De færreste av oss har lyst til å krangle. Likevel er konflikter til tider vanskelig å unngå. Konflikter på arbeidsplassen kan gjøre arbeidsdagen svært vanskelig og gå ut over både trivsel og produktivitet. Da er det til tider ingen annen løsning enn å ta tyren ved hornene.- Man bør tenke godt igjennom hva man ønsker og vil, se for seg hvordan situasjonen skal se ut når samtalen er over. Hvilken intensjon har jeg med å ta opp konflikten? Hvor stor del har jeg i konflikten – det er umulig å ha en konflikt med bare en part? En konflikt har ofte et negativ fokus. Ved å se på hva man ønsker og vil, snur man fokuset til å bli løsningsorientert, sier coach hos Inspira, Siri Andersen. Frustrasjon og irritasjon kan bringe ut klørne hos de fleste. I en konfliktsituasjon kan feil fokus være fatalt.- Ta utgangspunkt i deg selv og hva du ønsker for begge parter, råder Andersen.Konfliktsituasjonen går som oftest ikke bare ut over deg selv, men også motparten, kollegene og bedriften. Tenk over alle aspekter ved saken.- Hva er bra for meg og deg – hvordan kan dere gjøre hverandre gode og spille godt sammen? Tenk på hvordan dere kan utnytte ressurser slik at resultatet kan bli best mulig for bedriften og alle involverte parter, sier Andersen.Uansett hvordan du velger å angripe situasjonen: ikke bli personlig.- Vi har så lett for å fortelle mennesker hva eller hvem de er. Det som skjer da er at den parten som blir vurdert ofte går i forsvar, forteller Andersen. - Unngå vurderinger av den andre part – vær nysgjerrig på hvordan motparten opplever konflikten, for det kan være noe ganske annet enn hva du tror. Hvis man tenker godt gjennom hvordan man ønsker å ha det eller hva man ønsker seg for felleskapet, vil dette ofte ikke skape motstand fra motparten. Dette er i seg selv en utfordring, fordi mange mennesker ikke selv vet hva de ønsker eller vil – det er lettere å se hva man ikke ønsker, sier Andersen.Går det helt i lås likevel?- Hvis konflikten ikke løser seg, trenger partene mest sannsynlig en upartisk tredjepart, mener Andersen.- Det er ofte slik i store bedrifter at dyktige medarbeidere belønnes med opprykk. De kan ha veldig gode faglige kunnskaper, men mangler trening i den delen av lederansvaret som har å gjøre med mellommenneskelige relasjoner. En leder har ofte sine egne meninger, og finner det vanskelig å være upartisk. Det er en egen profesjon å mekle. Da kan det være en bedre løsning å hente inn en fra personalavdelingen som som har kompetanse på konfliktløsning og mekling, eller en coach.Enkelte konfliktsituasjoner har ikke nødvendigvis noen løsning. Å leve med en konstant konfliktsituasjon i arbeidshverdagen kan være svært slitsomt, og krever tilpassing. Du skal likevel ikke bøye av for enhver pris.- Hvis det ikke er mulig å løse situasjonen, er det viktig at man ser på alle muligheter før man tilpasser seg. Det kan være at hvis man aksepterer at en person er slik eller slik – og tilpasser seg etter det, så kan konflikten løse seg. Her vil jeg understreke at det ligger mange fallgruver. Noen mennesker tilpasser seg hele tiden, helt til de møter veggen. det er svært viktig at slike situasjoner håndteres av folk som har kompetanse på området, sier Andersen.Konfliktløsningens JA og NEINEI: fokus på det personlige. JA: fokus på løsning til felles beste. NEI: personkarakteristikker og beskyldninger JA: mekling med upartisk tredjemann NEI: stupe inn i konflikten JA: tenke grundig gjennom situasjonen først
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger