SPISE SEG STAPPMETT: Det er fort gjort å spise seg stappmett når julekaker, ribbe og dessert står på menyen. Heldigvis finnes det råd!  Foto: Alliance - Fotolia
SPISE SEG STAPPMETT: Det er fort gjort å spise seg stappmett når julekaker, ribbe og dessert står på menyen. Heldigvis finnes det råd! Foto: Alliance - FotoliaVis mer

Overspise

Slik unngår du å bli ubehagelig mett

Sjekk hvordan du får fart på magen hvis skaden allerede har skjedd.

KK.NO: Er du en av dem som har for vane å spise en porsjon eller to for mye når juleribba, medisterkakene og desserten står på middagsbordet?

Da har du helt sikkert kjent på den ubehagelige følelsen av å være skikkelig stappmett.

Men er det egentlig særlig bra å spise mer enn man orker?

- Det er ikke direkte farlig å spise seg stappmett, men magesekken utvider seg etter mengdene man spiser. Magesekken til en voksen rommer normalt 1 til 1,5 liter, men ved stadig overfylling tøyes den og ender med å kunne romme mer - noe som på lang sikt kan føre til overvekt, forteller ernæringsfysiolog Karoline Steenbuch Lied, som også er kommunikasjonsrådgiver og kursleder i Grete Roede. 

LES OGSÅ: Slik kan du nyte maten uten dårlig samvittighet

Slik unngår du å spise deg stappmett

Dersom du er en av dem som stadig overspiser, kan du ifølge eksperten lett unngå dette ved å benytte deg av noen få enkle grep.

TENK PÅ HVA DU SPISER: Når julemiddagen står på bordet gjør du lurt i å forsyne deg rikelig med grønnsaker, unngå fete sauser og spise kun en porsjon med dessert.  Foto: pressmaster - Fotolia
TENK PÅ HVA DU SPISER: Når julemiddagen står på bordet gjør du lurt i å forsyne deg rikelig med grønnsaker, unngå fete sauser og spise kun en porsjon med dessert. Foto: pressmaster - Fotolia Vis mer

- Et godt tips kan være å ikke starte på det tunge og fete julemåltidet på tom mage. Spis noe før dette, som for eksempel et grovt knekkebrød med maget pålegg. Da unngår du å forspise deg på den fete maten og bli stappmett.

Videre forteller hun at du også bør velge den magreste ribben og styre unna medisterkaker og medisterpølser. Når maten står på bordet bør du forsyne deg rikelig med grønnsaker, velge sjysaus framfor fete sauser, holde deg til en porsjon dessert og velge julekakene med minst fett.

- Et annet godt tips kan være å begrense alkoholinntaket ditt og drikk masse vann til maten, sier hun.

Er det noen måte å lindre metthet dersom skaden har skjedd?

- Der og da er det vel i utgangspunktet ikke mye du kan gjøre for å dempe mettheten. Mitt råd er å komme tilbake til de gode vanene allerede ved neste måltid, og prøve å bevege litt ekstra på deg.

- For å unngå at det skjer igjen ville jeg prøvd å være bevisst underveis i måltidet, som å spise sakte og tygge maten godt, slik at hjernen rekker å gi beskjed om at du er mett før du faktisk er stappmett- for husk at det tar 20 minutter før kroppen registrerer at du er mett, sier hun.

TUNG I MAGEN: Magen og fordøyelsen kan lett slå seg vrang etter noen dager med mye fet julemat.  Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia
TUNG I MAGEN: Magen og fordøyelsen kan lett slå seg vrang etter noen dager med mye fet julemat. Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Så lang tid bruker du på å fordøye mat

Få fart på magen igjen helt naturlig

Det er ingen tvil om at det blir ekstra mye tung mat i jula, og de fleste av oss merker det - om ikke fordi vi har fått litt ekstra spekk rundt livet, så fordi vi kjenner oss litt daffe og tunge i kroppen – og det spesielt i magen.

Ønsker du å få tilbake et fordøyelsessystem som er i balanse slik at du kan nyte den gode julematen igjen? Her er fem naturlige måter å rense kroppen på.

Varmt sitronvann
Et veldig enkelt grep er å starte dagen med en kopp varmt vann med sitronsaft. Dette ayurveda-rådet er ypperlig for å få i gang fordøyelsen, og reduserer oppblåsthet. Det er viktig at du drikker dette straks du står opp, før du spiser frokosten din.

Kok opp vann, hell i en kopp, og ha i fem til seks dråper sitron. Vannet skal være varmt for å få best mulig effekt, siden varm væske tas fortere opp enn kald væske.

Sitronsaften hjelper dessuten leveren til å produsere galle, som er viktig for å skille ut farlige stoffer og avfallsstoffer gjennom fordøyelsen.

Ferske eller frosne blåbær
Blåbær er ikke bare full av antioksidanter. De er også fulle av fiber som får fart på fordøyelsen - merk at dette gjelder friske eller tinte blåbær, for tørkede blåbær bremser fordøyelsen, og blir brukt mot diaré.

BLÅBÆR: Blåbær er fulle av fiber som får fart på fordøyelsen. Men merk deg at dette gjelder friske eller tinte blåbær, ikke tørkede.  Foto: Mara Zemgaliete - Fotolia
BLÅBÆR: Blåbær er fulle av fiber som får fart på fordøyelsen. Men merk deg at dette gjelder friske eller tinte blåbær, ikke tørkede. Foto: Mara Zemgaliete - Fotolia Vis mer

Blåbær inneholder antioksidanten quercetin som hjelper leveren å fungere optimalt. Og som du vet renser leveren blodet ditt, og produserer galle som er viktig for å fordøye mat skikkelig.

Chili
Chili inneholder capsaicin, som er stoffet som gjør at chili smaker sterkt. Capcaisin får fart på blodomløpet, og gjør også at leveren jobber mer effektivt. Men vær obs, du skal ikke overdrive inntaket av caipcaisin, det kan faktisk skade leveren. Hold deg derfor til caipcaisin du får gjennom å krydre maten med chili, ikke spis kosttilskudd som inneholder stoffet.

Grove kornprodukter
Hele korn er fulle av fiber, og hjelper deg derfor å få ut alt av slagg som kan ha pakket seg i tarmene dine etter en periode med fettrik og fiberfattig kost. Bytt ut loffen med skikkelig grove kornprodukter.

Hvis du ikke er glad i brødmat spiser du en müsli med havre, bygg, rug og hvete. Ligg unna sukrede varianter gjerne kalt granola. Gå heller for naturell müsli, eventuelt med litt tørket frukt eller bær i.

Blomkål og brokkoli
Disse to grønnsakene er begge supre, også i kombinasjon. De er mettende, næringsrike og kalorifattige, og hjelper deg å rense kroppen fordi de øker nyrenes funksjon, slik at de lettere får skylt ut avfallsstoffer gjennom urinen. I tillegg gjør de at leveren arbeider bedre.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: