FORSTOPPELSE: Om du har fått forstoppelse bør du blant annet spise blåbær. Dette har nemlig en positiv effekt på tarmsystemet vårt.  Foto: Nobilior - Fotolia
FORSTOPPELSE: Om du har fått forstoppelse bør du blant annet spise blåbær. Dette har nemlig en positiv effekt på tarmsystemet vårt. Foto: Nobilior - Fotolia
Forstoppelse

Sliter du med treg mage?

Det kan være flere årsaker til det - blant annet at du spiser for lite.

Det kan være ganske fortvilende når magen slår seg vrang og fordøyelsen ikke fungerer slik den pleier – og det spesielt om du er på ferie.

Hvorfor får vi egentlig forstoppelse?

LES OGSÅ: Derfor får du vondt i magen etter å ha spist for mye

Forstoppelse rammer småspiste oftere

Therese F. Mathisen, som er ernæringsfysiolog ved Thema Nutrition, forteller til KK.no at forstoppelse forekommer ofte hos personer som spiser lite mat.

- Småspiste personer vil i større grad oppleve dette fordi det skal litt volum til nede i tarmen for at den skal klare å bevege maten nedover til endepunktet og ut igjen. De som spiser relativt normalt og likevel opplever forstoppelse, spiser ofte feil type mat – for lite fiber.

Effekten av fiber i planter og korn er at det sveller i væske. Når fiber ligger i tarmen så øker volumet og det vil bli press på tarmveggene. Tarmen vår er nemlig bygget opp av en muskelvegg, og når denne kjenner press sendes det et signal til muskulaturen om å trekke seg sammen og skvise innholdet videre.

- Det er en stor fordel å spise mat som inneholder mye kostfiber nettopp fordi det har denne triggende effekten på tarmsystemet. Spiser du mye loff og kneippbrød, og lite frukt og grønt, vil du få i deg minimalt med kostfiber og gå glipp av denne positive effekten, sier hun.

FORSTOPPELSE: Om du spiser lite kostfiber er det fort gjort å få forstoppelse. Foto: michaeljung - Fotolia
FORSTOPPELSE: Om du spiser lite kostfiber er det fort gjort å få forstoppelse. Foto: michaeljung - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Få fart på fordøyelsen – helt naturlig!

Rammes på ferie

De fleste vet at det er fort gjort å ende opp med hard avføring og forstoppelse når en er på ferie. Mathisen forteller at dette skjer som følge av blant annet endrede matvaner og mat som magen ikke er vant til.

Tarmen vår er nemlig et vanedyr som liker faste rutiner.

- Det er flere grunner til at vi oftere rammes av forstoppelse på ferie, men det vanligste er som regel at vi spiser litt annen mat enn det vi gjør hjemme, og dette påvirker ofte hvordan magen fungerer. Jeg merker det veldig godt når jeg er på ferie, da jeg er vant til å spise mye salat og grønnsaker i rettene mine.

- Når en er for eksempel på ferie i Syden, så spiser en ofte mindre grønt fordi en til dels kanskje ikke kjøper den typen retter der, men i enda større grad fordi det er kjent at uvaskede grønnsaker kan føre til bakterieproblemer og magetrøbbel.

Så mangelen på grønnsaker, salattilbehør og ikke minst grove kornprodukter har absolutt noe å si for hard mage og forstoppelse. I tillegg spiser vi gjerne sjeldent og lite på grunn av varmen, og da blir det lite fyll i magen, sier hun. 

Utsetter å gå på do

Ellen-Margrethe Hovland, som er klinisk ernæringsfysiolog, forteller at en annen årsak til at mange får forstoppelse på ferie er at de utsetter toalettbesøkene.

- Dersom man er på ferie med andre mennesker hvor en bor litt tett på hverandre og deler bad, blir det ofte litt dårligere med privatliv enn man er vant til. Da kan det være mange kvier seg for å gå på toalettet, da de andre kan høre det.

- Det er dumt, for da kommer gjerne forstoppelsen etter noen dager. Mitt råd til deg er å gå på toalettet når du kjenner at du må, da forebygger du hard mage og forstoppelse, forteller hun til KK.no.   

PÅ FERIE: Mange får forstoppelse på ferie fordi de spiser uvant mat til uregelmessige tider. Foto: Syda Productions - Fotolia
PÅ FERIE: Mange får forstoppelse på ferie fordi de spiser uvant mat til uregelmessige tider. Foto: Syda Productions - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du drikke lunkent vann

Forebyggende for forstoppelse

Om du er plaget med forstoppelse, anbefaler ekspertene deg å forebygge ved å spise nok kostfiber og drikke jevnlig gjennom hele dagen.

- Hvis du spiser fire eller fem måltider om dagen, bør du bruke disse anledningene til å få i deg både frukt, bær og grønnsaker. Du kan for eksempel bruke ferske blåbær som er kjent for å ha en drivende effekt. Ha det på grøten, i kornblandingen eller i smoothien.

- Ellers er det generelle rådet å bruke grønnsaker som for eksempel brokkoli, blomkål og gulrøtter til alle måltidene slik at du får inn nok kostfiber.

Om skaden ført har skjedd, og du ikke er så forstoppet at du trenger medisinsk behandling, anbefaler Mathisen deg å prøve de generelle kjerringrådene.

- Om du er forstoppet kan blant annet svisker, tørket aprikos, veldig modne pærer, linfrø og som sagt ferske blåbær, ha en positiv effekt på tarmsystemet. Men husk, ikke drikk blåbærsaft eller spis blåbærsyltetøy, varmebehandlede blåbær har nemlig motsatt effekt og virker stoppende.

Fiber uten nok væske = forstoppelse

Hovland forteller at du må være oppmerksom på at hvis du spiser mye fiber, men ikke drikker nok væske, kan du gjøre vondt verre.

- Da vil fiberet legge seg som en hard klump i tarmen. Derfor er det viktig å drikke mye vann dersom man vil kurere eller forebygge forstoppelse. Melk eller juice kan gjerne være drikke til måltider, men mellom måltidene bør førstevalget være vann.

- Rådene for hvor mye vann vi bør drikke spriker veldig, men mellom en og to liter med væske om dagen er de vanligste rådene. Dersom man har forstoppelse kan det være lurt å ligge opp mot to liter om dagen og eventuelt enda høyere dersom man er i varmere strøk. Kaffe og te kan også regnes med inn i totalvolumet, sier hun.

KOSTFIBER: Grønnsaker virker forebyggende mot forstoppelse, da de inneholder kostfiber som er bra for magen.
KOSTFIBER: Grønnsaker virker forebyggende mot forstoppelse, da de inneholder kostfiber som er bra for magen. Vis mer

LES OGSÅ: Husk å drikke nok

Om problemet vedvarer

Dersom forstoppelsen vedvarer, anbefaler Mathisen deg å gå på apoteket hvor du kan få drivende midler som for eksempel medisinsk parafin, som virkelig får fart på systemet.

- Man kan også bruke avføringstabletter for å løsne opp i eventuelle propper som er vanskelige. I tillegg finnes det midler som virker forebyggende – disse virker smørende og mykgjør avføringen.

- Når det er sagt tror jeg nok hovedtyngden i befolkningen bør legge fokus på hverdagskostholdet sitt og gode måltidsrutiner – spis jevnlig gjennom dagen, moderate porsjoner og legg vekt på tallerkenmodellen – altså tre like soner der den ene er grønt, sier hun.  

Til forsiden