Potetgull

Slik velger du det beste potetgullet

Du bør sjekke næringsinnholdet på posen hvis du er opptatt av vekt.

IKKE SUNT: Ifølge Helsedirektoratet er ikke potetgull sunt som snacks, uansett hvilken type du velger.  Foto: Getty Images/Pixland
IKKE SUNT: Ifølge Helsedirektoratet er ikke potetgull sunt som snacks, uansett hvilken type du velger. Foto: Getty Images/Pixland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Potetgull er en av verdens mest populære snackstyper, og her i Norge spiser vi mye av de stekte, saltede potetflakene.

Det er imidlertid en kjent sak at potetgull ikke akkurat er sunt og inneholder mye ugunstige fettstoffer, som kan bidra til vektøkning.

Med det fokus vi har på helse, slanking og sunnhet i dag, har imidlertid flere potetgullprodusenter laget produkter de hevder er sunnere enn de «vanlige» potetgullsortene.

Blant annet skal de «sunnere» produktene inneholde mindre fett enn vanlig potetgull, spesielle typer oljer, «sunnere» salt, og noen er økologisk fremstilt, noe som bidrar til å skape et inntrykk av at denne chipsen er bedre for deg.

Men er egentlig dette tilfellet, eller er det faktisk slik at vi lar oss «lure»?

LES OGSÅ: Den store potetgulltesten

Ikke sunt, uansett

Ifølge Helsedirektoratet er det ikke til å skyve under en stol at potetgull er usunt som snacks.

Matportalen.no (ekstern lenke) har direktoratet omtalt nettopp dette med de ulike potetgulltypene, og spørsmålet om noen av dem er sunnere enn andre.

Uansett hva slags olje potetgullet er stekt i, vil det ifølge direktoratet inneholde mye energi. I tillegg er potetgull gjerne fattig på andre viktige næringsstoffer.


Potetgull inneholder også som regel mye fett totalt, og består gjerne da av mettet fett og salt.

Det er dette som er hovedproblemet for de fleste av oss, da undersøkelser har vist at mange spiser for mye fett, mettet fett og salt. For høyt inntak av energi, mettet fett og salt assosieres også med økt risiko for kostholdsrelaterte sykdommer, som hjerte-karsykdommer, fedme eller type 2-diabetes. Derfor fraråder Helsedirektoratet oss å spise mye av slike produkter.

LES OGSÅ: Bytt ut chipsen med dette

Testet potetgulltyper

I fjor gjennomførte KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe en test av ulike potetgulltyper, for å finne ut om det faktisk er slik at noen typer er sunnere enn andre.

Konklusjonen hennes var da at noen inneholder mindre mettet fett og er bedre, men at potetgull likevel ikke kan klassifiseres som gunstig for helsen, eller sunt.

- Mindre fett og salt og sunnere oljer er med på kampen om deg og meg, uttalte Garthe i forbindelse med testen.

Som nevnt lenger oppe i saken er noen typer fett sunne, mens andre, som mettet fett, bør du ligge unna.

- Det vi bør ha i bakhodet, er at samtlige typer potetgull er svært energirike. I testen inneholder chipsen fra 445 til 550 kilokalorier per 100 gram, uansett om det står 45 prosent mindre fett. Og de fleste typene inneholder mye salt, sa Garthe:

- De produktene som benytter seg av solsikke-, oliven- eller rapsolje inneholder mindre mettet fett enn de produktene som inneholder for eksempel palmeolje - og er dermed godt egnet for å redusere innholdet av mettet fett i produktene. I testen er det nesten ingen av produktene som inneholder palmeolje (palmeolje inneholder nesten 50 prosent mettet fett), noe som vitner om at produsentene har skjerpet seg på dette området.

Hele testen og resultatene finner du her!

(PS. KK.no har tidligere gjennomført en godteritest - resultatene finner du her!)

LES OGSÅ: Derfor overspiser du

Like mye energi

Ifølge Helsedirektoratet er det helt ok å spise potetgull en gang i blant, og dersom du ikke spiser det ofte er det også positivt at produsentene tilbyr alternativer.

Likevel stiller direktoratet spørsmål ved om disse alternativene kan kalles sunnere.

«Solsikke- eller rapsolje inneholder mindre mettet fett og er godt egnet for å redusere innholdet av mettet fett i produktene. Ifølge produsenter inneholder potetgull tilberedt med 100 prosent solsikkeolje 70 prosent mindre mettet fett», skriver direktoratet på Matportalen.no.

Som Ina Garthe også nevner er det imidlertid viktig å huske på at produkter som inneholder såkalt sunnere fett, ikke nødvendigvis inneholder mindre energi. Potetgull med mindre fett inneholder riktignok mindre energi, men ikke nødvendigvis mindre mettete fettsyrer.

Det kan med andre ord være lurt å sjekke næringsinnholdet på posene du vurder å kjøpe. Som nevnt inneholder ofte potetgull også mye salt, og det kan være en god idé å kjøpe produkter med mindre salt.

Ifølge Helsedirektoratet bør du se etter potetgull med mindre enn 20 gram fett totalt, og mindre enn tre gram mettet fett.

LES OGSÅ: MÅ du ha sjokolade?

Hvorfor potetgull-sug?

Konklusjonen er (dessverre) at potetgull, uansett hvor «sunt» det hevdes å være, ikke er spesielt sunt som snacksalternativ.

Så hva gjør du hvis du er fysen på noe salt og fett, og har en pose liggende i skapet?

Spesielle søtsug eller krav etter salt og fett kan faktisk være et tegn på at kroppen din mangler viktige stoffer eller er i ubalanse. Og går du stadig og lengter etter potetgull, popcorn og baconcrisp kan det faktisk være et tegn på at du bør gjøre noe med stressnivået i livet ditt.

Å gnafse i seg en pose med noe salt og fett vil neppe gjøre deg tilfreds. For saltsuget stopper ikke av seg selv. Stresser du for mye vil kroppen pøse ut store mengder av hormonet kortisol, som over tid kan øke appetitten din og resultere i overvekt. Har du for mye kortisol i kroppen får du ekstra lyst på fet, søt og salt mat.

Kjenner du at suget kommer, så stopp litt opp og tenk. Det finnes nemlig andre alternativer du kan velge, for eksempel oppskåret frukt med kesamdipp, grønnsaker med urtedipp, eller ostespyd med druer eller soltørrede tomater.

du absolutt ha potetgullet? Ja, det er greit iblant dét, men prøv å hold deg til én håndfull av gangen.

LES OGSÅ: Slik stopper du søtsuget

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer