MAGETRØBBEL: Sliter du med treg mage? Da kan det være du drikker for lite væske.  Foto: apops - Fotolia
MAGETRØBBEL: Sliter du med treg mage? Da kan det være du drikker for lite væske. Foto: apops - Fotolia
Treg Mage

Sliter du med forstoppelse?

Her er redningen for tette tarmer.

De fleste er klar over at er en velfungerende fordøyelse avhenger av regelmessige måltider og tømninger. Undertrykker vi tarmens naturlige reflekser og venter med å gå på do, er sjansen stor for at vi får en tarm som ikke fungerer som normalt.

Så hvordan kan vi ivareta tarmen og unngå forstoppelse?

Som du kanskje vet, er det å ha et fiberrikt kosthold svært viktig for å opprettholde en god tarmfunksjon – men det er ikke bare riktig mat som spiller en rolle. Faktisk er det å drikke nok væske vel så viktig.

LES OGSÅ: Har du ofte vondt i magen

For lite væske = forstoppelse

Det du må være oppmerksom på når du spiser mye fiberrik mat, er at fiber suger til seg væske i tarmen – drikker du ikke nok da, kan det å spise fiber gjøre vondt mye verre.

- Da vil fibere legge seg som en hard klump i tarmen. Derfor er det viktig å drikke mye vann dersom man vil kurere eller forebygge forstoppelse.

- Melk eller juice kan gjerne være drikke til måltider, men mellom måltidene bør førstevalget være vann, har Ellen-Margrethe Hovland, som er klinisk ernæringsfysiolog, tidligere fortalt til KK.no.

Hvor mye vann bør man drikke?

DRIKK NOK VÆSKE: Det anbefales å drikke mellom to og to og en halv liter væske hver eneste dag. Foto: contrastwerkstatt - Fotolia
DRIKK NOK VÆSKE: Det anbefales å drikke mellom to og to og en halv liter væske hver eneste dag. Foto: contrastwerkstatt - Fotolia Vis mer

- Rådene for hvor mye vann vi bør drikke spriker veldig, men mellom en og to liter med væske om dagen er de vanligste rådene. Dersom man har forstoppelse kan det være lurt å ligge opp mot to liter om dagen og eventuelt enda høyere dersom man er i varmere strøk. Kaffe og te kan også regnes med inn i totalvolumet.

Drikker du for lite væske? Her er noen gode triks som kan gjøre det lettere å få i seg nok i løpet av dagen:

  • Start dagen med sitronvann - etter en god natts søvn er du antagelig litt dehydrert (det merker du på hvor sterk morgenurinen er). Drikk et glass lunkent vann med sitron. Det hjelper å rense kroppen, få fart på fordøyelsen og gjenvinne væskebalansen.
  • Ha en vannflaske i veska - skaff deg en vannflaske du alltid har i veska. Er det ikke plass til en halvlitersflaske, så finnes det flasker på 2,5 dl du kan bruke. Fyll på hver morgen før du går ut døra.
  • Ha et vannglass på pulten - det første du gjør når du kommer på jobb, er å hente et vannglass å ha stående på pulten. Bestem deg for at det skal tømmes før lunsj, og så fyller du det på nytt og tømmer det innen du går for dagen.
  • Drikk vann før du spiser - de fleste av oss pleier å glemme å drikke når vi sitter og spiser lunsj eller middag. Når måltidet er over orker vi ikke å hive innpå med vann. Derfor bør du heller drikke vannglasset før du begynner å spise. Det kan også hindre at du spiser deg overmett på maten.
     

LES OGSÅ: Sliter du med treg mage?

Lite fysisk aktivitet kan føre til forstoppelse 

En annen ting som ofte kan få tarmen til å slå seg vrang, er mangel på fysisk aktivitet.

Ved normale forhold vil tarmen bevege seg hele tiden, og presse tarminnholdet ned mot utgangen. Ved en treg mage vil det være vanskeligere å bevege den harde massen, og bevegelsene stopper litt opp.

Det kan derfor være vanskeligere å kjenne at man må på do, noe som kan resultere i at man har sjeldne tømninger, som igjen kan føre til at tarminnholdet blir tørrere og vanskeligere å passere gjennom tarmen.

Og det er her fysisk aktivitet kommer inn i bildet, da dette stimulerer til bevegelse i tarmen. Du bør derfor sørge for å bruke kroppen din daglig. Gå, jogg, sykle, gå på ski eller svøm minst 30 minutter daglig.

Dersom du gjør noe fysisk som du blir litt sliten og andpusten av vil du garantert merke at det har en positiv effekt på magen.

BEVEG DEG: Dersom du sliter med treg mage kan det å være i fysisk aktivitet hjelpe. Bevegelse stimulerer nemlig tarmbevegelsen. Foto: Halfpoint - Fotolia
BEVEG DEG: Dersom du sliter med treg mage kan det å være i fysisk aktivitet hjelpe. Bevegelse stimulerer nemlig tarmbevegelsen. Foto: Halfpoint - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Sliter du med luftsmerter og urolig mage?

Spis mat som booster bakterieveksten

Dersom du er plaget med tilbakevendende forstoppelse, kan det i tillegg til å drikke nok væske og være i fysisk aktivitet, hjelpe å spise mat som booster bakterieveksten i tarmen, har Randi Vassbotn Norheim, som er klinisk ernæringsfysiolog og driver firmaet www.matfordeg.no, tidligere fortalt til KK.no.

- Jo flere bakterier du har i tarmen, dess større volum på avføringen. Probiotika er mat med bakterier og prebiotika er mat for bakterier. Probiotiske bakterier finner du i for eksempel Biola og Activia. Det er gunstig å fylle på med 10 milliarder per dag, det vil si én desiliter Biola.

- Når du har fått inn de probiotiske bakteriene er det fint å fore disse daglig med prebiotisk mat. Prebiotika oppmuntrer til vekst og økt aktivitet av «gode» bakterier i tarmen, derfor forsterker de effekten av probiotika.

Den mest kjente prebiotika er inulin, et fiber som er  vanlig i planter som artisjokker, asparges og purre. Annen prebiotisk mat er kål, tomat, løk, hvitløk og banan.

Til forsiden