Alkohol

Slik unngår du 17. mai-smellen

Drikk smart, så holder du formen dagen gjennom.

HURRA!: Hold stilen hele dagen gjennom.Det klarte disse jentene med glans i fjor. Foto: Stine Okkelmo
HURRA!: Hold stilen hele dagen gjennom.Det klarte disse jentene med glans i fjor. Foto: Stine Okkelmo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hurra, straks er det årets største festdag, selveste 17. mai!

Dette er dagen da alt er festlig og moro, og ingen regler gjelder. I hvert fall ikke alkoholreglene vi ellers pleier å følge. For hvilke andre dager drikker vi sjampis til frokost?

Har du ikke bunad? Sjekk ut disse fine 17. mai-kjolene!

Det er nå bare det at festdagen 17. mai for mange ender opp med at de går på en skikkelig alko-smell. Det kan bety at man konker ut allerede etter lunsjbuffeten, eller ender opp med å rave rundt gatelangs i bunaden og våkne med en dundrende skallebank dagen derpå.

Ingen av delene er særlig morsomt, men det kan unngås om du tar noen forholdsregler:

HURRA!: Husk at 17. mai er barnas dag. Skal du feire sammen med dem, bør du være forsiktig med alkohol. Foto: Morten Johnsen
HURRA!: Husk at 17. mai er barnas dag. Skal du feire sammen med dem, bør du være forsiktig med alkohol. Foto: Morten Johnsen Vis mer

Tell alkoholenhetene

Det kan fort balle på seg med alkohol når det allerede starter med sjampis til frokost. Prøv å holde oversikt over hvor mange alkoholenheter du får i deg utover dagen. Husk at om du får i deg mer enn 14 enheter i løpet av en uke, regner Verdens helseorganisasjon deg for en storforbruker.

Kanskje maks 6-7 enheter i løpet av dagen skal være et mål? Et sjampisglass tilsvarer omtrent én alkoholenhet. Det samme gjør en flaskeøl, og en drink laget med 4 cl brennevin. For å holde kontroll bør du ikke takke ja til påfyll i glasset før det er tomt. Ellers er det fort gjort å gå surr.





Drikk vann mellom hver drink

Når du får alkohol innabords, gjør det noe med væskereguleringen i kroppen. Du tisser oftere, og dette er med på å dehydrere kroppen. Gjør det derfor til en regel at du skal drikke et glass vann (eller annen alkoholfri drikke) mellom hver drink du tar.

Spis godt med mat

Én dags fråtsing skader ingen, og 17. mai handler mye om god mat - om det så er snakk om røkelaks og eggerøre, eller pølse fra den 17. mai-pyntede kiosken. Kos deg med is, brus og alskens godt på denne dagen. Når du drikker alkohol dagen gjennom er det dessuten veldig viktig at du ikke gjør det på tom mage. Da kan det fort gå rett i bunadsfletta, og du ender opp med å bli skikkelig full før du vet ordet av det.

LES OGSÅ: Tips til 17. mai-menyen!

Husk! Skal du feire med barn bør du begrense drikkingen. Barn merker veldig raskt om voksne er brisne, og blir veldig utrygge når oppførselen din forandrer seg.

Ta gjerne en pause i drikkingen

Det kan være lurt å ta en alkoholpause midt på dagen, for å gi deg selv tid til å kjenne etter på formen. Det tar jo gjerne litt tid før du merker alkoholen, så en time eller to med alkostopp kan anbefales, særlig for deg som av erfaring vet at du helt plutselig kan føle deg skikkelig brisen.

Pass på venninnene dine

Det er ikke kult å drikke seg sanseløs på 17. mai, og ende opp med å sjangle rundt i finstasen foran alles åsyn. Om du følger rådene over unngår du det, men hold også et øye med venninnene dine. Tilby dem vannglass og mat hvis du ser at de er i siget, og hjelp dem hjem om det sporer av for dem. De vil takke deg dagen etter!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer