MISUNNELIG?: Misunnelse er en følelse de fleste av oss har kjent på.  Foto: auremar - Fotolia
MISUNNELIG?: Misunnelse er en følelse de fleste av oss har kjent på. Foto: auremar - Fotolia
Selvbilde

Slik takler du misunnelse

Snu den kjipe følelsen til noe positivt, sier eksperten.

Vi har alle kjent på det. Stikket av misunnelse. Og skammen over å være det etterpå...

– Vi er misunnelige på andres suksess. Det kan gjelde trening, utseende, familie, hus eller karriere. Du trekker deg tilbake og kjenner behov for å baksnakke, boikotte eller motarbeide. Selv om du vet at det er hos deg selv problemet ligger.

- I tillegg vet du at det å være misunnelig på noen er smålig. I vår tid vet vi at vi skal være rause med hverandre. Unne hverandre alt godt. Derfor er det ekstra skamfullt å føle på misunnelsen, sier Trine Åldstedt, NLP-coach og gründer av MetaResource.

LES OGSÅ: Dette er sunt for hjernen din

GRØNN I BLIKKET: - Midtpunktet igjen! Håret er ikke ekte engang, og hun sikkert ikke særlig smart heller. Foto: PantherMedia / All Over Press
GRØNN I BLIKKET: - Midtpunktet igjen! Håret er ikke ekte engang, og hun sikkert ikke særlig smart heller. Foto: PantherMedia / All Over Press Vis mer

Overkom misunnelsen

Det er menneskelig å føle misunnelse, og sterke følelser vil alltid overkjøre fornuften.

Nøkkelen ligger i deg selv og hvordan du lærer deg å takle følelsene som oppstår.

– Er du ærlig med deg selv, og våger å erkjenne svakheter, vokser du. Så i stedet for å deppe og føle deg som et dårlig menneske fordi du blir syk av misunnelse på andre, kan du bruke denne kjensgjerningen som en positiv kraft, sier Trine, som også mener at misunnelse kan blottlegge at vi faktisk har skapt oss noen vaner som fungerer dårlig.

– Det som er fint ved at du innser at du er misunnelig, er at du kan bruke denne erfaringen for å forstå at du føler deg mindre enn andre. Du må erkjenne at det er det du føler. Først da kan du ta et oppgjør med ditt eget selvbilde.

- Hvordan ser du på deg selv og hvorfor føler du deg mindre verdt enn andre?
Hva får deg til å føle det sånn, og hva må du tro på for at dette skal være sant? Kan du la være å tro på det?


- Ved å konfrontere mønstrene i deg selv, kan du snu dette og gå videre med større plass i hjertet ditt. Det føles frigjørende og godt, sier coachen.





LES OGSÅ: Slik booster du selvbildet

LES MER: Du kan lese saken i sin helhet i KK 44.
LES MER: Du kan lese saken i sin helhet i KK 44. Vis mer

Dette kan du gjøre

Still deg selv noen gode, men tøffe spørsmål.

Hvorfor er du misunnelig? Er du ikke fornøyd med deg selv og ditt eget liv? Hva er det du selv ønsker deg? Hvordan skal du gå fram for å oppnå det? Ta deg tid til å få klarhet i hva som er viktig for deg selv. Og sett deg egne mål.

Bygg opp selvtilliten din ved å sammenligne deg med deg selv – ikke med andre.

For å gjøre det, kan du gå tilbake i tid.





Hvordan hadde du det med deg selv for to år siden? I fjor? Er du tryggere på deg selv nå? Det vil alltid være noen som er flinkere, penere, rikere eller mer vellykket. Men du konkurrerer ikke mot disse.

La andre mennesker være inspirasjonskilder for deg. Hva kan du lære av dem? Hvilke egenskaper verdsetter du? Kopier dem!

Si det. Si at du er misunnelig! Det aller mest effektive er å sette ord på følelsene sine til nære venner eller andre du har tillit til.< Eller aller helst åpent til den det gjelder. Tør du det?

Du vil oppdage at trollet sprekker når sola skinner på det. Når du snakker ut vil du også oppdage at ingen er større eller mindre enn andre. Selv den mest perfekte kan være full av komplekser.

Det du gir energi til, vokser. Derfor bør du sette fokus på ditt eget liv der du selv har kontrollen. Du vil vokse – og brått er du den som andre er misunnelig på.

Tekst: Anne Merete Rodem

Hele saken står på trykk i KK 44, i salg fra fredag 1.november

LES OGSÅ: Klart du skal rose deg selv
Til forsiden