teen et stoffet kalt epigallokatekin-gallat (EGCG), som i studier på mus vist seg å redusere vektøkning.LES OGSÅ: Derfor er grønn te en superdrikk

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.