KONFLIKTSKY: Det er vanskelig å være konfliktsky. Få tipsene til hvordan du takler de stressende situasjonene. Foto: gpointstudio - Fotolia
KONFLIKTSKY: Det er vanskelig å være konfliktsky. Få tipsene til hvordan du takler de stressende situasjonene. Foto: gpointstudio - Fotolia
Konflikt

Slik takler du konflikter best

Hater du å havne i krangler eller vanskelige situasjoner? Få ekspertens beste tips!

For noen finnes det ikke noe verre enn å havne i konflikter. 

Være seg med venner, familie eller kollegaer - eller noen helt ukjente - konfliktsky mennesker gjør omtrent hva som helst for å komme seg unna den ubehagelige situasjonen så fort som mulig. 

Problemet er at du antageligvis aldri får presset gjennom dine syn og meninger så lenge du er redd for å gjøre andre sinte og irriterte. 

Siden du mest sannsynlig mener noe helt annet enn personen du havner i konflikt med, er det jo synd å aldri få gitt uttrykk for disse følelsene, eller hva?

Hold hodet kaldt

Det finnes noen triks du kan prøve for å bli en mester på å takle de ubehagelige situasjonene. 

- Det beste du kan gjøre i en konflikt, er å holde hodet kaldt. Nå er det ofte nettopp det som er problemet, at man ikke klarer det. Det gjelder å distansere seg litt fra situasjonen, sier Christine Otterstad, sertifisert coach og fast spaltist i KK.

- Så fort du drar med følelser inn i en konflikt, er løpet kjørt, da blir du styrt av følelsene. Følelser vil alltid vinne over fornuften i slike sammenhenger.

LES OGSÅ: Hemmeligheten bak et langt ekteskap

DISTANSER DEG: Før du begynner å kjefte og diskutere - ta et steg tilbake. Det hjelper deg å få oversikt over situasjonen. Foto: Fotolia
DISTANSER DEG: Før du begynner å kjefte og diskutere - ta et steg tilbake. Det hjelper deg å få oversikt over situasjonen. Foto: Fotolia Vis mer

Distanser deg før du begynner å diskutere

- Ta gjerne (mentalt eller fysisk) et skritt tilbake, og prøv å se det hele litt utenfra. Det er lurt å distansere deg før du begynner å diskutere. Det er faktisk du selv som bestemmer i stor grad hva du skal tenke, og i slike sammenhenger vil du tjene på å ikke kaste deg inn i store, dramatiske tanker, for tankene utløser følelser.

Prøv å være så rolig som mulig! Dette er veldig vanskelig, men du vil føle deg mye bedre etterpå.

- Hold deg derfor bevisst litt distansert og nøytral. Pust rolig og hold et rolig, lavt stemmeleie, da vil du kjenne at pulsen også holder seg nede, og hodet vil være roligere.

LES OGSÅ: Venner kan få deg til å føle deg tjukk

Tenk rasjonelt med venner og familie

Når det kommer til familie og venner, altså mennesker du er ordentlig glad i, er det ofte vanskeligere å distansere seg.

HØR PÅ HVERANDRE: Ikke gå til personangrep, fokuser på hva dette gjør med deg personlig. Hør på hva den andre har å si. Foto: berc - Fotolia
HØR PÅ HVERANDRE: Ikke gå til personangrep, fokuser på hva dette gjør med deg personlig. Hør på hva den andre har å si. Foto: berc - Fotolia Vis mer

- Det innebærer andre følelser når vi krangler og diskuterer med noen vi er glad i. Ofte har kranglene en historikk som forsterker følelsene. Her er det ekstra viktig å tenke rasjonelt. Lytt nøye til hva den andre sier, ikke bare tenk på hva du selv skal si. Bekreft gjerne det den andre sier, slik at dere begge ser at du forstår hva den andre parten mener.

Ikke fordel skyld eller gå til personangrep. Fokuser på deg selv og dine følelser.

- Fortell alltid hva dette gjør med DEG. Aldri gå i «DU skal alltid…-fella». Den eneste personen du kan snakke for er deg selv. Si heller hvordan dette påvirker deg, da har du alt på det rene og ingen kan beskylde deg for å lyve eller komme med feilaktige påstander, sier Otterstad.

LES OGSÅ: Er du i ferd med å bli utbrent?

Prøv dette:

  • Tell gjerne til ti (joda, det hjelper)
  • Distanser deg følelsesmessig.
  • Hold deg litt «utenfor» slik at du ikke kaster deg inn med følelsene først.
  • La hodet bestemme, ikke hjertet (i denne sammenhengen)
  • Hold deg til din egen opplevelse. Si hva dette gjør med DEG. Eks: «Dette gjør meg veldig trist, fordi…» eller «Jeg blir så usikker når…»
  • Pust rolig, snakk sakte og med lav stemme.

 

Til forsiden