SPØR LEGEN OM SLUTTEHJELP: Fastlegen kan gi råd om røykeslutt og informere om legemidler som kan være en hjelp i slutteprosessen, ifølge Helsedirektoratet.  Foto: Fotolia
SPØR LEGEN OM SLUTTEHJELP: Fastlegen kan gi råd om røykeslutt og informere om legemidler som kan være en hjelp i slutteprosessen, ifølge Helsedirektoratet. Foto: Fotolia Vis mer

Slutte å Røyke

Slik stumper du røyken

Her er eks-røykernes aller beste slutte-tips.

KK.NO: Det er kanskje ikke så overraskende at stadig færre av oss røyker.  I 2014 røykte 13 prosent daglig, mot 42 prosent i 1973, ifølge ferske tall fra SSB.no.

Og det er ikke bare risikoen for sykdom som gjør at mange har stumpet røyken. Enklere og mer effektive hjelpemidler til røykeslutt er også en viktig faktor. 

– Det finnes mange hjelpemidler for de som vil slutte å røyke eller snuse. Veiledning fra helsepersonell, medikamenter, nikotinerstatningsprodukter og støtte fra andre som har lyktes kan være nyttig, men de fleste slutter faktisk på egen hånd, sier Hilde Skyvulstad, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, til KK.no.

LES OGSÅ: Dette skjer med kroppen når du slutter å røyke

Tyr til Facebook og apper for røykeslutt

Ifølge Skyvulstad har det blitt veldig populært med digitale verktøy for å slutte å røyke og snuse.

– Både appen «Slutta» og Facebook siden «Slutta – din røykeslutt», er veldig populære. Over 300 000 har nå lastet ned Slutta-appen. Samtidig rundet «Slutta – din røykeslutt» 40.000 følgere på Facebook nettopp, forteller hun.

Appen kan lastes ned gratis til alle type telefoner, og kan brukes både ved snus- og røykslutt.

LES OGSÅ: Slik blir du snusfri

Legemidler kan hjelpe

Det finnes også legemidler for deg som synes det er ekstra vanskelig å slutte av deg selv.

– Å holde nikotinabstinensen borte kan være en viktig ting for mange. Til dette finnes det flere legemidler og nikotinerstatningsprodukter, både med og uten resept. Selv om man har forsøkt noe og ikke lykkes, så er det fortsatt andre løsninger man kan prøve, opplyser Skyvulstad.

Hun forteller at det kan ta tid å bli helt røykfri, men at den verste tiden er oftest over allerede noen få uker etter røykeslutt.

– Klarer du fire uker uten røyk, er det fem ganger større sjanse for å slutte for godt, sier Skyvulstad.

LES OGSÅ: Derfor bør du stumpe røyken nå

Eks-røykernes beste slutte-tips

FÅ MOTIVASJON OG RÅD PÅ FACEBOOK: 40 000 røykere og eks-røykerer gir hverandre tips og motivasjon til å slutte å røyke eller holde seg røykfri på Facebook-siden «Slutta – din røykeslutt». Foto: Fotolia
FÅ MOTIVASJON OG RÅD PÅ FACEBOOK: 40 000 røykere og eks-røykerer gir hverandre tips og motivasjon til å slutte å røyke eller holde seg røykfri på Facebook-siden «Slutta – din røykeslutt». Foto: Fotolia Vis mer

Helsedirektoratet har også spurt følgerne på Facebook-siden sin «Slutta – din røykeslutt» om hva som er deres beste tips.

Her er eks-røykernes beste tips for å slutte å røyke:

1. Sett en sluttedato

2. Si det høyt og bestem deg for å klare det

3. Be om støtte, og snakk med familie og venner

4.Bruk tyggis eller pastiller for å dempe suget

5. Fokuser på det positive ved å være røykfri

6. Ta én dag av gangen

7. Bruk appen «Slutta»

8. Legg røykepengene på et glass og se hvor mye du sparer

9. Unngå typiske røykesituasjoner den første tiden

10.  Visualiser livet som røykfri

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: