KJÆRLIGHETSSORG: Etter et brudd er det viktig at du ikke begynner å dyrke sorgen din. Da kan det ta lengre tid enn nødvendig før du kommer deg videre.  Foto: John Gomez - Fotolia
KJÆRLIGHETSSORG: Etter et brudd er det viktig at du ikke begynner å dyrke sorgen din. Da kan det ta lengre tid enn nødvendig før du kommer deg videre. Foto: John Gomez - Fotolia
Kjærlighetssorg

Slik takler du kjærlighetssorg

Knust hjerte? Her er ekspertenes råd for å komme deg videre.

Noe av det vondeste det går an å oppleve er kjærlighetssorg, og dessverre er det slik at de aller fleste må gjennom dette en eller flere ganger i løpet av livet.

Alle takler et brudd forskjellig, men i de aller fleste tilfeller er fellesnevneren at det gjør fryktelig vondt.

Hvorfor er det egentlig slik?

AVVIST: Det å bli avvist av den man elsker gjør forferdelig vondt, og kan gjøre at mange havner i en dyp sorg. Foto: Thinkstock
AVVIST: Det å bli avvist av den man elsker gjør forferdelig vondt, og kan gjøre at mange havner i en dyp sorg. Foto: Thinkstock Vis mer

Vondt å bli avvist

Ifølge Peder Kjøs, som er spesialist i klinisk voksenpsykologi og KKs faste ekspert innen sex- og samliv, gjør det så vondt å bli dumpet fordi du blir avvist av den personen du elsker.

– Du har knyttet deg følelsesmessig til en annen person, og har kanskje ønsket og drømt om en masse ting som det så ikke blir noe av. Det som gjør mest vondt er nok det at du ikke er elsket lenger. Den gode følelsen av at partneren din er glad i deg og setter pris på deg forsvinner, og du er helt alene.

– Det gjør også fryktelig vondt å ikke få være sammen med den man elsker og som man gjerne vil gi all sin kjærlighet til, forteller han til KK.no.

LES OGSÅ: Slik takler du eks-rollen






Ta deg tid til å sørge

Etter et brudd er det mange som stenger følelsene sine inne og begraver seg i arbeidsoppgaver, fremfor å ta seg tid til å sørge.

Men det å stenge følelsene inne er langt fra lurt, for ifølge Christine Otterstad, som er KKs livsstilscoach, er det å tillate deg selv å ha det vondt en sunn måte å takle bruddet på.

– Kjærlighetssorg kan være, i likhet med alle slags sorger, veldig vondt og smertefullt. Gi deg selv en periode der du lar deg få lov til å sørge litt. Det er ikke farlig å være lei seg, selv om det er vondt.

Når man sørger går man gjennom forskjellige faser. I starten kan sjokket over å bli forlatt være både lammende og utslående. Etter en stund glir dette ofte over til en tristhet og tomhet, som ender i en rehabiliteringsfase der det plutselig blir lettere å se nye muligheter.

– Ordtaket «tiden leger alle sår» er ganske dekkende for en kjærlighetssorg. Ta tiden til hjelp, det vil bli bedre, forteller Otterstad.

LES OGSÅ: Slik får dere forholdet til å funke

KOM DEG UT: Trening hjelper veldig når man er lei seg - det utløser endorfiner, som er kroppens eget lykkehormon. Foto: Thinkstock.com
KOM DEG UT: Trening hjelper veldig når man er lei seg - det utløser endorfiner, som er kroppens eget lykkehormon. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Hvordan gå videre

Selv om det er lov å tillate seg å ha det vondt i tiden etter bruddet, er det ifølge Otterstad viktig at du ikke isolerer deg helt og begynner å dyrke sorgen.

Da kan nemlig sorgprosessen ta mye lengre tid.

– Det er viktig at du ikke blir et offer for din egen sorg. Det er greit å la deg selv sørge, men ikke begynn å dyrke sorgen, da kommer du sannsynligvis mye saktere ut av situasjonen enn nødvendig. Ta tak i din egen situasjon, på den måten tar du ledelsen og du lar ikke sorgen styre deg.






– Tillat deg å le og gråte på samme tid. Følelser er greit. Få det ut! Vær sammen med gode venner, ha gode samtaler og hold deg i gang.

Hun mener også at fysisk trening kan være en fin måte å komme over bruddet på.

– Trening er aldri feil når man er i sorg. Hvem har vel tid til å sørge midt i en løpetur eller en zumbatime? Og tenk på alle endorfinene, som er kroppens naturlige lykkestoff, som blir utløst i en treningsøkt, sier hun. undefined
Til forsiden