Salt

Slik vet du hvor mye salt maten inneholder

Helseregnestykket alle bør kunne.

IKKE OPPFØRT: Det er ikke alle matvarer som har saltinnhold oppført. Ofte står det natriuminnhold, og følger du regnestykket - som står oppført lenger nede i saken, kan du faktisk regne deg frem til saltinnhold.  Foto: Adele Cappelen Blystad
IKKE OPPFØRT: Det er ikke alle matvarer som har saltinnhold oppført. Ofte står det natriuminnhold, og følger du regnestykket - som står oppført lenger nede i saken, kan du faktisk regne deg frem til saltinnhold. Foto: Adele Cappelen Blystad Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
At for mye salt ikke er bra for helsa, er en kjent sak. Likevel er faktisk nordmenns saltinntak omtrent dobbelt så høyt som anbefalt.

Norske og internasjonale helsemyndigheter (som Verdens helseorganisasjon WHO) anbefaler at saltinntaket i befolkningen begrenses til 5 gram per dag eller lavere (én teskje tilsvarer cirka 7 gram salt).

For høyt saltinntak

Ifølge Helsedirektoratet er imidlertid det gjennomsnittlige saltinntaket i Norge anslått til cirka 10 gram per dag, står det på Matportalen.no (ekstern lenke).

Årsaken til at de fleste bør kutte på saltinntaket, er at det er påvist sammenheng mellom saltinntak, blodtrykk og økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Det er blant annet vist at:
  • inntak av salt øker risikoen for høyt blodtrykk og hjerte- og kar sykdommer
  • inntak av salt, saltede og saltkonserverte matvarer øker risikoen for kreft i magesekk
    inntak av bearbeidet kjøtt øker risikoen for kreft i tykk- og endetarm. Bearbeidet kjøtt er en viktig kilde til salt i kostholdet.
  • En rekke beregninger har vist at en gradvis reduksjon i saltinntaket på 10-30 prosent kan gi betydelige helsegevinster og reduksjoner i helseutgiftene.

    Sjekk saltinnholdet før du kjøper

    Bearbeidede matvarer er en av de vanligste årsakene til at mange av oss får i oss for mye salt. I snitt bidrar disse matvarene faktisk med mellom 70 og 80 prosent av saltinntaket vårt.

    Derfor er det ekstra viktig at du begrenser bruk av salt i matlaging og på maten, i tillegg til at du velger matvarer og ferdigretter med lavt saltinnhold.

    Akkurat det siste er imidlertid ofte lettere sagt enn gjort.

    Mange matvarer som selges i butikken i dag har kun oppført innhold av natrium (Na), ikke ren salt. Foreløpig er det heller ikke noe krav om at man må angi saltinnhold i næringsdeklarasjonen på matvaren/produktet.

    LES OGSÅ: Husk dette når du leser etiketten

    VISER BEGGE DELER: På Quakers Havrefras står det oppført både natrium og saltinnhold. Her ser du at saltinnholdet tilsvarer litt over 2,5 ganger natriummengden.  Foto: Adele Cappelen Blystad
    VISER BEGGE DELER: På Quakers Havrefras står det oppført både natrium og saltinnhold. Her ser du at saltinnholdet tilsvarer litt over 2,5 ganger natriummengden. Foto: Adele Cappelen Blystad Vis mer

    Slik regner du ut saltinnholdet

    Du kan likevel finne ut hvor mye salt produktet inneholder ved å gjøre en kjapp gjennomregning.

    1 gram salt tilsvarer nemlig 0,4 gram natrium, og 1 gram natrium tilsvarer 2,5 gram salt (NaCI), står det på Matportalen.no.

    Står det kun oppført natriuminnhold på pakken, kan du altså gange dette med cirka 2,5 for å finne frem til cirka saltinnhold.

    Forvirret? Her er et eksempel.






    Frokostblandingprodusent Quaker er blant dem som oppfører både natrium og saltinnhold på sine produkter. På en pakke Havrefras står det da oppført at mengde natrium per 100 gram er 0,3 gram, mens saltinnhold per 100 gram er 0,8 gram.

    Saltinnholdet er altså litt over 2,5 ganger så høyt som natriuminnholdet.

    Gode tips til hvordan du kan kutte saltinntaket finner du i denne saken!

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer