Søvnløshet kan skyldes at binyrene dine produserer for mye kortisol og adrenalin. Foto: Colourbox.com
Søvnløshet kan skyldes at binyrene dine produserer for mye kortisol og adrenalin. Foto: Colourbox.com Vis mer

Stress

Sliter du med å få sove?

Det kan ha sammenheng med stresshormonet kortisol.

Publisert
Er du blant dem som kan ligge i flere timer før du får sove om kvelden?

Fra starten på dagen har du vært trøtt og sliten etter en lang uke, men når mørket faller på og du er skal finne sengen er du lys våken igjen.

Du vrir deg fra side til side, teller ned hvor mange timer det er til du må stå opp , og generelt irriterer deg.

Ikke nok med at for lite søvn kan bidra til at du spiser mer, men du blir sittende igjen med en konstant følelse av du ikke er ordentlig uthvilt.

Men det er mulig å løse problemet, skriver helsenettstedet FitSugar (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Få mest mulig ut av søvnen

Kan svekke immunsystemet

- Binyretretthet handler om de to kjertlene som er lokalisert over nyrene, også kalt binyrer. Disse er ment for å takle stress som måtte komme og gå, men i vår kultur er det ofte slik at stresset aldri forsvinner, forteller Marcelle Pick, sykepleieren og forfatteren av boken «Are You Tired and Wired?», til nettsiden.

Faktisk bruker man i gjennomsnitt fem år på stress i løpet av et liv med både barn, jobb, økonomi, aldrende foreldre og tekniske duppeditter som aldri blir slått av.

Alt dette stresset fører til at binyrene produserer mer av stresshormonene adrenalin og kortisol.

- For mye kan faktisk øke risikoen for betennelser. Mye adrenalin og kortisol gjør blodsukkeret ditt ustabilt og skaper et hormonelt kaos. Dette kaoset kan svekke immunsystemet, forteller Pick.

I følge sykepleieren kan også noen ekstra kilo komme av at binyrene ikke fungerer som de skal. Når kroppen går inn i panikk-modus på grunn av stress, vil den begynne å lagre stort sett alt, og derfor kan det være vanskelig å gå ned i vekt.

LES OGSÅ: Gode nyheter for trøtte tryner

Slik tar du tak i problemet

Men heldigvis er det mulig å stresse ned slik at du kan få tilbake nattesøvnen din. Pick forteller at det hovedsaklig handler om å endre på livsstilen og holdningen.

- Ta noen dype åndedrag gjennom dagen, og prøv yoga eller meditering to minutter hver dag for å slappe av. Ikke vær for sent oppe, men lytt til kroppen når den er sliten. Du skal heller ikke være for hard mot deg selv, alt kan ikke bli perfekt, sier han.

- I tillegg bør du tenke litt ekstra over hva du spiser - spis en frokost, et mellommåltid, lunsj, et mellommåltid og middag. Kutt også ned på raffinerte karbohydrater, gluten og sukker. Det er absolutt verdt et forsøk.

For at du skal roe ned ekstra er det også anbefalt at du setter av ti minutter hver dag til å slappe av og gjøre noe du selv ønsker. En kvinne sjonglerer i snitt mellom 6,2 roller og da kan litt egen-tid komme godt med.

LES OGSÅ: Seks til åtte timer = perfekt

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer