START DAGEN BRA: Treningsekspertene KK.no har snakket med er alle enige om én ting - at det er lurt å starte dagen med en god og sunn frokost! Foto: fieldwork - Fotolia
START DAGEN BRA: Treningsekspertene KK.no har snakket med er alle enige om én ting - at det er lurt å starte dagen med en god og sunn frokost! Foto: fieldwork - Fotolia Vis mer

Kosthold I Jula

Slik spiser treningsekspertene i jula

Og her er deres beste tips til deg som vil passe vekta, men også kose deg!

KK.NO: Julen handler for de fleste av oss om å ha mer fritid, være sammen med nære og kjære og kose seg med god mat. Og for mange betyr dette å spise mer enn vanlig, som gir et økt energiinntak – og det er dette vi legger på oss av.

Er det egentlig mulig å kose seg med god mat og drikke uten å gå opp i vekt? Vi har spurt tre treningseksperter om hvordan de klarer å balansere det sunne og det usunne i juleferien.

LES OGSÅ: Kutt ned på trening i jula og behold formen

Start alltid dagen med en god og sunn frokost

EKSPERTEN: Anne Marte Sneve.  Foto: Charlotte Wiig
EKSPERTEN: Anne Marte Sneve. Foto: Charlotte Wiig Vis mer

Anne Marte Sneve, som er KKs treningsekspert, forteller til KK.no at hun har en filosofi om at det det skal være lov å kose seg litt mer enn ellers i juleferien. Likevel har hun noen tips på lur til deg som ønsker å holde vekta i jula.

- Jeg starter alltid dagen med en god og sunn frokost. Det setter en god start på dagen, gir metthetsfølelse, som igjen gjør at du unngår å småspise julerester eller snop hele dagen - tvert i mot holder du deg mett lengre og tar fornuftigere valg.

Hun mener også at det er viktig å bevege seg nok på dagtid i juleferien.

- Jula er ofte fridager for de fleste og ypperlig tid for litt aktivitet eller bevegelse. Gå en lengre tur når sola er på sitt mest strålende, eller legg inn en treningsøkt. Da har du fylt opp aktivitetskvota før kvelden setter inn, og kan tillate deg juleselskap og påfølgende desserter.

Hvordan kan man unngå å gå i en kalorifelle under julemiddagen?

- Jeg pleier å tenke litt smartere når jeg spiser julemat. Det vil si: spis rolig, tygg maten og nyt måltidet. Er det en tid vi ikke skal stresse oss gjennom måltidene er det i jula. Spiser du saktere vil du unngå å overspise og bli overmett, men kjenne mettheten før det er for sent.

SPIS FROKOST: Sneve  liker å starte dagen med en god og sunn frokost, da det setter en god start på dagen og gir metthetsfølels slik at hun ikke småspiser senere.  Foto: Andrew Twort / Alamy/All Over Press
SPIS FROKOST: Sneve liker å starte dagen med en god og sunn frokost, da det setter en god start på dagen og gir metthetsfølels slik at hun ikke småspiser senere. Foto: Andrew Twort / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: 5 sunne ting du kan spise til kvelds

Ta med deg et par gode vaner inn i ferien 

EKSPERTEN: Tessa Sørensen.  Foto: Privat
EKSPERTEN: Tessa Sørensen. Foto: Privat Vis mer

Tessa Sørensen, som er personlig trener og forfatter av boken «Tren Smart», forteller til KK.no at du gjør lurt i å ikke legge alle de gode vanene dine på hyllen i juleferien.

- Hos oss har vi fult juleprogram og er på en ordentlig juleturne med masse selskaper, god mat og søtsaker. Og jeg spiser godt av dette, samtidig som jeg har noen gode vaner som jeg tar med meg uansett hverdag, helg eller ferie.

Hva slags vaner er dette?

- Jeg starter alltid dagen med en god frokost, spiser grønnsaker til hvert måltid og drikker vann som tørstedrikk. Jeg synes også at det er viktig å få inn en form for aktivitet hver dag, ikke bare fordi det er bra for meg, men også fordi det gir meg ekstra energi.

- Vil du ha en sunn jul anbefaler jeg deg å finne ut hva du vil kose deg med og fokuser på å nyte dette - og unngå småspising, ekstraspising og drikk mest mulig vann, sier hun.

LES OGSÅ: Får du ikke resultater av treningen din?

Jula handler ikke om «alt eller ingenting»

EKSPERTEN: Camilla Hoel.  Foto: Privat
EKSPERTEN: Camilla Hoel. Foto: Privat Vis mer

Camilla Hoel, som har en mastergrad i molekylærbiologi og er redaktør på Fitnessbloggen.no, mener at det går fint an å kose seg i jula uten at det ødelegger for vekta.

- Det er viktig å huske at jula varer cirka en uke, hvor kanskje to til tre måltider er av det feite slaget. Det er dessuten ikke hva du gjør mellom jul og nyttår som har noe å si for hvorvidt du er sunn eller ikke, det er hva du gjør de andre 51 ukene mellom nyttår og jul.

Likevel mener hun at du ikke skal stappe i deg alt du kommer over i jula.

- Spiser man normale mengder mat til man er passe mett, og ikke går totalt bananas i sjokoladeskålen, er det null problem! Man kan fortsatt kose seg og samtidig vise moderasjon, for husk at jula handler ikke om «alt eller ingenting».

- Spis fornuftige mengder og ikke overdriv inntaket av hverken det ene eller det andre bare fordi det er jul, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: