Alkohol

Slik velger du riktig i baren

Huskelisten du trenger i julebordsesongen.

HVOR MYE INNEHOLDER FAVORITTDRINKEN DIN: Blant «verstingene» finner du drinker som Strawberry Daiquiri, Long Island Ice Tea og Pina Colada. Foto: Colorbox.com
HVOR MYE INNEHOLDER FAVORITTDRINKEN DIN: Blant «verstingene» finner du drinker som Strawberry Daiquiri, Long Island Ice Tea og Pina Colada. Foto: Colorbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ikke bare søtsaker som kan bidra til å sabotere det ellers så sunne kostholdet ditt.

Mange drikkevarer skjuler både kalorier, sukker og andre ingredienser som er skadelig for kroppen og tennene dine.

En av de største syndebukkene er alkohol, og de fleste har opplevd at det kan være vanskelig å begrense seg til ett glass på fest. Spesielt nå i julebordsesongen.

Da blir det ofte noen ekstra glass, og tilsvarende med ekstra kalorier.

For å unngå de drinkene som raskt gjør at du kommer opp i et firesifret antall kalorier, gjelder det å vite hva du bør velge, og her får du en liten huskeliste.

LES OGSÅ: Eplemosten som er en perfekt erstatning for vin

Huskelisten du trenger for kvelden

Enten du bare ønsker å unngå de berømte rødvinstennene, eller at du simpelthen elsker en forfriskende Strawberry Daiquiri, har de fleste en favoritt når de kommer til bardisken.

Til tross er valgmulighetene i bardisken uendelige, og hvis du velger riktig kan du også spare deg for mye kalorier, skriver Grete Roede i deres nyhetsbrev.

Så, hvor mye inneholder din favoritt?

Her ser du oversikten over kaloriene i drinkene:
  • 100 kalorier: Blant drikkene som inneholder minst kalorier er et glass rødvin eller hvitvin.
  • 100 - 200 kalorier: Her finner du drinker som Mojito, Gin and Tonic og den berømte Cosmopolitan.
  • 200 kalorier: En halvliter pils. Velger du mørkt øl, får du hvert fall litt større fordeler ettersom den inneholder mer jern enn annen øl.
  • 200 - 300 kalorier: Blant «verstingene» finner du dessverre drinker som Strawberry Daiquiri, Long Island Ice Tea og Pina Colada.
    For å lette noe på samvittigheten i løpet av kvelden, anbefaler ekpsertene i Grete Roede at du tar en liten treningsøkt før julebordet. Har du dårlig tid, kan du for eksempel prøve denne på 20 minutter.

    LES OGSÅ: Ta en klunk av dette til maten

    Så mye kan du drikke

    I tillegg finnes det også noen anbefalinger om hvor mye du bør drikke på én kveld. Det er imidlertid ikke noe konret fasitsvar siden alle vil reagere forskjellig på mengden.

    Likevel er det anbefalt av Verdens helseorganisasjon at kvinner ikke skal overskride 14 alkoholenheter per uke og at menn ikke skal overskride 21 alkoholeneheter per uke. Drikker du mer enn dette øker risikoen for organskader.

    Men hva er anbefalingene når det gjelder én kveld?

    Store mengder alkohol på én kveld er mer skadelig for leveren og hjertet, enn hvis du skulle ha drukket den samme mengden over flere dager. Derfor er det gode grunner til å passe alkoholmengden selv om det bare er for en kveld.

    LES OGSÅ: Derfor blir vi fæle i fylla

    Nick Heather, som er professor innen studier på alkohol og narkotika, har uttalt til Daily Mail (Ekstern lenke) at alkoholinntaket til en kvinne på én kveld burde begrenses til omkring tre glass vin eller tre bokser med øl.

    Ettersom et standard vinglass er noe større i Storbritannia vil dette tilsvare omkring 3½ glass i Norge. Et standard glass vin i England regnes som 175 ml og inneholder to alkoholenheter i motsetning til i Norge hvor et glass vin på 150 ml regnes som én alkoholenhet (Kilde: Wikipedia.com).

    LES OGSÅ: Derfor blir kvinner mest fyllesyke

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer