<strong>FERIEFRISTELSER:</strong> Mange glemmer gode hverdagsrutiner når det er ferie, og da er det ekstra fort gjort å spise flere cupcakes enn du ellers kanskje ville gjort... Foto: Thinkstock
FERIEFRISTELSER: Mange glemmer gode hverdagsrutiner når det er ferie, og da er det ekstra fort gjort å spise flere cupcakes enn du ellers kanskje ville gjort... Foto: Thinkstock Vis mer

Kostholdsråd

Slik unngår du å overspise

Det er fort gjort å la matinntaket gå litt over styr i ferietiden....

Publisert
Sist oppdatert
Påskeferien nærmer seg, og det betyr lange frokoster, store middager, samt mye snacks og godteri på bordet.

Men - som vi sa før jul (da mange bekymret seg for de ekstra feriekiloene) er det ikke det du spiser i påsken som gjør deg rundere i kantene. Det er fortsatt slik at det er i hverdagen du bør ta tak om du vil ned i vekt.





Når dét er sagt, er du kanskje allerede på god vei til å nå idealvekta til sommeren, og da er det jo dumt å ta et steg tilbake fordi du går på en kalorismell i påsken.

LES OGSÅ: Derfor kommer valkene tilbake

<strong>SLIPP DEN GAFFELEN:</strong> Ikke spis mer når du allerede er mett - det vil bare gi deg vondt i magen og dårlig samvittighet.  Foto: Thinkstock
SLIPP DEN GAFFELEN: Ikke spis mer når du allerede er mett - det vil bare gi deg vondt i magen og dårlig samvittighet. Foto: Thinkstock Vis mer

Slik kan du unngå overspisingen

Vi spurte Jeanette Roede, kommunikasjonssjef og ernæringsekspert i Grete Roede AS, om hvordan du kan unngå å overspise i feriedagene.

Her er hennes råd:

SPIS SAKTE
Ta deg tid til å tygge maten godt og nyte måltidet. I påsken er det ferie, så du har ingen grunn til å skynde deg. Ikke bare er dette første steg i fordøyelsesprosessen, men det gjør at du rekker å kjenne at du har fått stilt sulten.

STOPP FØR DU ER STAPPA
Poenget med et måltid er å stille sulten, ikke sprenge magesekken. Prøv derfor å spise til du ikke er sulten lenger, men stoppe før magen er stappfull. Det er jo heller ikke særlig behagelig å være helt stinn.

BESTEM MENGDEN PÅ FORHÅND




Ekstra god mat på bordet kan gjøre det vanskelig å begrense seg. Derfor er det lurt å bestemme seg for hvor mye du skal spise før du setter deg til bords. Til frokost står det veldig mye fristende pålegg på bordet, så del heller brødskivene i fire, så får du smakt på alt du vil uten at du må spise åtte brødskiver ...

Skal du ha én middagsporsjon, eller to? Husk også at en middagstallerken bør ha riktig fordeling av grønnsaker, karbohydrater, kjøtt og saus. Skal du ha dessert? I så fall - hvor mye skal du unne deg?

SPIS MINST FIRE MÅLTIDER
Grete Roede anbefaler at du spiser 4-6 måltider om dagen til vanlig, mellommåltider og kveldsmat inkludert. Det kan bli vrient å få til dette i ferien, men prøv i hvert fall å få til fire måltider: Frokost, lunsj, mellommåltid og middag. Middagen er gjerne litt sen i ferien, så et mellommåltid på ettermiddagen hindrer at du er skrubbsulten når du setter deg til middagsbordet. Husk at mellommåltidet ikke skal bestå av snacks eller sjokolade.

SETT BORT SNACKSEN
Ikke la snacks og godteri stå framme hele dagen. Da er det altfor lett å småspise hele dagen lang. Etter en skitur er det veldig deilig å gå og småspise på godisen og snacksen, men det er ikke lurt. Er du sulten etter skituren, så ta deg en brødskive eller et knekkebrød i stedet. Og husk å drikke, for ofte forveksler vi sult med tørste.

SUNN SNACKS ER GODT, DET OGSÅ
Ja, i påsken hører potetgull og godteri med for mange. Men det trenger ikke bare være dette som står framme. Grønnsaker med kesamdip er godt som snacks. Det samme gjelder uristede og usaltede nøtter. Skal det være søtt, kan du skjære opp fruktbiter som dyppes i vaniljekesam.

LES OGSÅ: Snacks med bare 100 kalorier

<strong>VIKTIG KOS:</strong> Lange middager er hyggelig, men kan bli mektige. Ta deg tid til å nyte maten, og bestem deg for når nok er nok.     Foto: Colourbox
VIKTIG KOS: Lange middager er hyggelig, men kan bli mektige. Ta deg tid til å nyte maten, og bestem deg for når nok er nok. Foto: Colourbox Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer