Brian Wansink

Slik unngår du juleflesket

Her er 10 knep for å unngå at ribbefettet ender som ditt eget sideflesk i årets verste fråtsetid.

Slik unngår du juleflesket
Publisert
Sist oppdatert
For å navigere i festlandskapets minefelt trenger du en strategi. Slankeguruene er enige i at du trenger en plan for å overleve dag etter dag med fråtsing i godt selskap. Tenk derfor på appetitten din som en forbrukskonto og bestem deg for hvo mye du vil bruke på drinker, forretter, hovedretter og dessert, råder Mochelle May, forfatter av Am I Hungry? What to Do When Diets Don't Work. Hun foreslår at du istedet for å nekte deg favorittmaten bør spise mindre porsjoner. Her er topp ti-tipsene for fråtseren.
  • Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt?
  • Ta testen: Hva vet du om hva som er sunt?
  • Ta testen: Avslører du helsemytene?
  • 1. Dropp det lille ekstra

    Unngå det ekstra tilbehøret som likevel ikke er avgjørende for måltidet som rømme, ost, smør og pisket krem. Disse små prikkene over i’en kan legge flere ekstra kilo rundt midjen din i løpet av julen. - Spis deg mett, men ikke overmett, råder Carolyn O'Neil, forfatter av The Dish on Eating Healthy and Being Fabulous.
  • Velg sunn hurtigmat
  • 2. Kle deg trangt

    Kle deg i tettsittende plagg som fremhever enhver kurve. Dette legger en demper på matinntaket ditt, for hvem vi vel vise hele omverden hvor mange sosisser man har håvet innpå? I trange klær blir du nemlig alt for opptatt av å holde magen inne.- Hold også en drink i din høyre hånd når du mingler. Ledige hender blir lett grådige når fingermaten kommer sveipende forbi i ansiktshøyde, advarer Cathy Nonas.
  • Én kjole - 30 stiler
  • 3. Tygg tyggegummi

    Når du ikke vil spise, putt en bit sukkerfri tyggis i munnen. - Dette fungerer vel så bra når du kokkelerer som når du styrer mot buffeten med raske skritt, sier Nonas.
  • Nordmenn er tyggegale
  • 4. Vær en matsnobb

    Scan buffeten etter skikkelige godbiter og dropp de matrettene som er tilgjengelige året rundt. Ikke føl det som ditt ansvar å teste ut alt på bordet, men forsyn deg etter din egen smak og spis deretter sakte mens du tillater deg å smake på hver bit.- Hvis du ikke elsker det, ikke spis det, lyder rådet fra Melinda Johnson, talsmann for organisasjonen American Dietetic Association.
  • 7 middager under 500 kalorier
  • 5. Ikke hopp over måltider

    Spis normalt i forkant av festen. Det å spise jevnt, men lett hele dagen er en bedre forberedelse til et forestående fråtselag enn det å sulte seg i forkant.- De som dropper å spise for og spare kalorier overspiser gjerne så snart de får mat i sikte, sier Katherine Tallmadge, forfatter av boken Diet Simple.
  • Aldri mer frokostskulker
  • 6. Skaff deg oversikt

    Når du ankommer festen, se etter litt kullsyreholdig vann og vent minst en halvtime før du tar for deg av matfatene. En buffet er som kjent en invitasjon til å spise så mye man bare orker, med mindre man ser den an og legger en slagplan først.- Denne tiden får deg til å slappe av, bli komfotabel i omgivelsene og få en oversikt over hva som finnes på buffeten, sier Tallmadge.
  • Den store vanntesten
  • 7. Dans deg lett

    Cynthia Sass, meforfatter av Your Diet Is Driving Me Crazy, foreslår å ta fokuset bort fra maten og i stedet arrangere aktiviteter for familie og venner i stedet. Tenk hesteskokasting, badminton, skøyteløp og snøballkrig. Innendørs kan dere prøve å følge en dansevideo eller leke en selskapslek der dere er nødt til å røre på dere. - Det kan også være så enkelt at man setter på musikk som gjør det vanskelig å sitte stille etter bespisningen, fastslår David Katz, forfatter av The Flavor Point Diet.
  • 50 kalori-killere
  • 8. Drikk vann ved siden av

    Balanser de alkoholholdige drinkene med alkoholfattig drikke. Alkoholholdige drinker inneholder masse kalorier, spesielt egglikør. - Drikk vann eller selters ved siden av og halver alkoholinntaket, sier Katz.
  • Ille med promille
  • 9. Dropp forretten

    Prøv å stå over forretten. Klarer du det ikke, spis i hvertfall lette ting til forrett som salat, frukt eller en liten håndfull nøtter.
  • Sult er sunt
  • 10. Velg to matvarer om gangen

    Brian Wansink, forfatter av Mindless Eating, foreslår færre matvarer på tallerkenen i stedet for en hel haug i en salig røre. Forsyn deg gjerne flere ganger, men hold deg til kun to matretter om gangen. - Variasjon stimulerer appetitten og hvis du begrenser utvalget er det lettere å kontrollere spisingen, sier han.
  • Alltid mett - like lett
  • Juleselskaper dreier seg om langt mer enn mat og drikke. Hvis du fokuserer på julebudskapet og samværet med venner og familie, så er det lettere å komme seg gjennom høytidessesongen med midjen i behold.LES OGSÅ:
  • Unngå førjuls-blues
  • Den store diettguiden
  • Her er kostholdsfellene
  • Slik holder du deg slank
  • Stjernenes syke sultekurer
  • Snarveien til gode matvaner
  • Her er maten som gjør deg slankere
  • Derfor spiser du usunt
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • Sunnhetsleksikonet
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer