Frokost

Slik unngår du kjedelig havregrøt

Ikke dropp det sunne frokostalternativet uten å ha prøvd dette først.

Friske bær kan gjøre mye for det som ellers ville blitt en kjedelig frokost, men det er imidlertid ikke den eneste måten du kan friske opp havregrøten. Foto: All Over Press
Friske bær kan gjøre mye for det som ellers ville blitt en kjedelig frokost, men det er imidlertid ikke den eneste måten du kan friske opp havregrøten. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Havregrøt ser i bunn og grunn ikke veldig innbydende ut.

Det som ligger foran deg hver morgen er en lys beige, klumpete guffe. Men til tross for hvordan det ser ut, gjør en bolle med havregrøt godt for kroppen din.

Til og med KK.no's trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe spiser havregrøt til frokost, og heller ikke hun spiser bare havregrøt men krydrer den opp med hjemmelaget syltetøy og melk.

- Havre inneholder mye løselig fiber og har en gunstig fettsyresammensetning. Jeg vil anbefale de store havregrynene fremfor de lettkokte. De tar litt lenger tid å tilberede, men kan tilberedes kvelden før, har Fedon Lindberg tidligere uttalt til Nrk.no.

Les også: Spiste du bedre frokost enn disse?

Så istedenfor at du dropper havregrøten hvis den begynner å se kjedelig ut, får du her seks tips som er plukket ut fra allwomenstalk.com.

Tilsett litt sukker

Alene er havregrøt ganske kjedelig, men for å gjøre den litt mer smakfull kan du tilsette litt brunt sukker. Hvis du vil ha et litt sunnere alternativ enn dette igjen er honning et bedre alternativ. Bare ikke ta helt av med sukkeret på grøten, det skal fortsatt være en sunn frokost, så noe kan du spare til kaffen din.

Bruk melk

Gjør som KK.no's trenings- og kostholdsekspert, Ina Garthe og tilsett litt melk til havregryn. Det beste alternativet er melk som er litt tykkere, men også skummet melk eller andre varianter funker også. Melk er også bevist å være slankende.

Les også: Spis bananskallet også?

Strø over kanel

Kanel vil gi havregrynen litt mer smak og i tillegg gjøre den litt mer innbydende. Men sørg for at du ikke overdriver bruken ettersom det er hevdet at det kan gi leverskader. Du kan også prøve deg frem med andre krydder du syns kunne passet.

Tilsett frukter

Her har du uendelig med alternativer. Ferske eller tørkede frukter kan gjør mye for denne frokosten, og tilsetter både smak, farge og konsistens. Noen av fruktene du kan bruke er banan, bær og pærer.

Eller kanskje du skal prøve med epler, som har mange fordeler for kroppen din. Kombiner det med kanel.

Les også: Dessertene du kan fråtse i

Nøtt den opp

Ulike nøtter tilsetter en deilig kontrast til den myke grøten. De tilsetter også masse proteiner og antioksidanter.

Nøtter har også andre gode egenskaper ved siden av å gi deg proteiner og antioksidanter. Blant annet skal valnøtter bidra til å resusere stress.

Havregrøt med peanøttsmør?

Ved å tilsette peanøttsmør får havregrøten en mer kremete konsistens. Peanøttsmøret gir også havregrøten en rik smak som du helt garantert vil nyte.

Les også: Spiste du litt for mye i helgen?

Nordmenn er kanskje ikke like ivrige på peanøttsmør som blant annet amerikanerne er, men kanskje det kan være en idé å åpne øynene våre for peanøttsmør allikevel. Det sunne fettet i peanøttsmør bekjemper det dårlige kolesterolet i blodet og kan være avstressende.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer