RASTLØSE BEN: Det er flere ting som kan hjelpe, blant annet har mange god effekt av jerntilskudd. Men, vær klar over at du ikke skal ta jerntilskudd med mindre du har fått påvist jernmangel.   Foto: NTB Scanpix
RASTLØSE BEN: Det er flere ting som kan hjelpe, blant annet har mange god effekt av jerntilskudd. Men, vær klar over at du ikke skal ta jerntilskudd med mindre du har fått påvist jernmangel. Foto: NTB Scanpix
Kramper I Beina

Sliter du med rastløse ben?

En underdiagnostisert, men vanlig lidelse som kan gå utover livskvaliteten.

KK.NO: Ligger du ofte og prøver å sove, men kjenner at bena dine nekter å ligge stille? At du bare bare opp og røre på dem? 

Hele ti prosent av befolkning lider av rastløse bein, og flere kvinner enn menn er rammet. Noen kan også få det i armene. 

For noen kan tilstanden bli så ille at det går langt utover både søvnkvalitet og sosialt liv. 

LES OGSÅ: Smådeppa, tissetrengt og søtsugen? 

RASTLØSE BEN: 10 prosent av befolkningen lider av rastløse ben. For noen kan det bli så ille at det å delta i sosiale lag blir slitsomt. Foto: Scanpix
RASTLØSE BEN: 10 prosent av befolkningen lider av rastløse ben. For noen kan det bli så ille at det å delta i sosiale lag blir slitsomt. Foto: Scanpix Vis mer

Akkurat hva rastløse bein kommer av er man ifølge leder for Foreningen rastløse bein, Britt Berntsen, foreløpig ikke helt sikre på. 

- Man tror det har å gjøre med en miss med dopaminet i hjernen. Om det er for mye eller for lite dopamin vet man ikke, men man har sett er at det hjelper å tilføre dopamin, forteller hun. 

Tilstanden kan behandles med preparater med dopamin, men selv vil ikke Berntsen anbefale å begynne på medisinering med mindre du er veldig plaget, da disse kan gi en del bivirkninger. 

LES OGSÅ: Slik påvirker søvnen kroppen

Kan bli vanskelig å være sosial

KAN GI DÅRLIG SØVN: Tilstanden forverres gjerne om kvelden, og kan gå langt utover søvnkvaliteten til den det gjelder. Ifølge Berntsen er tilstanden underdiagnostisert. Foto: Scanpix
KAN GI DÅRLIG SØVN: Tilstanden forverres gjerne om kvelden, og kan gå langt utover søvnkvaliteten til den det gjelder. Ifølge Berntsen er tilstanden underdiagnostisert. Foto: Scanpix Vis mer

Tilstanden kan for mange gå hardt utover søvnen, og har du rastløse ben er heller ikke søvntabletter noen god løsning, mener Berntsen. 

- Tar du søvntabletter og har rastløse ben, vil du likevel ligge oppe, og da blir du liggende som en zombie. 

Dessuten kan tilstanden gå utover det sosiale livet. Alt som krever langvarig stillesitting kan bli en utfordring. 

- Mange kvier seg for å gå i selskap. Drar du i et bryllup med en middag på tre timer, er det altfor lenge å sitte stille. Det samme gjelder det å dra på kino, teater, opera og flyturer, sier hun. 

HA GODE JERNLAGRE: Leverpostei er en god kilde til jern. Lave jernlagre i kroppen kan gjøre tilstanden verre. Foto: Scanpix
HA GODE JERNLAGRE: Leverpostei er en god kilde til jern. Lave jernlagre i kroppen kan gjøre tilstanden verre. Foto: Scanpix Vis mer

I tillegg forteller hun at mange merker at symptomene forverres ved inntak av alkohol, sukker, koffein og nikotin. 

LES OGSÅ: Dropp kaffe rett etter et måltid

Sjekk jernnivået

Ifølge Norsk helseinformatikk er lidelsen underdiagnostisert, og selv om den medisinske behandlingen ikke er egnet for alle, finnes det ting du kan gjøre selv.

KAN HJELPE: Strømper som strammer og støtter kan fungere for noen, men det er ikke bevist at det har en virkning, forteller Berntsen. Foto: Scanpix
KAN HJELPE: Strømper som strammer og støtter kan fungere for noen, men det er ikke bevist at det har en virkning, forteller Berntsen. Foto: Scanpix Vis mer

Jernivået i kroppen skal spille en rolle og man mener at omtrent en av fire av de som lider av rastløse ben har jernmangel. 

Husk at du aldri skal ha for mye jern, og at du ikke skal ta jerntilskudd uten at det er i samråd med lege, så sjekk jernstatusen din hos lege.

Jernbehandling er gjerne det første som gjøres om du trenger behandling av rastløse bein. 

At det er flere kvinner enn menn som rammes av rastløse ben, kan ha sammenheng med at det også er flere kvinner enn menn som har jernmangel. 

LES OGSÅ: Kaffe, te, melk og vin kan ødelegge for jernopptaket 

Kan bedres med kostholdet

Selv om problemet ligger i at du ikke klarer å holde bena i ro, er det vanskelig å svare på hvorvidt det hjelper å holde seg aktiv, for å rett og slett slite dem ut litt før kvelden kommer.

- Trening er jo alltid bra, men du blir også sliten av det, og da begynner bena igjen, sier Bernsten. 

- Ellers er det noen som opplever at det å få i seg nok magnesium hjelper, samt at B12 og D-vitaminer er viktig, ifølge Berntsen. 

Noen merker også en bedring ved å bruke støttestrømper, og ifølge NHI.no kan massasje før sengetid hjelpe på plagene.

Til forsiden