GODT, MEN USUNT: Uansett hvilken du velger er ikke pizzaen en supersunn middag. Foto: Colourbox
GODT, MEN USUNT: Uansett hvilken du velger er ikke pizzaen en supersunn middag. Foto: Colourbox Vis mer

Pizza

Slik velger du sunnest frossenpizza

Den vil aldri bli «ja»-mat, men trenger ikke være så ille, heller.

Å slenge en frossenpizza i ovnen er en kjapp og lettvint måte å fikse seg en middag på på travle dager. Men vi vet jo at det ikke er spesielt sunt.

BRØD OG OST: Pizza er ikke sunt, men jazzer du opp med grønnsaker blir den mer næringsrik. Foto: Getty Images/iStockphoto
BRØD OG OST: Pizza er ikke sunt, men jazzer du opp med grønnsaker blir den mer næringsrik. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Mest karbohydrater og fett

Spørsmålet er om det finnes noen måter man kan gjøre frossenpizza-middagen i hvert fall litt sunnere? Vi ba om råd hos Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS.

- Pizza er ikke det sunneste, mest næringsrike måltidet du kan spise, men av og til er det greit med pizza til middag. Likevel vil jeg fraråde å ha pizza flere ganger i uka, sier Bugge.






Vi kommer ikke bort fra at pizza strengt tatt er som et stort, avansert ostesmørbrød. Det er mest fin deig full av raske karbohydrater, og mettet fett i form av ost og kjøttfyll.

Selv om pizzaen har fått strødd litt paprika, sopp eller løk på seg, monner ikke det med tanke på at vi bør spise minst 300 gram grønnsaker daglig.

LES OGSÅ: Takeaway-pizzaen kan være en saltbombe

GIR RÅD: Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge. Foto: Grete Roede AS/Axel Bauer
GIR RÅD: Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge. Foto: Grete Roede AS/Axel Bauer Vis mer
KCAL: Dr. Oetker Ristorante Pollo hele 756 kalorier, 32 gram fett og 85 gram karbohydrater.
KCAL: Dr. Oetker Ristorante Pollo hele 756 kalorier, 32 gram fett og 85 gram karbohydrater. Vis mer

Dette skal du se etter






Så hvordan kan du velge den sunneste pizzaen fra frysedisken?

- Det er to ting som er viktige. Det ene er å sjekke bunnen - hva den er laget av, og hvor tykk den er. Det beste er å velge en pizza med grov bunn, så du får i deg noe fiber, men det finnes det dessverre få av. Om du bare finner pizzaer med fin bunn, så velg gjerne en pizza med tynn bunn, sier Bugge.

- Minst like viktig er det å sjekke hvor mye ost og hva slags type kjøtt det er på pizzaen. Er det mye salami og ost får du i deg mange kalorier og mye mettet fett. Er det renere kjøtt og litt mindre ost, er det mer gunstig.

Med andre ord er det bedre å velge en pizza med kyllingkjøtt framfor en pizza med pepperoni.





- Mengde grønnsaker teller selvsagt også, men pizza vil aldri bli et grønnsaksmåltid.

DROPP EKSTRA TOPPING: Ikke ha på ekstra ost eller kjøtt på pizzaen, da får måltidet enda mer mettet fett. Foto: Getty Images/iStockphoto
DROPP EKSTRA TOPPING: Ikke ha på ekstra ost eller kjøtt på pizzaen, da får måltidet enda mer mettet fett. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Nøkkelhullet er verdt å se etter

For å finne ut av hvilken pizza som er best av dem du har å velge i, må du faktisk sjekke varedeklarasjonen. Undersøk hvor mye karbohydrater og fett pizzaen inneholder, og sjekk også det totale kaloriinnholdet.

- Så kan du selvfølgelig se etter Nøkkelhullet. Det har vært mye harselering med at det finnes nøkkelhullsmerket pizza, men det er en hjelp til å finne den litt sunnere varianten blant dem, sier Bugge.

- En normalt aktiv kvinne på 70 kg spiser gjerne en middag som inneholder 500-600 kalorier, forklarer Bugge.

Til informasjon inneholder for eksempel en Dr. Oetker Ristorante Pollo hele 756 kalorier, 32 gram fett og 85 gram karbohydrater. En Pizza Grandiosa inneholder 1300 kalorier, 48 gram fett og 150 gram karbohydrater.

Skal du holde deg til 500 kalorier, holder det altså med 2/3 av kyllingpizzaen, og litt over 1/3 av grandisen.

LES OGSÅ: Derfor bør du lese innholdsfortegnelsen






Ikke gå i denne fella

En frossenpizza er sjelden så smakfull og god som vi ønsker oss. Derfor er det mange som jazzer den opp med å ha på litt ekstra ost og kjøtt.

- Det er dumt, for da blir den bare mer kaloririk. Om kjøttet er magert er det ok, men i stedet for ost bør du heller ha på ekstra grønnsaker. Og om du synes den har lite ost og er redd for at den blir tørr, så lag urtedip med mager kesam eller lettrømme.

Et alternativ er selvsagt å servere en salat ved siden av pizzaen. Da får du i deg grønt, og måltidet blir mer næringsrikt.

- Men bruk en sunn dressing. Du kan ikke ha på masse thousand island-dressing, da blir salaten veldig kaloririk, sier Bugge.

Heller lage den selv? Slik blir pizzaen sunnere

Oppsummering frossenpizza-guiden:


1. Sjekk bunnen - den bør være grov, eller tynnest mulig.
2. Sjekk ost og kjøttinnholdet. Renere kjøtt og mindre ost er best.
3. Velg pizzaen med minst karbohydrater og fett (står på varedeklarasjonen).
4. Ikke spis hele pizzaen dersom du spiser alene. Som regel holder det med 1/2 eller 2/3.
5. Dropp ekstra topping, som ost og kjøtt.
6. Ha på ekstra grønnsaker, eller lag en salat ved siden av.
6. Dropp rømmedressing på pizzaen, og fet dressing på salaten.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: