Salater

Slik velger du riktig matolje

Extra virgin, rapsolje eller soya? Vi guider deg til den riktige kilden.

Slik velger du riktig matolje
Publisert
Sist oppdatert
Matolje er langt mer enn bare stekefett. Her er et utvalg av det du finner i butikkhyllene:

  • Avokadoolje: Kjempegod i dressinger, majones og til å smøre inn hvitt kjøtt og fisk med før steking. Inneholder mye enumettet fett.

  • Rapsolje: Inneholder mindre mettet fettet enn olivenolje. Betegnes som salat- og stekeolje.

  • Gresskarfrøolje: Nøttaktig smak, egner seg i steking og i dressinger.

  • Maisolje: Brukes ofte til frityrsteking fordi den avgir lite lukt når den varmes opp. Fin til steking, woking og baking, men litt for kraftig til salatdressinger.

  • Pinjekjerneolje: Smaker litt nøttaktig, og brukes i kalde retter, sauser, dressinger og som ekstra piff på grønnsaker, kjøtt og fisk.

  • Safflorolje: Presset av saflortistelen eller safrantistelen. Selges under navnene tistelolje eller safflower oil. Rik på flerumettet fett, og er kjempefin i salatdressinger.

  • Sennepsfrøolje: Mild smak, men ikke av sennep. Brukes i dressinger,

  • Sesamolje: inneholder både enumettede og flerumettede olivenoljer. Den smaker
    sterkt, og brukes i wok- og nudelretter og i salater.

  • Solsikkeolje: God til dressinger, samt steking i panne og frityrgryte. Inneholder mye E-vitaminer, som er en god antioksidantkilde.

  • Soyaolje: Mild på smak, og kan brukes til baking, steking, woking og frityrkoking. Inneholder mye E-vitaminer.

  • Hasselnøttolje: Markant smak. Brukes i grønne salater eller i risotto, eller den piskes inn i sauser til fisk og skalldyr.

  • Jordnøtt- eller peanøttolje: Presset av nøtter som inneholder mellom 40 og 60 prosent fett. Nøtteolje kan brukes i dressinger eller som smakstilsetning til grønnsaker og kylling. Peanøttolje tåler sterk varme og kan brukes til woking eller frityrsteking helt opp til 210°.

  • Pistasieolje: Brukes først og fremst i salater, men også i kakebunner, iskrem og småkaker.

  • Valnøttolje: Kraftig smak, brukes helst i dressinger, kakebunner eller som smaksforsterker til kokte grønnsaker. Rik på de sunne fettsyrene omega-3. Tåler lagring dårlig.

  • Sitronolje: Olivenolje smakssatt med sitronekstrakt. God til marinering av fisk, og kan brukes over dampede grønnsaker.

  • Krydderolje: Mild, nøytral olje smakssatt med ulike typer krydder. Valg av
    krydder avgjør hva oljen brukes til, men de er fine til steking og marinering av kjøtt og fisk, eller til å sprinkle over pasta.

  • Olje med steinsopp: Ekstra virgin olivenolje tilsatt tørket steinsopp. Kan heve smaken på pasta, dampede grønnsaker og risretter.

    OM OLJER:

    Kaldpresset: Olje framstilt uten oppvarming eller bruk av kjemikalier. De naturlige næringsstoffene, som vitaminer og antioksidanter, bevares.
    Extra virgin: Jomfruoljen er den som først utvinnes ved kaldpressing
    av oliven, og som tappes på flaske uten videre rensing eller bearbeiding. Kun ti prosent av oljen regnes som ekstra virgin, og er ofte den dyreste.
    Virgin: For å få mer ut av olivenene presses de ytterligere. Kvalitetener ikke fullt så ren som for ekstra virgin.

    ● Det er ikke nødvendig å kjøpe oljer til 300 kroner. Det finnes kjempegode oljer til omtrent halvparten av prisen.
    ● Olivenoljen skal smake oliven, ikke harskt eller emment.
    ● Sjekk at oljen har holdbarhetsdato, og at den ikke er gått ut på dato. Dyre oljer har kanskje stått lenge i butikken, og da taper smaken seg.
    ● Olivenolje er en ferskvare, og skal ikke lagres i mange år.
    ● Flasken bør ikke være gjennomsiktig, kjøp heller en mørk flaske.
    ● Olivenoljen skal oppbevares mørkt, svalt og tørt, for eksempel i kjøleskapet. Den bør ikke stå ved siden av komfyren eller i sollys.
    ● Det er en myte at ekstra virgin olivenolje ikke skal brukes til steking, men ved temperaturer over 70° mister den noe av aromaen.
    ● Fargen på oljen avgjøres av når olivenene i oljen ble høstet, og sier ikke nødvendigvis noe om kvalitet.
    ● Av hensyn til helsa bør du velge kaldpressede oljer, for der finnes de sunne fettsyrene i sin naturlige tilstand.



  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vil du logge inn før du fortsetter?

    Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer