LUKTER TRENINGSKOENE DINE VONDT? Prøv å legge et par spiseskjeer med bakepulver i en tøypose, og du vil raskt merke at lukten blir borte. Se også hvilke andre triks du kan bruke for øke levetiden ti treningsskoene dine lenger ned i saken. Foto: Gunn Beate Reinton Rulnes
LUKTER TRENINGSKOENE DINE VONDT? Prøv å legge et par spiseskjeer med bakepulver i en tøypose, og du vil raskt merke at lukten blir borte. Se også hvilke andre triks du kan bruke for øke levetiden ti treningsskoene dine lenger ned i saken. Foto: Gunn Beate Reinton Rulnes Vis mer

Sko

Slik varer treningsskoene dine lenger

Med noen enkle triks kan du faktisk doble levetiden deres.

Publisert
Sist oppdatert
Trening er bra for å bedre både fysisk og psykisk helse, og selv om ordtaket sier «alt med måte», kan du faktisk ikke trene for mye.

Hvis du er en av dem som trener mye, er det likevel svært viktig å forebygge skader. Blant annet kan feil teknikk føre til overanstrengelse.

Men teknikk er ikke det eneste du må huske på - riktig utstyr er også svært viktig for å unngå skader.


Ofte er det treningsskoene dine som må ta den største støyten, men det finnes heldigvis noen råd som får dem til å vare lenger, skriver Shape.com.

LES OGSÅ: Slik får du flat mage etter fødselen

Unngå vaskemaskinen

– Ikke putt skoene dine i vaskemaskinen. At skoene blir gjennomvåte vil ikke hjelpe sålen eller støtten til skoene det minste, sier tidligere skobutikk-eier Ben Nettleton til Shape.com.

For å holde utsiden av skoene rene, bør du heller gå til innkjøp av et renseskum til treningsko og skrubbe dem med en gammel tannbørste.

For å bli kvitt lukt på innsiden av skoene kan du for eksempel bruke bakepulver - legg to spiseskjeer i en tøypose, knyt den sammen og plasser dem i midten av hver sko. La det stå til neste gang du skal bruke dem, og putt gjerne de små posene tilbake etterpå.

TA VARE PÅ SKOENE DINE? Hvis du trener mye er det det viktig med riktig utstyr for å unngå skader, og spesielt skoene fine kan forebygge dette - men da gjelder det å behandle dem riktig.  Foto: Thinkstock.com
TA VARE PÅ SKOENE DINE? Hvis du trener mye er det det viktig med riktig utstyr for å unngå skader, og spesielt skoene fine kan forebygge dette - men da gjelder det å behandle dem riktig. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Bruk dem bare til trening

Selv om det er utrolig fristende å ta på seg joggeskoene både til butikken og på kafé, vil levetiden til skoene dine bli mye lenger hvis du heller velger et annet par.

– Bruk bare skoene når du trener, og ikke til andre ærender, sier Aric Shlifka, medeier av sportsbutikken «Kiddles Sports», som spesialiserer seg på sykler og løpesko.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Er du støttemedlem på treningssenteret?

Ikke la dem bli stående fuktig

Fuktige sko er et ypperlig sted for bakterier som bidrar til illeluktende sko. I tillegg er det svært ubehagelig å putte føttene i et par fuktige sko på trening dagen etter.

Ettersom de fleste treningssko er ømfintlige mot varme, bør du unngå å slenge dem i tørketrommelen. Putt i stedet avispapir i dem.

– Bytt ut avispapiret hver tredje til fjerde time, etter hvor fuktige skoene er, sier Fitzgerald til nettsiden.

Unn deg selv to par

I skapet ditt vil du helt sikkert finne flere enn bare et par med høye hæler, så hvorfor ikke unne deg selv et par treningssko til?

Ved å variere mellom to par treningssko kan du enkelt doble levetiden deres. Hvis du driver mer mye forskjellig trening, vil det også gi deg muligheten til å bruke et par sko som spesielt er tilpasset treningen.

– Skoene varer lenger når du varierer mellom to eller tre par. Akkurat som mennesker, trenger sålen og dempingen noen dager på å komme seg slik at den går tilbake til normal form og størrelse, sier Jason Fitzgerald, maratonløper og forfatter av boken «101 Simple Ways to be a Better Runner».

Ta deg tid til å knyte opp

Det finnes faktisk en riktig måte, og en gal måte for å ta av seg skoene. Er du kanskje en av dem som tråkker på hælen uten å knyte opp lissene?

Det sparer deg faktisk ikke for tid i det hele tatt, men sliter ut skoene dine dobbelt så raskt. For å unngå at du tøyer og bøyer skoene dine i alle retninger, ta deg tiden med å knyte opp lissene.

LES OGSÅ: Kom i gang med løpingen

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer