Overspising

Slik stopper du søtsuget

Smarte triks for deg som prøver å ikke la helga vare hele uka.

Å, så glad hjernen blir når den får kakebelønning. Men det finnes metoder som funker, hvis du vil avlede de små grå fra de store fristelsene.  Foto: Image Source
Å, så glad hjernen blir når den får kakebelønning. Men det finnes metoder som funker, hvis du vil avlede de små grå fra de store fristelsene. Foto: Image Source Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvorfor i all verden har du så lyst på den smultringen at du ikke klarer å tenke på annet? Og hvordan skal du få bukt med den usunne lysten? Bli smartere enn søtsuget, skriver Prevention.com

91 prosent av kvinnene som ble spurt i en undersøkelse gjort ved Tufts University sa at de har opplevd sterkt sug etter noe usunt. Og viljestyrke er ikke svaret. Disse følelsene påvirkes av belønningshormonet dopamin, som utløses når du spiser slik mat. Hjernen din jubler i eufori. Og vil ha mer. Du må ha en plan for å stanse denne naturlige uvanen. Still deg selv disse fire spørsmålene neste gang du får lyst til å injisere en sjokoladekake rett i blodet:

1. Er jeg stressa?

Når du er under press, frigjør kroppen hormonet kortisol, som får hjernen din til å søke etter belønning. Trøstemat som har mye fett og sukker sløver dette hormonet, og setter bremsene på stressfølelsen, sier Norman Pecoraro ved University of California. Når du bruker mat for å mestre negative følelser, skaper du en kraftig kobling i hjernen. Maten kodes i minnet ditt som en løsning på en ubehagelig følelse eller hendelse. Møter du på samme problem igjen, vil hjernen mest sannsynlig be deg gå i fryseren og hente sjokoladeisen igjen.

Gjør dette:
  • Sett på musikk som gjør deg glad. Kvinner reagerer spesielt sterkt på musikk. Lag en lystig og glad spilleliste som du hører på når du blir truffet av søtsuget. Musikken distraherer deg og du får utløp for følelsene dine.
  • Vent litt. Søtsuget blir ikke verre hvis du venter. Det er som en bølge: Den bygger seg opp, bryter - og forsvinner. Hvis du kan ri den bølgen til den gir seg, har du en god mulighet til å overkomme lysten.

    Les også: Trikset som demper søtsuget

    2. Har jeg spist mindre enn vanlig?

    Hvis du spiser færre enn 1000 kalorier om dagen eller kutter ut en hel matgruppe som karbohydrater, går kroppen i har-lyst-på-modus. Selv etter bare tre dager med slanking synker nivåene av det appetittreduserende hormonet leptin ned med 22 prosent. Canadisk forskning har vist at de som slanker seg har større sjans til å overspise de forbudte matvarene når de får sjansen, enn de som spiser en balansert diett.
    - Når noen typer mat blir forbudt, kan det føre til at du tenker på det hele tiden, og til slutt overspiser, sier ernæringsekspert Kathy McManus.

    Gjør dette:
  • Ikke legg ned forbud mot det du liker. Finn ut hvordan du kan nyte favorittmaten din i kontrollerte porsjoner. Ta ett pizzastykke istedet for en halv pizza, eller del ostekakestykket med to venner.
  • Ikke spis noe annet istedet for. Det hjelper ikke å spise fem kjeks, en håndfull popcorn, en pose nøtter hvis det du prøver er å la være å spise potetgull. Da ender du bare opp med å ha spist flere kalorier enn du ville gjort hvis du hadde tillatt deg å spise en håndfull potetgull.

    3. Sover jeg nok?

    En studie fra universitetet i Chicago viste at et par søvnløse netter var nok til at metthetshormonet leptin sank med 18 prosent. Et annet hormon som øker appetitten økte med 30 prosent. Dette førte til at appetitten gikk bananas, og lysten på mat som kjeks, potetgull og brød spratt i været og økte med 45 prosent.

    Gjør dette:
  • Drikk koffein i stedet for å jakte på energirik og kaloritung mat. Det løser ikke søvnproblemet ditt, men det er en god strategi for kortsiktig energihjelp til du får lagt deg.
  • Ta litt. Antageligvis har du ikke energi til å bekjempe lysten helt, så prøv dette: Før du spiser, legg litt av maten du har lyst på på en tallerken. Legg resten i skapet igjen.

    Les også: Er du en sukkerslave?

    4. Er jeg et vanedyr?

    Det som for deg kan virke som en uskyldig uvane, skaper faktisk kraftige assosiasjoner som hjernen din bruker for alt det er verdt. Den elsker rutine. Spiser du ostepop hver gang du ser på TV, så vil hjernen ha det hver gang du tar fjernkontrollen i hånden. Tanken på å endre adferdsmønsteret forårsaker en fryktrespons i hjernen. Men med en gang maten treffer munnen din, forsvinner fryktresponsen som dugg for solen, sier Bob Maurer, forfatter av One Small Step Can Change Your Life.

    Gjør dette:
  • Beskytt sansene dine. Lukt, lyd og synsinntrykk er sterke triggere for søtsug. Se på TV så langt unna kjøkkenet som mulig. Ikke oppbevar godteri på TV-benken.
  • Se for deg at du er sunn. Hver gang du får lyst på noe, skal du tenke STOPP! Så skal du se for deg hvordan du ser ut når du er slank og veltrent. Etter en liten stund vil hjernen slippe bildet av maten, og søtsuget gir seg.
  • Fokuser på noe annet. Australske forskere har funnet ut at å distrahere hjernen fungerer godt. Når du får lyst på noe, skal du vende oppmerksomheten din mot noe visuelt som ikke er matrelatert, som foreksempel å skrive en epost.

    Førstehjelp mot søtsug

  • Si navnet på fem ting du har foran deg.
  • Identifiser fire farger som du ser.
  • Beskriv tre ting kroppen din føler, som temperatur, tekstur eller lignende.
  • Finn to lyder i rommet, og finn ut hva de er.
  • Gjenkjenn en lukt.

    - Å fokusere på sansene får hjernen til å ti stille en stund, slik at du kan lytte til kroppens signaler litt bedre - og avgjøre om du virkelig er sulten, sier psykolog Susan Albers, forfatter av 50 Ways to Soothe Yourself Without Food.

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer