SPIS NOK OG VARIERT: Hvis kroppen din ikke får nok næring gjennom dagen er det vanskeligere å kontrollere sulten. Foto: Colourbox.com
SPIS NOK OG VARIERT: Hvis kroppen din ikke får nok næring gjennom dagen er det vanskeligere å kontrollere sulten. Foto: Colourbox.com Vis mer

Overspise

Slik unngår du å overspise

Ikke glem å spise nok gjennom dagen.

Hvis du ønsker å gå ned i vekt, gjelder det å ha kontroll over kroppen din.

Men det kan være lettere sagt enn gjort.

Det er ikke så lett å kjenne etter når du egentlig er mett hvis du blir servert en usedvanlig deilig middag, eller styre unna godteriet når søtsuget sniker deg på.

Heldigvis finnes det noen metoder som gjør utfordringene litt lettere. Med disse rådene kan du unngå å overspise, skriver Health.com (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Disse grønnsakene blir du mett av

Husk å spise nok

For at du ikke skal bli sugen på noe søtt senere på kvelden, er det viktig å spise nok gjennom dagen. Kostholdet bør inneholde fiberpakkede karbohydrater, magre proteiner og sunt fett.

Hvis du vil ned i vekt bør du heller inkludere små mellommåltider istedenfor å hoppe over noen.

- Det er ikke spesielt bra å hoppe over måltider. Si for eksempel at man hopper over lunsj og venter helt til middag med å spise. Da blir mange så sultne at de spiser et mye større måltid neste gang, og ender kanskje opp med å overspise, har klinisk ernæringsfysiolog, Henriette W. Lindvig, tidligere uttalt til KK.no.

LES OGSÅ: Derfor er det så deilig å spise mye

Ikke ha usunn mat i huset

De fleste har en svakhet for noe enten det er potetgull eller smågodt, og har du det lett tilgjengelig er det fort gjort å ende opp med å fråtse.

Kjøp heller inn noe av det du liker best en gang i blant og nyt det med god samvittighet. Hvis det blir noe til overs bør du også kaste det med en gang slik at du unngår fristelsen.

Tolk sultsignalene riktig

Spesielt rett etter lunsj kan man få en følelse av at man fortsatt er sulten, og siden du akkurat har spise kan jo ikke det stemme. Eller?

Det kan faktisk bare komme av at du er tørst. Før du spise noe mer bør du heller prøve å ta et glass vann eller lage deg litt te. Da tar det ikke lang tid før følelsen blir borte. Eventuelt skal chilipepper bidra til å stagge sulten.

LES OGSÅ: Slik blir matpakken uimotståelig

Ikke vær for hard mot deg selv

Hvis du rett og slett ikke klarer å styre unna bollen med potetgull en kveld, skal du ikke være for hard mot deg selv. Heller ikke hvis du tømmer hele bollen.

Sprekker du en dag, vil ikke det resultere i at du legger på deg med en gang. Istedenfor å la det være en dårlig unnskyldning til å gi opp, bør du heller sørge for å opprettholde dietten allerede ved neste måltid.

Ha kontroll på småspisingen

Spesielt når man skal bake er det lett for å bli noen smaksprøver underveis. Da miater du lett oversikten over hvor mye du spiser, og kaloriene kan komme snikende.

Lag en regel for deg selv om at du ikke skal smake på noe av baksten før den blir servert. Da kan du nyte den med litt bedre samvittighet, og det er mye letter å begrense seg til kun et kakestykke.

LES OGSÅ: Frukten som gjør magen flat

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: