<strong>FISKE-FORVIRRING:</strong> Les ekspertens gode råd og sjekk pakken nøye før du bestemmer deg for hvilken fisk du skal kjøpe.  Foto: Thinkstock.com
FISKE-FORVIRRING: Les ekspertens gode råd og sjekk pakken nøye før du bestemmer deg for hvilken fisk du skal kjøpe. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Laks

Slik vet du hvor laksen kommer fra

Oppdrett, økokogisk eller vill - hva er egentlig best å velge?

Publisert
Sist oppdatert
Den siste tiden har det pågått en debatt om hva slags fisk som er sunnest og tryggest å spise. Flere norske leger mener at barn og unge kvinner bør la være å spise laks fra oppdrett, fordi den kan inneholde skadelige miljøgifter.

Men, norske helsemyndigheter anbefaler alle å spise fisk tre ganger i uken, slik at vi ukentlig får i oss mellom 300 og 450 gram fisk. To tredjedeler av dette bør være fet fisk, for eksempel laks , og det er jo ofte oppdrettslaks man får kjøpt i butikken.

Ganske forvirrende for deg og meg!

– Det er dessverre ikke helt enkelt for oss forbrukere og vi har et stykke arbeid igjen før det er bra nok, mener lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand.

Hun har blant annet skrevet den prisbelønte boken «Mat med mer», holder kurs, foredrag og gir daglig ernæringsråd på nettstedet Fraiva.no. Nordstrand er spesielt opptatt av helseffekten av å spise fet fisk.

LES OGSÅ: Derfor er det så viktig å spise fet fisk

<strong>BEDRE ENN INGENTING:</strong> Det er mye bedre å spise oppdrettslaks, enn å ikke spise laks i det hele tatt.  Foto: Getty Images/iStockphoto
BEDRE ENN INGENTING: Det er mye bedre å spise oppdrettslaks, enn å ikke spise laks i det hele tatt. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Derfor advarer enkelte eksperter

De norske legene som advarer mot oppdrett, mener ifølge VG at kvinner som ikke er ferdig med å få barn bør unngå oppdrettslaks fordi miljøgiftene den inneholder kan skade fosteret når du går gravid og spedbarnet når du ammer. Av samme grunn mener de at barn også bør la være å spise oppdrett.

Miljøgiftene de kritiske legene advarer mot, mistenkes å kunne føre til autisme, AD/HD og redusert IQ. De mener derfor at vi må være føre var og unngå laks fra oppdrett inntil vi vet mer.

De fleste andre eksperter mener imidlertid det er viktigere at vi får i oss nok omega 3 og derfor spiser laks, også fra oppdrett.

Og som KK.no tidligere har skrevet, tyder også en del forskning på at det er nettopp når du er gravid, at det er spesielt viktig å spise fet fisk.

– Oppdrettsfisk har nok mye forbedringspotensiale. Men studier viser at det å spise fisk, inkludert oppdrettslaks, er mye tryggere enn å la være, mener Berit Nordstrand.

I tillegg er det viktig å huske på at havet ikke er utømmelig. Oppdrett er derfor helt nødvendig for en bærekraftig fiskeproduksjon.

LES OGSÅ: Ikke så glad i fisk? Velg disse omega 3-kildene i stedet





Oppdrettslaks? Velg økologisk

Om det er best å velge laks fra vanlig oppdrett, laks fra økologisk oppdrett eller villaks finnes det dessverre ikke et enkelt fasitsvar på. Men Berit Nordstrand har en god tommelfingerregel du kan bruke:

– Mye tyder på at det som er best for miljøet, også er best for oss mennesker.

Det betyr at det kan være lurt å velge fisk fra økologisk oppdrett om du skal kjøpe oppdrettsfisk. Det vil da stå på pakken at fisken er økologisk.

– Økologisk laks får du blant annet kjøpt på Rema 1000, tipser Nordstrand.

Et godt tips er også å sjekke WWF (World Wide Fund) sin sjømatguide.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om økologisk mat

<strong>MILJØMERKE:</strong> Har fisken dette merket, så er den sannsynligvis trygg.
MILJØMERKE: Har fisken dette merket, så er den sannsynligvis trygg. Vis mer

Velg MSC-merket fisk

Det finnes miljøgifter over alt, også i hav, innsjøer og elver. Det betyr at villfisk og villaks også kan inneholde miljøgifter. Hvor fisken er fisket og av hvilke fiskerier, spiller derfor en rolle.





– Se etter merket MSC, tipser Nordstrand.

MSC står for Marine Stewardship Council og er en miljøsertifisering som gis til fiskerier som oppfyller de strengeste miljøkravene som finnes (litt som svanemerking for sjøen). Og selv om dette er en miljømerking, så er det per i dag den enkleste måten for deg som forbruker å vite om den villfangede fisken er trygg å spise.

Merkeordningen gjelder blant annet for torsk og sei, men også for oppdrettslaks. For villaks fisket i lakseelver finnes det per i dag ingen slik merking.

I tillegg er det slik at all fisk skal merkes med fangst- eller slaktedato.

– Fiskeart, produksjonsmetode (oppdrettet eller villfanget), fangstområde eller opprinnelsesland skal også merkes, forteller fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke kun spise laks

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer