Salater

Slik velger du riktig matolje

Extra virgin, rapsolje eller soya? Vi guider deg til den riktige kilden.

Slik velger du riktig matolje
Publisert
Sist oppdatert
Matolje er langt mer enn bare stekefett. Her er et utvalg av det du finner i butikkhyllene: Avokadoolje: Kjempegod i dressinger, majones og til å smøre inn hvitt kjøtt og fisk med før steking. Inneholder mye enumettet fett. Rapsolje: Inneholder mindre mettet fettet enn olivenolje. Betegnes som salat- og stekeolje. Gresskarfrøolje: Nøttaktig smak, egner seg i steking og i dressinger. Maisolje: Brukes ofte til frityrsteking fordi den avgir lite lukt når den varmes opp. Fin til steking, woking og baking, men litt for kraftig til salatdressinger. Pinjekjerneolje: Smaker litt nøttaktig, og brukes i kalde retter, sauser, dressinger og som ekstra piff på grønnsaker, kjøtt og fisk. Safflorolje: Presset av saflortistelen eller safrantistelen. Selges under navnene tistelolje eller safflower oil. Rik på flerumettet fett, og er kjempefin i salatdressinger. Sennepsfrøolje: Mild smak, men ikke av sennep. Brukes i dressinger, Sesamolje: inneholder både enumettede og flerumettede olivenoljer. Den smaker sterkt, og brukes i wok- og nudelretter og i salater. Solsikkeolje: God til dressinger, samt steking i panne og frityrgryte. Inneholder mye E-vitaminer, som er en god antioksidantkilde. Soyaolje: Mild på smak, og kan brukes til baking, steking, woking og frityrkoking. Inneholder mye E-vitaminer. Hasselnøttolje: Markant smak. Brukes i grønne salater eller i risotto, eller den piskes inn i sauser til fisk og skalldyr. Jordnøtt- eller peanøttolje: Presset av nøtter som inneholder mellom 40 og 60 prosent fett. Nøtteolje kan brukes i dressinger eller som smakstilsetning til grønnsaker og kylling. Peanøttolje tåler sterk varme og kan brukes til woking eller frityrsteking helt opp til 210°. Pistasieolje: Brukes først og fremst i salater, men også i kakebunner, iskrem og småkaker. Valnøttolje: Kraftig smak, brukes helst i dressinger, kakebunner eller som smaksforsterker til kokte grønnsaker. Rik på de sunne fettsyrene omega-3. Tåler lagring dårlig. Sitronolje: Olivenolje smakssatt med sitronekstrakt. God til marinering av fisk, og kan brukes over dampede grønnsaker. Krydderolje: Mild, nøytral olje smakssatt med ulike typer krydder. Valg avkrydder avgjør hva oljen brukes til, men de er fine til steking og marinering av kjøtt og fisk, eller til å sprinkle over pasta. Olje med steinsopp: Ekstra virgin olivenolje tilsatt tørket steinsopp. Kan heve smaken på pasta, dampede grønnsaker og risretter.OM OLJER:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer