Søvn

Slik velger du riktig madrass

Har svært mye å si for søvnkvaliteten.

MADRASSEN HAR MYE Å SI: En for myk eller for hard madrass kan blant annet føre til ryggsmerter. Det er derfor viktig at både du, og eventuell partner, finner en madrass som passer til deres kropper.  Foto: Thinkstock.com
MADRASSEN HAR MYE Å SI: En for myk eller for hard madrass kan blant annet føre til ryggsmerter. Det er derfor viktig at både du, og eventuell partner, finner en madrass som passer til deres kropper. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vi vet alle at søvn er svært viktig for oss. Nok tid på puta gjør oss både friskere og i bedre humør.

Men visste du valg av madrass er svært viktig for søvnkvaliteten?

En madrass som føles veldig deilig, trenger nødvendigvis ikke være den beste for kroppen. Det er mange ting du må ta hensyn til når du skal finne din perfekte sengepartner, nemlig madrassen.

Det er viktig å forstå at en madrass som passer parteren din eller venninnen din, ikke alltid passer deg og din kropp. Faktisk viser forskning at valg av madrass er ekstremt individuelt.

Alder og helse er bare to av tingene som spiller stor rolle når du skal velge hvilken madrass som er best for deg.

LES OGSÅ: Du bør sove ekstra lenge i helgene


SOV BEDRE: Du vet du har funnet rett madrass når du ser slik ut i den. Det er ikke her du skal spare på pengene, sier madrassekspert. Foto: Thinkstock
SOV BEDRE: Du vet du har funnet rett madrass når du ser slik ut i den. Det er ikke her du skal spare på pengene, sier madrassekspert. Foto: Thinkstock Vis mer

– Det viktigste du kjøper

Rolf Lindholm, eier av Norsk Sengesenter, sier til KK.no at mange er mest opptatt av pris når de skal kjøpe en madrass.

Du skal bruke en stor del av livet ditt på nettopp denne madrassen, og derfor er det ikke her du gjør lurt i å prøve å spare mye penger.





– God nattesøvn og hvile er det du betaler for. Er det da viktig å spare på kronene? For noen kan en billig madrass til tusen kroner være perfekt, mens andre må opp i mange tusen. Det handler om å finne en som passer til deg, sier Lindholm.

Han anbefaler å oppsøke en spesialist for å få hjelp til å finne ut hva slags madrass du må ha.

Da skal du spesielt spørre etter riktig trykkavlasning.

LES OGSÅ: Bytt sengetøyet oftere

Tenk på dette

- En person som veier over 95 kilo, skal helst ikke ha en madrass med fjærer, sier madrasseksperten.

Er du en normalvektig kvinne , er det to ting du må tenke spesielt nøye over.

Sover du alene? Hvis du gjør det er det kun deg selv å ta hensyn til. Sover du med en partner er det viktig at dere finner en som passer til begge. Dere bør da dra til en spesialist sammen, som kan finne en madrass som vil ta hensyn til begges kropper.

Hvordan sover du? Liggestilling spiller en stor rolle, så det er lurt å vite hvilken stilling du sover mest i.

- Sover du på ryggen er vekten jevnt fordelt, sier Sunita Kumar til Everydayhealth.com.

Hun er leder ved søvnsenteret i Chicago. Der analyserte de 128 personer i over 16.000 netter, og fant ut at små forandringer i en madrass påvirker søvnkvaliteten. Det gjør det lettere å stå opp og du blir ikke like trøtt utover dagen.

Sover du på en side, hviler all kroppsvekten din på denne ene siden. Da bør madrassen din være komfortabel, men gi nok støtte til ryggraden.

Rolf Lindholm ved Norsk Sengesenter sier videre at holdbarheten også er viktig å tenke på. Kjøper du en litt dyrere madrass, har den lenger holdbarhet. Du bør helst bytte madrass hvert tiende år.

SJEKK MADRASSEN FØRST: En pen seng. Men det viktigste er ikke hvordan sengen ser ut, det er hva madrassen gjør for kroppen din!
SJEKK MADRASSEN FØRST: En pen seng. Men det viktigste er ikke hvordan sengen ser ut, det er hva madrassen gjør for kroppen din! Vis mer

Generelle råd

- Fastheten i madrassen er viktig. Den skal ikke være for hard, men heller ikke så myk at du synker ned i den, sier Dr. Kumar.

Hvor gammel madrassen er, spiller også en stor rolle. Hun sier at hvis overflaten er klumpete eller ukomfortabel, kan det være en grunn til at noen mennesker ofte våkner i løpet av natten.






Det finnes mange type madrasser. Du kan få madrasser som tilpasser seg etter kroppen din. Disse støtter overkroppen fra midjen og opp, eller kan settes i en bestemt stilling. Denne type madrass kan også heve bena, om det skulle være ønskelig.

Du kan også få den type madrass som «husker» hvordan du sover. Den skal forme seg etter hvordan kroppen din ligger og ta hensyn til kroppsvarmen din. Disse passer spesielt godt hvis du sover mest på siden.

Oppsummering til kjøp

Det du bør tenke på når du skal kjøpe madrass, er altså:

1. Sover du alene, eller sammen med noen? Sover du sammen med noen må madrassen passe begges kropper.
2. Hva er din (og eventuell partners) vekt/høyde (riktig trykkavlastning)
3. Har du noen problemer med kroppen, eks. ryggsmerter - dette kan være greit å nevne for madrasseksperten før du kjøper.
4. Fasthet i madrassen - skal ikke være for hard, og ikke for myk.
5. Liggestilling - si fra i butikken hvordan du pleier å sove. Det kan ha en del å si.
6. Pris - billig er ikke alltid bra.
7. Holdbarhet - det er viktig at madrassen er av god kvalitet, du skal jo tross alt sove i den i mange mange år.

LES OGSÅ: Slik kommer du deg tidligere i seng.


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer