Overspise

Slik unngår du å havne i fråtsefella

Helgene kan ofte ende opp med overspising - her er de beste tipsene for å unngå det.

FRÅTSER DU I HELGEN?: Synes du det er vanskelig å unngå å havne i fråtsefella i helgene? I denne saken får du tips til hvordan du kan unngå overspisingen.  Foto: Getty Images/iStockphoto
FRÅTSER DU I HELGEN?: Synes du det er vanskelig å unngå å havne i fråtsefella i helgene? I denne saken får du tips til hvordan du kan unngå overspisingen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ja, så var helgen her igjen, og endelig, endelig, endelig kan du slappe av med matrutinene og kose deg med litt sjokolade, pottis og tacomiddag.

For mange av oss er nemlig helgen nettopp dette - god mat, god drikke og litt ekstra hygge. Og selvsagt skal vi unne oss denne lille «fristunden» fra hverdagens trenings- og kostholdsrutiner, men det er litt viktig at vi ikke går helt over styr.

LES OGSÅ: Slik bryter du dårlige matvaner

HOLD DEG AKTIV: KKs trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe anbefaler deg å prøve å begrense inntaket av snop og usunn mat/drikke i helgene, samt prøve å holde deg litt aktiv gjennom trening.  Foto: Astrid Waller
HOLD DEG AKTIV: KKs trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe anbefaler deg å prøve å begrense inntaket av snop og usunn mat/drikke i helgene, samt prøve å holde deg litt aktiv gjennom trening. Foto: Astrid Waller Vis mer

Kan føre til vektøkning






For selv om du har et sunt kosthold i ukedagene ellers, er det ikke spesielt gunstig for helsen å hive innpå med massevis av usunn og fet mat i helgene.

Som KKs trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere har forklart, kan nemlig det å virkelig skeie ut i helgene (overspisegodteri, fet mat, brus etc.) ha en stor betydning for vekten – uavhengig om du holder deg relativt fysisk aktiv.

– Hvis du virkelig skeier ut, har dette en stor betydning for den totale vektreduksjonen. Vi sier at det koster cirka 7000 kalorier (du skal forbrenne) i uken for å gå ned en kilo, har hun tidligere fortalt:

– Hvis du nå for eksempel har en kostplan på 1500 kalorier hver ukedag – som er 1000 mindre enn det som regnes som «normalt dagsinntak» for en kvinne, men inntar 3000 kalorier på lørdag/søndag (100 gram sjokolade er cirka 500 kalorier), så går det fort opp i ende. Dette vil være med på å stagnere vekttapet ditt.


LES OGSÅ: Dette gjør fråtsing med kroppen

VÆR LITT AKTIV: Prøv å gå en tur, eller gjøre noe litt aktivt i helgene. Det vil hjelpe både på fordøyelse, helse, vekt og humør.  Foto: Getty Images/iStockphoto
VÆR LITT AKTIV: Prøv å gå en tur, eller gjøre noe litt aktivt i helgene. Det vil hjelpe både på fordøyelse, helse, vekt og humør. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Prøv å holde kontroll på inntaket

Garthes beste tips er å prøve å begrense godteriinntaket og brusdrikkingen litt i helgene, samtidig som man fortsetter å trene.

Det er nemlig ikke mye fysisk aktivitet som skal til - gå deg en tur, luft hunden, lek med barna - det å bevege seg er nøkkelen.






– Det er viktig at man ikke gir opp treningen. Prøv imidlertid å skifte fra cola til lettbrus eller farris med smak, og begrens det til én sjokolade i helgen, eller velg andre alternativer. På den måten vil du garantert se raskere resultater, har Garthe uttalt.

Ifølge kostholdseksperten er det imidlertid ikke slik at en aldri skal kunne unne seg noe godt. Så fremt disse matvarene/drikkene inntas med måte, er det nemlig ikke noe i veien for å kose seg en gang i blant.

– Jeg synes det er viktig å unne seg ting man har lyst på innimellom. Om man gjør dette i små mengder ofte, eller mer sjelden og i større mengder, vil være hipp som happ. Det som er viktig er at du ikke skal ha dårlig samvittighet! har hun tidligere uttalt.

LES OGSÅ: Forspist deg? Dette skjer med magen din

KOS DEG MED MÅTE: Selvsagt skal du nyte pizza en gang i blant, men du trenger likevel ikke spise en hel grandis alene. Prøv å stoppe når du er mett og ikke la maten stå foran deg altfor lenge.  Foto: Getty Images/iStockphoto
KOS DEG MED MÅTE: Selvsagt skal du nyte pizza en gang i blant, men du trenger likevel ikke spise en hel grandis alene. Prøv å stoppe når du er mett og ikke la maten stå foran deg altfor lenge. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Gode tips til å spise sunnere

Et godt råd til deg som sliter med å begrense mat- og godteriinntaket i helgene, er å prøve å stoppe når du føler deg mett, og ikke ha mat og godteri stående foran deg til enhver tid.

Dette er riktignok lettere sagt enn gjort, men prøv å sette noen grenser for deg selv. Skal du spise taco, kan du for eksempel begrense deg til to lefser, ikke fire - og de kan gjerne være grove. Kutt rømmen og tacochips eller skjell, og bruk lett-ost i stedet for vanlig ost.

Små grep er alt som skal til for å gjøre et måltid, eller kosen (bytt for eksempel melkesjokoladen ut med en 70 prosent kakao-variant)






Her er noen flere gode råd:
  • Hold deg til én porsjon (og nei, det betyr ikke at du skal overlesse tallerkenen på første porsjon).
  • Er du ute på restaurant så hold fingrene borte fra brødkurven, og prøv å velge litt sunnere forretter (som suppe) og desserter (frukt).
  • Ikke kutt måltider i helgene. Det er mindre sjanse for å overspise dersom du har holdt fordøyelsen og magen gående hele dagen.
  • Ha alltid en sunn snack med deg i vesken - som et eple, noen usaltede nøtter eller en energibar. Da unngår du å fristes av nybakte boller, pølser eller annen usunn mat mens du er ute eller på bytur.
  • Dropp ting som tilfører unødige kalorier til helgekosen - bruk lettmelk i kaffe latten, dropp rømmen til fordel for kesam eller matyoghurt når du lager taco, og velg usaltede nøtter fremfor sukker- og fettrike yoghurtnøtter.
  • Ikke ha skåler med potetgull, sjokolade og snop stå fremme. Det er rett og slett altfor lett å overspise dersom maten kontinuerlig er innen syns- og rekke vidde.

    LES OGSÅ: Her er sannheten om smågodtet

    Slapp av, du blir ikke tjukk på en kveld

    Har du pøst på med mat, alkohol og godteri i helgen, er det fort gjort å føle seg litt slapp, ekkel og kvapsete på mandagen. Men selv om vektnålen kanskje har gått opp noen hakk, eller buksa føles litt trangere siden fredag morgen, trenger du ikke fortvile.

    – Det er ikke sannsynlig at du legger på deg flere kilo fettmasse i løpet av en kveld, har Garthe tidligere forklart.

    Ifølge trenings- og kostholdseksperten kan slike vektsvingninger nemlig skyldes væske, og det er naturlig å variere pluss/minus en kilo.

    – Når du i tillegg spiser mye én dag får du noe mer væske og mageinnhold. 2-3 kilo er ikke usannsynlig, spesielt når du veier deg utpå dagen. En mer riktig vekt får du når du veier deg på morgenen uten klær etter morgentoalettet, sier hun.

    LES OGSÅ: Slik lager du sunnere potetgull

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer