Frokost

Slik velger du riktig frokostblanding

Den bør for eksempel ikke inneholde mer enn to prosent fett.

SE NØYE PÅ NÆRINGSINNHOLDET: Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, bør ikke frokostblandingen din inneholde mer enn to gram fett og 14 gram sukkerarter per 100 gram. I tillegg bør den ha minimum 10 gram kostfiber per 100 gram.  Foto: Tone Ruud Engen
SE NØYE PÅ NÆRINGSINNHOLDET: Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, bør ikke frokostblandingen din inneholde mer enn to gram fett og 14 gram sukkerarter per 100 gram. I tillegg bør den ha minimum 10 gram kostfiber per 100 gram. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvis du enda ikke har kastet deg på den gode vanen med å spise frokost, så er det absolutt på tide å begynne.

Ikke bare vil en god frokost holde energinivået ditt oppe, men den bidrar til et stabilt blodsukkernivå gjennom dagen og gjør det lettere å holde ut til lunsj.

Det gjelder imidlertid å velge riktig frokost. For eksempel kan enkelte frokostblandinger være rene sukkerbomber.

Men sukker er ikke det eneste du skal være obs på, og faktisk bør ikke innholdet av fett i frokostblandingen overstige to gram.

LES OGSÅ: Grønnsaken du alltid bør ha i kjøleskapet

Vr obs på innhold av fett og sukker

Hva du velger å spise på morgenen er minst like viktig i forhold til prestasjon, vekt og helse, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør til KK.no.

Hun kan fortelle at mange kornblandinger inneholder mye sukker og fett, samt lite fiber.

– En bra kornblanding bør ha maksimalt 14 gram sukkerarter og minimum ti gram kostfiber per 100 gram. I tillegg bør du sjekke innholdet av mettet fett. Det bør ikke overstige to gram per 100 gram.

De som får i seg en fiberrik frokost holder seg mettere utover dagen, og spiser mindre til neste måltid.

Ifølge Sundfør viser også undersøkelser at en fiberrik frokost vil sørge for at blodsukkeret holder seg jevnere, enn hvis den ikke inneholder fiber. Det vil bidra til mer overskudd, bedre konsentrasjon, mindre søtsug og mindre risiko for overspising.

Hun minner om at også inneholdet av fullkorn bør være høyt - minimum 55 prosent.

LES OGSÅ: Her kan du spare 350 kilokalorier

IKKE SAMMELIGN PORSJONENE: Ifølge eksperten er den som regel dobbelt så stor som det som står på pakningen. Dermed kan du ende opp med langt mer kalorier og sukker enn du er klar over.  Foto: Colourbox
IKKE SAMMELIGN PORSJONENE: Ifølge eksperten er den som regel dobbelt så stor som det som står på pakningen. Dermed kan du ende opp med langt mer kalorier og sukker enn du er klar over. Foto: Colourbox Vis mer

Ikke se på porsjonsstørrelsene

Det er også viktig å merke seg hva du bør se etter på ingredienslisten. Her er det nemlig fort gjort å gå i noen feller.

Ifølge Sundfør bør du for eksempel alltid sammenligne innholdet på kornblandingene per 100 gram, ikke per «porsjon».

– For frokostblandinger oppgis gjerne næringsinnholdet for én porsjon, og da er den som regel satt til å være 30 gram. De fleste av oss spiser imidlertid rundt det dobbelte av dette, forteller hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Hvis du da går ut i fra matvaredeklarasjonen for én porsjon, kan du lett få inntrykk av at du har fått i deg langt færre kalorier, karbohydrater, sukker, protein og fett enn du faktisk har gjort.

LES OGSÅ: Sjekk at oljen ikke er for gammel

Finn en frokostblanding som inneholder havre

Sundfør kan fortelle at den verste varianten du kan velge er de som inneholder mye fett og sukker, og lite fiber. Ekempler på dette er merker som blant annet Honey Corn.

I tillegg anbefaler hun at frokostblandingen inneholder en god porsjon havre, siden havre har mange gunstige helseeffekter.

For eksempel er havregryn bra for immunforsvaret ditt.

– Havregryn er dessuten mer rikt på enumettet og flerumettet fett, enn hvete og bygg, og er en god kilde til B-vitaminene tiamin og folat. Mens tiamin sørger for at du klarer å forbrenne karbohydrater, er folat viktig for friske røde blodceller.

Havre har også høyt innhold av ulike mineraler, og er en spesielt god kilde til mangan. Mangan inngår i en rekke enzymer som fremmer kjemiske reaksjoner i kroppen.

Uansett hvilken frokostblanding du velger, understreker Sundfør at du gjerne må legge til andre ingredienser som banan og nøtter.

– Det gjør måltidet enda sunnere fordi det blir mer antioksidanter, sunne fettsyrer og C-vitamin, som øker jernopptaket fra kornblandinen, sier hun.

LES OGSÅ: Kutt alkohol og ta e dusj før sengetid

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer