<strong>IKKE ALLTID SÅ LETT:</strong> Du er egentlig mett, men så var det disse deilige tingene du har i kjøleskapet da... Heldigvis finnes det triks som gjør fristelsen mindre. Foto: Image Source
IKKE ALLTID SÅ LETT: Du er egentlig mett, men så var det disse deilige tingene du har i kjøleskapet da... Heldigvis finnes det triks som gjør fristelsen mindre. Foto: Image Source Vis mer

Metthetsfølelse

Slik stopper du når du er mett

Unngå å overspise med ekspert Inas tips.

Publisert
Sist oppdatert
Det er deilig å være skikkelig mett. Kroppen din blir faktisk glad av det.

Noen spiser fornuftig i uka, og havner i fråtsefella i helgene.

Andre synes det er vanskelig å slutte å spise til ethvert måltid - selv om matmengden absolutt er tilstrekkelig.

En av våre lesere som kaller seg «Slanker'n» skrev til vår kost- og treningsekspert Ina Garthe under et nettmøte.

Den unge kvinnen synes det er vanskelig å avrunde måltidene:

- Spesielt hvis jeg har spist meg litt mer enn mett, vil jeg helst fortsette å spise.
Jeg prøver å løse det ved å ta en kopp kaffe eller te etter måltidet og å ha noe jeg skal gjøre etterpå, slik at jeg «må» avslutte det. Men det er ikke alltid jeg kan bruke de teknikkene. Det er spesielt vanskelig hvis jeg er på besøk eller ikke har noen planer etter måltidet. Har du andre råd om hvordan jeg kan avslutte måltidet uten å spise for mye?




Bruk «tallerkenmodellen»

Ina bekrefter at «Slanker'n» langt fra er alene om å ha det slik.

- Dette er noe mange sliter med og som fører til noe overspising, spesielt med middager. Prøv å forsyn deg med en porsjon etter tallerkenmodellen, sier Ina.

Her er tallerkenmodellen:
2/4 salat/grønnsaker, 1/4 med potet/ris/pasta, 1/4 med kjøtt, fisk, fugl:

Begrens tilgangen

- La kjelene stå på ovnen og ikke sett masse tilgjengelig på bordet foran deg, tipser Ina.

LES OGSÅ: Disse grønnsakene blir du mett av

- Etter du har spist opp, venter du litt og kjenner på følelsen:
Er du passe mett? Sørg for å la det gå litt tid før du eventuelt forsyner deg igjen. Det er smart med litt kaffe, te eller en frukt som avrunding. I en periode kan du også ta en telefon, gå deg en liten tur, eller lignende. Det viktigste er at du sitter ved spisebordet når du spiser og forlater dette når du er ferdig.

<strong>TALLERKENMODELLEN:</strong> For eksempel én fjerdedel poteter, én fjerdedel kjøttpudding og resten grønnsaker. Foto: Thinkstock
TALLERKENMODELLEN: For eksempel én fjerdedel poteter, én fjerdedel kjøttpudding og resten grønnsaker. Foto: Thinkstock Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer