Vann

Sliter du med å få i deg nok vann?

Da bør du spise disse matvarene.

RIKT PÅ VANN: Mye frukt og grønt har et høyt innhold av vann, deriblant vannmelon, bær, agurk og salat.  Foto: Getty Images/Hemera
RIKT PÅ VANN: Mye frukt og grønt har et høyt innhold av vann, deriblant vannmelon, bær, agurk og salat. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
At det å få i seg nok vann er viktig er noe de fleste av oss vet, og det er ikke bare for å unngå hodepine, matt blikk og sviktende konsentrasjon, som kan forekomme dersom du blir dehydrert.

LES OGSÅ: Det er ikke noe poeng med vitaminvann

ha vann

Kroppen din nemlig ha vann for å kunne ta opp viktige næringsstoffer og transportere disse til cellene som trenger dem. Ifølge Helsedirektoratet trenger for eksempel fordøyelsen rikelig med vann for at du skal unngå å få forstoppelse, står det på Matportalen.no (ekstern lenke).

I tillegg trenger også huden mye vann hver dag for å se bra ut. Vannet hjelper nemlig huden med å kvitte seg med urenheter som kan føre til kviser. Rikelig med vann og væske får også ansiktet til å se friskt og glatt ut.

LES OGSÅ: Drikker du ofte noe av dette?

Dehydrering kan føre til småspising

Det å være dehydrert kan føre til at du småspiser mer, da symptomene på dehydrering ofte kan føles som et sug etter noe søtt.

Det er derfor mange også anbefaler å drikke et stort glass vann før du eventuelt gir etter for sulten og spiser noe – det er nemlig ikke alltid du faktisk er sulten, men dehydrering kan spille deg et puss.

Tar du deg et glass vann vekker du også cellene i kroppen, noe som kan lette en eventuell hodepine og gi deg mer energi.

To og en halv liter i døgnet

Du har helt sikkert hørt at du bør få i deg cirka to liter væske per dag, men faktum er at menneskekroppen faktisk trenger om lag to og en halv liter væske i døgnet, noe som er en ganske betydelig mengde.

Vann er også det beste du kan gi kroppen din når du er tørst, da dette er den eneste drikken som slukker tørsten mest effektivt, og verken inneholder sukker, alkohol eller fett.

For mange kan det å få i seg to og en halv liter væske per dag høres ut som en nærmest umulig oppgave.

Ifølge Helsedirektoratet bør en imidlertid prøve å gjøre vanndrikkingen til en vanesak. Dersom du for eksempel har en vannflaske stående ved arbeidspulten, eller alltid har med deg en flaske i vesken, er det mye lettere å huske å drikke det.

Dersom du synes vann er kjedelig, kan du også piffe opp drikken ved å ha i et par sitron, eller limeskiver.

LES OGSÅ: Drikker du nok?

Så mye får du i deg gjennom maten

Nå er det også slik at vi får i oss mye væske gjennom matinntaket vårt. Og en voksen person får i seg cirka én liter væske fra maten han/hun spiser hver dag.

Dette betyr altså at vi «kun» behøver å drikke én og en halv liter væske per dag for å holde kroppen hydrert - her er det imidlertid viktig å huske at kroppen trenger enda mer væske dersom du trener mye eller om du er på et varmt sted.

Klarer du ikke få i deg nok vann i løpet av arbeidsdagen kan altså mat være en mulig løsning.

LES OGSÅ: Slik unngår du å overspise etter trening

Rike på vann

Frukt, bær og grønnsaker består nemlig av mye vann og er gode kilder til å holde væskebalansen intakt i sommervarmen, melder Opplysningskontoret for frukt og grønt (Frukt.no – ekstern lenke).

Og særlig agurk, salat, vannmelon, brokkoli, grapefrukt, gulrøtter, epler og bær, er gode kilder til væske.

Vannmelon er spesielt rik på vann, og har et vanninnhold på 93 prosent. Det samme gjelder for salat, som har et vanninnhold på 95 prosent og agurk, som har et innhold på 96 prosent.

Brokkoli, gulrøtter, grapefrukt og epler ligger alle på mellom 80-90 prosent.

I tillegg til de ovenfor nevnte matvarene er også bær en super kilde til væske. Så dersom du er lei av å drikke glass på glass med vann, kan du for eksempel lage deg en smoothie med friske bær og isbiter – da får du i deg rikelig med væske.

LES OGSÅ: Må du ofte tisse om natten?

Slik får du i deg mer

Synes du fortsatt det er vanskelig å få i deg så mye vann som du trenger hver dag? Her er noen tips som gjør det litt enklere.

Tilsett favorittsmaken
Vann trenger ikke bare være blankt og smakløst. Det kan også få deilig smak, uten at det er nødvendig å tilsette syntetisk smak. Prøv for eksempel å legge agurkskiver, sitronmelisseblader, mynteblader eller skrellet pasjonsfrukt og appelsinskiver i vannet. La det stå i noen timer før du drikker.

Våkne opp morgenfrisk
Hvis du ikke er blant dem som må stå opp for å gå på toalettet nattestid, kan du ta med deg et stort glass vann til sengs hver kveld. Drikk det mens du leser en god bok, og du vil våkne opp uten munntørrhet og kuppelhode dagen etter.

Utenpå og inni
Etter trening kan du ta med deg et stort glass iskaldt vann i dusjen. Du kommer til å føle deg både ren, opplagt og superfrisk etterpå!

Glad i rødvin og kaffe?
Når du er på restaurant eller kafé, be alltid om ekstra vann ved siden av kaffen eller vinglasset. Både kaffedrikker og alkohol virker uttørrende på kroppen, og ved å drikke vann ved siden av unngår du at reservene dine kommer på minussiden. Mye av opplevelsen av fyllesyke kommer nemlig av at du er dehydrert.

Ikke et møte uten
Skal du i et jobbmøte, husk alltid å ta med vann. Gjør det til en vane, så sikrer du en ekstra halvliter i løpet av dagen. Ha også vann stående på pulten til enhver tid.

Små slurker dagen igjennom
Bruker du mye tid i bilen er dette også et sted du bør ha vann tilgjengelig. Det samme hvis du sykler langt hver dag. Drikkepauser er ikke bare for Birken-syklister!

LES OGSÅ: De tre viktigste vannreglene

Farlig med for mye vann

Nå er det imidlertid slik at du faktisk kan drikke for mye vann også – og det er slett ikke bra.

Et for høyt vanninntak kan nemlig resultere i hyponatremia, en tilstand der blodet inneholder for lite sodium. Det som faktisk skjer er at du skyller ut viktige salter kroppen trenger for å fungere.

Dersom inntaket er ekstremt over kort tid kan det faktisk være virkelig farlig. Da klarer ikke kroppen å ta unna alt vannet, og både celler og organer sveller ut. Dette går hardest ut over hjernen. Hvis hjernen sveller med bare seks prosent vil den presse mot hodeskallen, og det kan faktisk føre til koma, kramper og hjerneskader.

LES OGSÅ: Tull å drikke åtte glass vann daglig?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer