MAT ER MEDISIN: En neve av disse er sunt for kroppen og ekstra sunt for magen. Foto: victoria p. - Fotolia
MAT ER MEDISIN: En neve av disse er sunt for kroppen og ekstra sunt for magen. Foto: victoria p. - Fotolia Vis mer

Mageproblemer

Sliter du med fordøyelsesbesvær og magevondt?

En håndfull plommer kan være løsningen.

Problemer med fordøyelsen er en av de vanligste grunnene til at vi søker råd fra helsekostforetninger eller helsepersonell.

Men før du booker legetime, kan det være verdt å prøve matveien. Plommer er nemlig blant fruktene som også har en mageregulerende virking.

På grunn av det høye innholdet av fiber, er plommer en sunn og effektiv måte å få fart på magen.

LES OGSÅ: Den fettfrie frukten du bør spise mer av





Full av antioksidanter

I tillegg til at plommer er gunstig for magen og fordøyelsessymtemet, så er det også en rekke andre gode grunner til at du bør spise frukten, som er langt sunnere enn mange er klar over.

Ifølge helsenettstedet Livestrong.com inneholder de små runde fruktene nesten like mye antioksidanter som en håndfull blåbær.

Flere forskere mener også at frukten er så sunn at den bør regnes som «supermat».

– Plommer er den nye supermaten. Denne frukten er faktisk smekkfull av sykdomsbekjempende antioksidanter, har forsker David Byrne ved AgriLife Research tidligere fortalt til The Telegraph.

Han har sammen med et forskerteam analysert de positive virkestoffene i plommer.

LES OGSÅ: Kosematen som også er sunn!

NAM-NAM: Plommer passer perfekt i kaker om du ikke er så glad i å spise dem rå. Foto: emmi - Fotolia
NAM-NAM: Plommer passer perfekt i kaker om du ikke er så glad i å spise dem rå. Foto: emmi - Fotolia Vis mer

Ekstra bra for kvinner

Hvis du er opptatt av å holde vekten, kan det dessuten være nyttig å vite at plommer er en frukt du kan spise med god samvittighet. Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt (Frukt.no) inneholder de ikke mer enn 44 kcal per 100 gram.





Plommer inneholder dessuten en del vitamin A, kalsium og jern.

Som KK.no tidligere har skrevet, så har det ernæringsmessig ikke noe å si hvilken plommetype du velger. Lilla og røde plommer inneholder like mye antioksidanter og stoffer som forebygger sykdom.

– Mange av de sunne kjemikaliene og antioksidantene varierer etter hvilken farge det er på frukten. Spiser du røde, grønne og blå plommer er du godt dekket, sier kostekspert Catherine Collins ved St Georges Hospital i London til Telegraph.

LES OGSÅ: Legger du tomater i kjøleskapet?

Spis dem fort!

Plommen skal være hel, uten sprekker, mørke flekker eller annen skade. Frukten skal være tørr og skallet skal være glatt.

Plommer holder seg best om du oppbevarer dem i et kjøleskap som holder en temperatur mellom null og fire grader.

Hvor holdbar en plomme er, avhenger av hvor langt frukten er kommet i modningsprosessen. Modne plommer holder seg ikke lenge, så spis dem fort!

Modne plommer skal være faste, men gi etter for et lett trykk. Harde plommer er umodne.

Og vil du ha maks vitaminer og mineraler ut av hver bit, ikke skrell dem - det er i skallet alle antioksidantene sitter.

LES OGSÅ: Råkost som renser kroppen

FIBER: Innholdet av fiber gjør at plommer er gunstig for fordøyelsen. Foto: Sonja Birkelbach - Fotolia
FIBER: Innholdet av fiber gjør at plommer er gunstig for fordøyelsen. Foto: Sonja Birkelbach - Fotolia Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: