UTSEENDET TELLER IKKE: Et brød behøver ikke være grovt bare fordi det er mørkt. Grovheten ser du på ingredienslisten på pakken. Det brødet inneholder mest av (bør være sammalt mel eller fullkorn for at brødet skal være grovt), står først.  Foto: colourbox.com
UTSEENDET TELLER IKKE: Et brød behøver ikke være grovt bare fordi det er mørkt. Grovheten ser du på ingredienslisten på pakken. Det brødet inneholder mest av (bør være sammalt mel eller fullkorn for at brødet skal være grovt), står først. Foto: colourbox.com Vis mer

Brød

Slik vet du at brødet er grovt nok

- Bør inneholde minst 50 prosent helkorn eller sammalt mel, sier ernæringseksperten.

Spiser du mye brød? Da bør du velge grovt!

Et godt grovbrød inneholder nemlig flust med fullkorn, som igjen er pakket med sunne næringsstoffer, deriblant kostfiber.

Viktig kilde til kostfiber

Brød er faktisk nordmenns viktigste kilde til kostfiber, og akkurat denne typen fiber er helt essensiell for kroppen vår, da det kan bidra til å redusere risikoen for overvekt, hjerte- og karsykdommer og tykktarmskreft.

Dette er også grunnen til at norske helsemyndigheter anbefaler et inntak på 25-35 gram kostfiber per dag, samt å velge grovt fremfor lysere brødvarianter.

Ekstra grovt brød gir nemlig opptil tre ganger så mye kostfiber som fint brød.

Hvor mye kostfiber du trenger avhenger også litt av hvor gammel du er:
• Kvinner under 50 år trenger cirka 25 gram daglig.
• Kvinner over 50 trenger 21 gram.
• Menn under 50 trenger 38 gram per dag.
• Menn over 50 trenger 30 gram.

LES OGSÅ: Ja, brødmat er ok som middag iblant

Bør inneholde 50 prosent

Hvilke brødsorter som er grove og hvilke som regnes som «fine», er ikke alltid like lett å vite.

Svært mange lar seg nemlig lure av fargen på brødet – og det vanlige er at vi tror at jo mørkere brødet er, jo grovere er det.

Dette er som regel feil. Mange brød blir nemlig farget mørke og malt for å gi et sunnere inntrykk. Dermed er det ingen selvfølge at brødet du velger inneholder næringsrikt fullkorn.

Ifølge Åse Andresen,som er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Lommelegen.no, regnes et brød som «grovt» når 50 prosent eller mer av melmengden er sammalt mel eller helkorn.

LES OGSÅ: Så mye fiber bør du få i deg

Står først på pakningen

Du kan lett finne ut om brødet ditt inneholder nok sammalt mel eller helkorn ved å se på ingrendienslista på pakken. Det brødet inneholder mest av står nemlig først.

- Grove brødvarer er sunt og har et høyt innhold av kostfiber, vitaminer (blant annet vitamin B1) og mineraler som jern. Samtidig bidrar de med lite fett i kostholdet, har Andresen tidligere uttalt:

- Velger du grovt, så varier gjerne med forskjellige brødsorter laget av rug, spelt, bygg og havre i tilegg til hvete.

Ifølge helsemyndighetene bør vi få i oss 70-90 gram sammalt mel eller fullkorn per dag. Dette får du i deg ved for eksempel å spise fire brødskiver grovt brød.

LES OGSÅ: Brød er ikke roten til alt ondt

Ikke havn i disse «brødfellene»

Selv om det står «fullkorn, flerkorn, firkorn, femkorn, sjukorn» på brødet og dette er sunt, så betyr ikke det at brødet inneholder nok av de sunne kornslagene.

Det er nemlig mengden fullkorn og kornsorter som avgjør brødets sunnhetsgrad, ikke at kornet befinner seg i brødet. Vær derfor obs på ingredienslista på brødposen. Kornsorter langt nede på denne listen, er det gjerne lite innhold av.

Dette gjelder også for synlige korn og frø i brødet. Dette kan få brødet til å se sunt og grovt ut, men det at det er drysset frø på toppen av brødet betyr ikke det at det er grovt nok.

Et ekte fullkornbrød trenger ikke ha synlige korn i det hele tatt. Kornet kan være knust eller oppmalt, det inneholder ikke færre næringsstoffer av den grunn. Poenget er at alle deler av kornet er med, inkludert kim og skall. Linfrø og gresskarkjerner er sunne saker, men det er ikke fullkorn.

LES OGSÅ: Tre grunner til at hvete er fetende

BRØDSKALA'N: Her er Helsedirektoratets brødskala. Det er frivillig for mel- og bakeribransjen å benytte seg av merkeordningen, men tall fra 2010 viser at 98 produsenter benytter seg av Brødskala’n, inkludert flere av de store bakerikjedene, står det på Matportalen.no. Foto: Helsedirektoratet
BRØDSKALA'N: Her er Helsedirektoratets brødskala. Det er frivillig for mel- og bakeribransjen å benytte seg av merkeordningen, men tall fra 2010 viser at 98 produsenter benytter seg av Brødskala’n, inkludert flere av de store bakerikjedene, står det på Matportalen.no. Foto: Helsedirektoratet Vis mer

Sjekk etter «Brødskala’n»

Siden det kan være såpass vanskelig å bedømme hvor grovt et brød er, har helsemyndighetene også utviklet merkeordningen «Brødskala’n».






Ifølge Helsedirektoratet skal Brødskala'n (står på brødposen) brukes sammen med Nøkkelhullet. De to merkene er ulike, men utfyller hverandre. Nøkkelhullet stiller både krav til minimumsinnhold av kostfiber og sammalt mel (fullkorn) og krav til maksimumsinnhold av fett, salt og sukker.

Brødskala'n gir også en gradert vurdering av andelen sammalt mel som er brukt i brødet, men tar ikke hensyn til fett, salt og sukker, står det på Matportalen.no.

Dette betyr Brødskala'n
Fint brød - en «kake»
0-25% sammalt mel eller hele korn
Halvgrovt brød - to «kaker»
25-50% sammalt mel eller hele korn
Grovt brød - tre «kaker»
50-75% sammalt mel eller hele korn
Ekstra grovt brød - fire «kaker»
75-100% sammalt mel eller hele korn

LES OGSÅ: Slik blir matpakken uimotståelig

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen for å glede nye lesere.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: