Svette

Slik vil vi trene i 2009

Slik vil du holde deg i form i det nye året. Her er de viktigste treningstrendene.

Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
På 80-tallet var aerobic det hippeste du kunne drive med på treningssenteret. På 90-tallet seilte squash opp som den nye trendmetoden for kaloriforbrening. Samtidig ble spinningsalene ble fylt opp av trenende mennesker som syklet seg svette mens de så på et lerret som viste motorveier og krøtterstier.

Yoga og pilates

I dette tiåret har vi trent barbeint med behagelige klær, og slengt om oss med begreper som «ashtanga» og «New York-pilates». Nå er det nemlig ikke energisk hopping til dance-musikk som gjelder, men indre balanse og smidig muskulatur som gjelder. Og i tråd med trenden har flere og flere fått øynene opp for yoga og pilates som treningsformer.
  • Finn din yogatype

  • Dette er trendene

    Lurer du på hva som vil være gjeldende i 2009? Treningseksperter fra hele verden forteller hvilke treningstrender de tror på for det kommende året. Hele 1540 eksperter rangerer de 20 heteste tipsene til hvordan vi kommer til å trene i 2009. Resultatet ble nylig publisert av American College of Sports Medicine (ACSM), ifølge Web MD.

    Blant trendene som ser ut til å falle, er yoga den største taperen. Yoga lå i fjor på 10 plass på ACSMs rangeringsliste, men har i år havnet helt nede på 21. plass.

    1. Core-trening

    Flere treningssentre vil tilby treningstimer som går rett på kjernemuskulaturen. Dette er de innvendige musklene i mage, rygg og hofter, som ikke nødvendigvis er så synlige, men som hjelper oss å ha en rak og sunn holdning. Core-trening har mye til felles med pilates, som også retter seg mot kjernemuskulaturen. Slik trening er nødvendig for å oppnå en flat mage.
  • 8 øvelser for kjernemuskulaturen

  • 2. Personlig trening

    Trenden med personlig trening fortsetter. Fra å være noe som bare var vanlig blant kroppsbevisste kjendiser og toppidrettsutøvere, blir trening med privat instruktør rimeligere og mer tilgjengelig for folk flest.
  • Slik får du trendkroppen

  • 3. Styrketrening

    Å løfte jern er ikke lenger bare forbeholdt bodybuildere. En av de nye trendene er økt fokus på de positive effektene av styrketrening. Økt muskelstyrke fører nemlig til at du forbrenner flere kalorier i døgnet, både når du trener og når du hviler. At magen blir flatere og rumpa strammere, er kanskje ingen dum bonus heller?

    4. Trening for barn

    Fitnessprogram tilpasset overvektige barn blir vanligere. Dette fordi overvekt blant barn og unge er stadig økende. I følge ACSMs rangeringsliste er dette tredje året at trening som har til formål å slanke barn og unge ligger i toppen av lista.
  • Mote som får deg til å trene

  • 5. Dyktige instruktører

    Vi stiller høyere krav til treningssenteret, og etterspørselen etter profesjonelle, sertifiserte instruktører blir større.
  • Her bør du trene
  • 8 måter å svi kalorier

  • LES OGSÅ:
  • Slank uten sult
  • De hemmelige slanketriksene
  • 9 slankeråd som virker
  • 7 tankegrep som flytter vektnåla
  • Maten som gir høy forbrenning
  • Festlig forbrenning
  • Ta testen: Hvor mange kalorier forbrenner du hver dag?


  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer