GRAVID: Et svangerskap er en stor påkjenning, både fysisk og mentalt. Nå er det vi lenge har mistenkt bevist: trening hjelper!  Foto: hartphotography - Fotolia
GRAVID: Et svangerskap er en stor påkjenning, både fysisk og mentalt. Nå er det vi lenge har mistenkt bevist: trening hjelper! Foto: hartphotography - Fotolia Vis mer

Gravid

Sliten, gravid og humørsyk?

Nå har forskere funnet en metode som hjelper.

Publisert
Uansett hvor etterlengtet det er, så er et svangerskap en stor påkjenning for kroppen. Voksende mage, opp i vekt, vann i kroppen, beinkramper og halsbrann.

I tillegg gjør hormonene sitt til at humøret kan svinge mer enn normalt. Slitsomt for deg og slitsomt for din kjære.

Nå har en gruppe forskere ved University of Western Ontario i Canada, funnet ut at gravide som trener har langt mindre humørsvingninger.

LES OGSÅ: Alle snakker om gravidemagen til «Fotballfrue»

TREN: Du kan og bør fortsatt bevege deg, men vær ekstra nøye med å lytte til kroppens signaler. Foto: PHB.cz - Fotolia
TREN: Du kan og bør fortsatt bevege deg, men vær ekstra nøye med å lytte til kroppens signaler. Foto: PHB.cz - Fotolia Vis mer

Svangerskapsdepresjon

Studien, som er publisert i tidskriftet Psychology & Health, analyserte effekten en måned med regelmessig trening hadde på en gruppe gravide kvinner. Resultatet var tydelig. Kvinnene rapporterte at de både kjente seg mindre humørsyke og mindre trøtte.

Forskningslederne Anca Gaston og Harry Prapavessis mener resultatene av studien viser hvordan trening kan brukes til å forebygge depresjoner under svangerskap - en lidelse som ifølge dem er mye mer vanlig, men mye mindre kjent enn fødselsdepresjoner.

Svangerskapsdepresjoner kan ifølge de canadiske forskerne føre til rusmisbruk, prematurfødsel og problemer med amming.

I tillegg har tidligere studier antydet at ekstrem tretthet i svangerskapet kan få en rekke fysiske og mentale konsekvenser for babyen.

LES OGSÅ: Kate viste fram fødselsmagen






Keisersnitt og prematurfødsel

Det er fremdeles mange som tror at det å trene i svangerskapet kan være skadelig, men som KK.no tidligere har skrevet er det blant eksperter bred enighet om at trening i svangerskapet er bra, både for mor og barn.

Ifølge ekspertene på Lommelegen.no kan trening i svangerskapet redusere sjansen for fødselskomplikasjoner. Det er rapportert at gravide som trener sjeldnere føder prematurt og sjeldnere må ta keisersnitt.

– Det er ikke slik at fosteret kan bli ristet løs fordi man trener. Tvert i mot er trening supert fordi det gir økt blodgjennomstrømning, godt humør og god fysisk form, har trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere fortalt til KK.no.

LES OGSÅ: Sliter du med morgenkvalme?

Kynnere og blødninger

Når du går gravid er det imidlertid ekstra viktig å lytte godt til de signalene kroppen gir. Trente du lite før du ble gravid anbefales det ikke at du plutselig setter i gang med mye trening. Du skal heller ikke øke intensiteten i treningen.

Denne treningen bør du i tillegg unngå:
1. Aktiviteter med slag og spark.
2. Aktiviteter med risiko for fall.
3. Svært intensiv intervalltrening opp mot makspuls.
4. Svært hard styrketrening.
5. Trening i ryggliggende om du har vena cava-syndom (som gjør at du blir svimmel eller uvel når du ligger på ryggen).

I tillegg er det som KK.no tidligere har skrevet viktig at du avbryter treningen og kontakter jordmor eller fastlege hvis du blir dårlig og opplever blødninger, vedvarende kynnere, smerter i magen, svimmelhet eller kvalme.

LES OGSÅ: Vil ha med morkaken hjem

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer